تبیان، دستیار زندگی

تهاجم فرهنگی با رویکرد اسلامی، دستاورد برتر دوره اول عدالت، اصفهان

روزگار ما روزگار بحران ها و بن بست ها است. هر جریان فرهنگی نیاز به ابزارها و روش هایی دارد که از طریق آن به طرف مقابل رسوخ و نفوذ نماید و تاثیرش را به نحو مطلوب به جا بگذارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره
از 20 استان کشور در سه بخش به تفکیک، 350 گروه در بخش غرفه های نمایشگاهی، 650 گروه در بخش سمینارهای علمی و 750 گروه در بخش مسابقات دانش آموزی از مدارس و پژوهش سراهای دانش آموزی سراسر کشور انتخاب شده اند و به جشنواره کشوری دعوت شده اند.
که تعداد 53 گروه در بخش سمینارهای علمی مقام برتر را کسب نمودند.

بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: تهاجم فرهنگی و دیدگاه فمینیسم با رویکرد اسلامی
نام مدرسه: عدالت دانشگاه اصفهان
نام استاد: خانم زهره اکبری
دانش آموزان:  زینب درخشان، مستانه قدیری، نگین هاشمی فر
تهاجم فرهنگی با رویکرد اسلامی، دستاورد برتر دوره اول عدالت، اصفهان

چکیده:
 روزگار ما روزگار بحران ها و بن بست ها است. هر جریان فرهنگی نیاز به ابزارها و روش هایی دارد که از طریق آن به طرف مقابل رسوخ و نفوذ نماید و تاثیرش را به نحو مطلوب به جا بگذارد. هجوم فرهنگی حرکت سازمان یافته ای است که از ناحیه ی برخی کشورهای غربی علیه موجودیت انقلاب اسلامی هدایت می شود.
با توجه به گسترش بسیار زیاد ارتباطات و تاثیر مقوله فرهنگ از مسائل سیاسی و اقتصادی تکنولوژی و علمی و از طرف دیگر پیچیدگی های خاص مسائل فرهنگی یه نظر می رسد، اولین و مهمترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی انجام مطالعات و تحقیقات برای شناخت فرهنگ خودی و فرهنگ بیگانه می باشد.
معلم بزرگ انقلاب حضرت امام خمینی (ره) نقش زن را چه در پیدایش و چه در استمرار آن و نیز جایگاه او را در تکامل جامعه ی اسلامی و بلوغ اسلامی  و انقلابی آن بسی بزرگ می داشت. زن در سایه ی ایمان و آگاهی و به دور از منجلاب فساد دنیای غرب  می تواند نقش اول را در تحولات تاریخی و جهانی ایفا کند.

مقدمه:
حضرت آیت الله خامنه ای:
*    در آن زمان برای برخی سؤال و یا ابهام بوجود آمده بود که چرا یک اصطلاح نظامی برای مسائل فرهنگی استفاده می‌شود در حالیکه اگر به شرایط کنونی فرهنگی دنیا دقت شود مشاهده می‌شود که یک تهاجم عظیم و پیچیده در عرصه فرهنگ در جریان است.

*    کشورهای سلطه گر بعد از اینکه حمله مستقیم به کشورها را بی فایده دیدند به این نتیجه رسیدند که تهاجم نظامی دارای سر و صدا و تجهیزات نظامی را کنار گذاشته و از تهاجم فرهنگی برای چپاول کشورهای دیگر استفاده کنند برای همین بعد از جنگ جهانی دوم دشمنان مردم آزاده دنیا به خصوص دشمنان دین اسلام به تهاجم گسترده فرهنگی علیه کشورهای مسلمان و آزاده دست زدند و با تبلیغات گسترده و راه های متنوع و گوناگون به تهاجم فرهنگی پرداختند. تا اینکه دشمن بعد از ناکامی در محاصره اقتصادی و جنگ، مجدداً به تهاجم فرهنگی روی آورد و با ابعاد بسیار پیچیده و گسترده و متنوع و ابزارهای پیشرفته مشغول توطئه برای جوانان ما شد. امروزه می خواهند با نابود کردن جوانان، جلوی پیشرفت و ترقی کشور ما را بگیرند برای اینکه جلوی تهاجم فرهنگی دشمنان گرفته شود باید همه افراد جامعه تلاش و کوشش کنند؛ ومسئولان جامعه باید با هوشیاری و آگاهی کامل نقشه های دشمنان را برای مردم آشکار سازند و روش های مقابله با تهاجم فرهنگی را به مردم آموزش دهند تا سدی محکم در برابر دشمنان ایجاد شود و نقشه های دشمن به خودش بازگردد.

اهداف دشمن در تهاجم فرهنگی
دشمن در تهاجم فرهنگی ابتدا نقطه ی اصلی و یا به طور ساده تر ضعف اصلی جامعه را پیدا می کند و سپس از طریق این رد پا با تیزبینی و ژرف اندیشی فراوان شروع به پیدا کردن صاحب ردپا می کند تا اینکه به مقصود خود دست یابد.

نتیجه:
تهاجم فرهنگی از بدترین و مصیبت بار ترین تهاجمات است. نگرشهای دموکراسی غرب علی رقم ظاهر دموکراتیک با هدف از بین بردن فرهنگ زنان یک جامعه شوند و می توانند تمامیت فرهنگ آن جامعه را متآثر کرده و تغیر دهند. ایجاد الگوی مخاصمه و نزاع میان زوجین، تشابه حقوق زن ومرد، تقابل زن که  پیامد های این جنبش تضعیف نهاد خانواده و مرد را به همراه داشت؛ که این ضایعه به هیچ وجه جبران پذیر نخاهد بودو جای تآسف بسیار دارد. همان طور که حضرت علی(ع) در نهج البلاغه به زیبایی اشاره می فرمایند: فاسدان تخم گناه افشاندند و آداب غرور و فریب آبیاری کردند و محصول آن را که جز عذاب و بدبختی نبود برداشتند. امروزه نقش زنان در مقابله با تهاجم فرهنگی و پیشگیری از انحرافات اجتماعی بر کسی پوشیده نیست؛ زیرا زنان در فرهنگ سازی بیشترین نقش را دارند.

 
تهاجم فرهنگی با رویکرد اسلامی، دستاورد برتر دوره اول عدالت، اصفهان

پیشنهاد:
 امروزه نقش زنان در مقابله با تهاجم فرهنگی و پیشگیری از انحرافات اجتماعی بر کسی پوشیده نیست؛ زیرا زنان در فرهنگ سازی بیشترین نقش را دارند و همین  نقش کلیدی  موجب شده که نوک پیکان حمله دشمن به سمت استحاله فرهنگی زنان باشد. در نتیجه برای تضعیف نقش مهاجمان در فرهنگ سازی ضرورت دارد که: 1- به رهنمود های امام خمینی و مقام معظم رهبری در مورد زنان به عنوان بهترین مفسران و تبین کنندگان جایگاه زن  در اسلام توجه شود. 2-فراهم کردن زمینه برای خداباوری و ارتقاء روحیه آخرت گرایی هرچه بیشتر در زنان و دختران. 3-زمینه سازی برای اصلاح نگرش فرهنگ عمومی نسبت به زنان و فضا سازی جهت پذیرش تحلیل صحیح مباحث زنان. 4- توجه به طراحی برنامه ای که منجر به رشد و تعمیق همه جانبه بینش زنان و بالاخص آشنایی زنان با حقوق و جایگاه زن در اسلام شود.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی