تبیان، دستیار زندگی

مهارت هایی برای داشتن روابط اجتماعی قوی

چگونه روابط عمومی بالایی داشته باشیم ؟

ایا کسی را می شناسید که از بالا بودن روابط عمومی دیگران ابراز ناراحتی کند؟! اگر در جمعی حضور پیدا کنید اولین کسانی که توجه شان را به شما جلب می کنند افرادی با روابط عمومی بالا هستند.ارتباط برقرار کردن با دیگران برای بعضی افراد کار بسیار راحتی است و بالعکس بعضی افراد برای سلام کردن ساده هم بسیار کمرو و خجالتی هستند اما باید این واقعیت را پذیرفت که این افراد در بسیاری از مواقع از محیط های اجتماعی طرد می شوند و گاهی موقعیت های شغلی بسیاری را از دست می دهند. آیا این توانایی یک استعداد ذاتی است یا می‌توان آن را فرا گرفت؟ واقعیت این است که با انجام برخی تمرین‌ها می‌توانیم روابط اجتماعی موفق داشته و به مرور زمان نیز در این توانایی مهارت بیشتری پیدا کنیم. در این مقاله به برخی از این راهکارها اشاره شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روابط عمومی، روابط اجتماعی، حرف زدن، همسر، احساسات، مهربانی، کمرویی، مهارت های مکالمه ای،خانواده ایرانی، مهارت های زندگی، ارتباط موفق داشته باشیم

با غریبه ها بحث را آغاز کنید

چنانچه به صورت متناوب در محیط های جدید قرار می گیرید و یا با انسان های ناآشنا زیاد برخورد دارید حتما به سمتشان بروید و سر صحبت را باز کنید. این یک تمرین بسیار خوب برای کسب مهارت در روابط اجتماعی و قوی کردن آن است. قرار نیست در این ملاقات کوتاه با آدم های ناآشنا بحث های فلسفی و یا صحبت در رابطه با موضوعات عمیق داشته باشید، شما حتی برای گفتن یک سلام یا  خسته نباشید و یا حتی صحبت در رابطه با یک موضوع کوچک صحبت را آغاز کنید. از همین فردا که با آدم های ناآشنا برخورد دارید این تمرین ساده را برای افزایش اعتماد به نفس در روابط اجتماعی تمرین کنید.

با کسانی ‌که سعی می‌کنند با شما حرف بزنند، حرف بزنید

تا حالا شده بخواهید یک گفتگوی خوب با کسی داشته باشید اما طرف مقابل جوابتان را با کلمات کوتاه بدهد و کاملاً مشخص باشد که تمایلی به ادامه گفتگو با شما ندارد؟ احتمالاً شما هم راهتان را می‌گیرید و می‌روید و در دلتان فکر می‌کنید که چقدر ارتباط‌ عمومیش ضعیف بود. اگر کسی سعی داشت با شما حرف بزند سعی کنید با خوشرویی به او پاسخ بدهید.

برای حرف زدن با کسانی‌ که می‌شناسید وقت بگذارید

اگر یکی از آشنایانتان را دیدید، به سمتش بروید و احوالپرسی کنید. درمورد هر چیزی می‌توانید حرف بزنید، از اوضاع و احوالشان گرفته تا اتفاقات روز. سعی کنید مداوم با دوستانتان در تماس باشید. وقتی همکارانتان سرشان خلوت است، بایستید و با آنها حرف بزنید. روابطتان را حفظ کنید و به همه نشان دهید که به برقراری ارتباط علاقه‌مندید. اگر کسی را دیدید که می‌شناختید، چون حوصله حرف زدن ندارید، از او دوری نکنید یا طوری نشان ندهید که انگار او را ندیده‌اید. به سمتش بروید و برای چند دقیقه هم که شده گفتگو کنید.

 احساسات خود را بیان کنید

با احساس خود روراست باشید، سعی کنید مشکلات زندگی و احساساتی که دارید، با همسر و شریک و با طرف مقابل خود در میان بگذارید. حتی اگر گمان کنید که باعث ناراحتی آنها می شود. اگر می خواهید با طرف مقابل خود ارتباطی معقول و منطقی بر پایه تفاهم داشته باشید، بهترین روش روراست بودن و احساس خود را با وی در میان گذاشتن است. اگر مشکلی را حل نشده باقی بگذارید و یا موضوعی را که بررسی و گفتگو درباره آن الزامی است به میان نکشید، مثل این است که دمل چرکین و دردناکی را سر جایش گذاشته و به حال خود رها کرده باشید.

 شنونده خوبی باشید

شنونده خوبی باشید و گوش کردن را یاد بگیرید. گوش کردن به سخن و کلام دیگری موجب می شود تا شخص در نهایت آرامش خیال، به طور واقع، نیت قلبی و احساسات خود را با ما در میان بگذارد و برایمان احترام قائل شود و همچنین آماده شنیدن نظرات ما شود.

مهربان باشید

برای داشتن روابط اجتماعی موفق، طوری رفتار کنید که نشان دهد وقتی با افراد رابطه برقرار می‌کنید مراقب آنها هستید. منظورم این نیست که ادا دربیاورید، بلکه با احترام کامل بهترین کمکی را که می‌توانید انجام دهید را به آنها پیشنهاد دهید.

کسانی که در اطراف شما هستند به خاطر بهترین کاری که می‌توانید برای آنها انجام دهید شما را می‌خواهند و به شما نیاز دارند. البته قطعا شما نمی‌توانید همه‌ را راضی نگهدارید و من هم هرگز چنین چیزی را پیشنهاد نمی‌کنم. تنها کاری که باید انجام دهید این است که نشان دهید تا جایی که ‌می‌توانید مراقب افراد هستید.

در این مورد بسیار دقت کنید؛ چرا که ممکن است هنگامی که قصد دارید نشان دهید مراقب دیگران هستید باعث آزار آنها شوید و مزایای این کار را از دست بدهید. تنها نقش خود را بازی کنید و خود را کمی درگیر کنید. معنای مهربان بودن این نیست که نابخردانه و بدون بصیرت عمل کنید.

در نتیجه مراقب باشید. همیشه سعی کنید میان مهربان بودن و مورد سوء استفاده قرار گرفتن تعادل برقرار کنید. زمانی که دیگران می‌بینند شما مهربانانه با آنها رفتار می‌کنید، صدها و حتی هزاران نفر از آنها به سوی شما جذب می‌شوند بدون اینکه برای برقراری رابطه، از آنها درخواستی کرده باشید.

این روش همیشه جواب داده است و از این به بعد نیز به درستی کار خواهد کرد. این یکی از قوانین جذب است و هرگز تغییر نخواهد کرد.

چگونه بر کمرویی غلبه کنیم ؟

افراد كمرو باید مهارت های مكالمه ای خود را بهبود بخشند و خوشبختانه می توان مهارت های مكالمه ای را یاد گرفت و بهبود بخشید. افرادی كه در برقراری گفتگو مشكل دارند اغلب شكایت می كنند كه چیزی برای گفتن پیدا نمی كنند. این مشكل سه راه حل دارد؛ اول داشتن انتظارات واقع بینانه مهم است. افرادی كه زیاد حرف می زنند معمولا یاد گرفته اند بسیاری از عقاید و افكار خود را قبل ار بیان كردن سانسور نكنند. آنها همچنین یاد گرفته اند توقعات خود را در مورد انجام مكالمه معنی دار پایین آورند و به صحبت های كوتاه نیز رضایت دهند.هدف از صحبت كوتاه این است كه دیگران متوجه شوند شما به آنها علاقه مند هستید. وقتی برای اولین بار شخصی را می بینید لازم نیست برای اینكه علاقه خود را برای مكالمه به او نشان دهید، به مدت طولانی صحبت كنید رابطه عمیق و معنی دار بعدا ایجاد خواهد شد.

راه حل دوم برای بهبود بخشیدن مهارت های مكالمه ای خود آشنایی با ویژگی های مكالمه خوب است. یك ارتباط بین فردی خوب شامل دو مولفه اصلی است كیفیت ارتباط و عمق وارزش ارتباط. كیفیت ارتباط به صحبت كردن به شیوه ای كه بیانگر احساس آرامش، توجه، غیر رسمی بودن، پذیرش، درك و فهم و علاقه مندی باشد اشاره دارد. افرادی كه ارتباط شان با دیگران از كیفیتی بالا برخوردار است، می دانند كه چه موقع سكوت را بشكنند و به طرف مقابل خود بفهمانند كه او رادرك می كنند. منظور از عمق و ارزش ارتباط، ارتباطی است كه شخصی، عمیق، دقیق و ارزشمند است. یكی از راههایی كه باعث می شود دیگران حس كنند مكالمه شان برای شما عمیق و با ارزش است،نشان دادن توجه خالصانه و صادقانه به چیزهایی است كه برای آنها مهم و معنی دار است. راه حل سوم؛ برای افرادی كه در برقراری گفتگو مشكل دارند، تمرین حرف زدن با دیگران است.


منابع : خبرگزاری مهر / چطور / پرورش افکار / هاو کن یو 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.