تبیان، دستیار زندگی

معرفی رشته کارشناسی کاردرمانی

کاردرمانی به معنی استفاده از فعالیت های هدفمند برای افرادی است که در اثر آسیب یا بیماری دچار محدودیت و اختلال عملکرد روانی، اجتماعی، رشدی یا اختلالات یادگیری شده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
 
معرفی رشته کارشناسی کاردرمانی


کاردرمانی به معنی استفاده از فعالیت های هدفمند برای افرادی است که در اثر آسیب یا بیماری دچار محدودیت و اختلال عملکرد روانی، اجتماعی، رشدی یا اختلالات یادگیری شده‌اند.

اختلال می تواند ناشی از صدمه، تصادف، بیماری جسمی، اختلال عاطفی، تعارضات و فشارهای روانی و یا حتی تاخیر در رشد و یا اختلالات مادرزادی باشد. این بیماران می‌توانند به تمام گروه های سنی از نوزادان، کودکان و ... تا سالمندان تعلق داشته باشند.

این حرفه شامل ارزیابی، درمان و مشاوره است و با استفاده از روشهای  نوین روانشناسی و استفاده از برخی دانش های مرتبط نظیر نورولوژی، بیومکانیک و ... بر انجام فعالیت هدفمند با حفظ حرمت انسانی به منظور ارتقاء وضعیت سلامتی و كیفیت زندگی فرد و جامعه تکیه دارد.

خدمات ویژۀ کاردرمانی شامل: آموزش مهارتهای زندگی روزمره، ایجاد و توسعۀ مهارتهای درکی، حرکتی و عملکرد یکپارچگی حس، توسعۀ مهارتهای بازی و پیش حرفه‌ای و توانایی های اوقات فراغت، طراحی، ساختن یا بکار بردن وسایل کمکی و ارتزها و پروتزها، انتخاب وسایل نظافتی، استفاده از صنایع دستی که به طور ویژه به منظور افزایش عملکرد طرح شده است، توصیف و تفسیر آزمون ها مثل ارزیابی قدرت عضلانی، ارزیابی دامنۀ حرکتی و نیز تطبیق محیط برای فرد معلول می‌باشد. این خدمات به طور فردی، گروهی و یا در سیستم های اجتماعی ارائه می‌گردد.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته کاردرمانی، معرفی رشته های ارشد کاردرمانی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

سرفصل دروس کاردرمانی و تعداد واحدها:
تعداد کل واحدها : 128 واحد
دروس عمومی : 20 واحد
دروس پایه : 28 واحد
دروس اختصاصی :
کارآموزی در عرصه : 24 واحد

رشته های ارشد کاردرمانی (بر اساس دفترچه کنکور ارشد علوم پزشکی 96):
فارغ التحصیلان کارشناسی کاردرمانی می توانند در رشته های زیر در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند:
آمار زیستی
اپیدمیولوژی
ارزیابی فناوری سلامت
اقتصاد بهداشت  
انفورماتیک پزشکی
رفاه اجتماعی
زیست فناوری پزشکی
ارگونومی
سلامت سالمندی
فناوری اطلاعات سلامت
علوم تشریحی
کاردرمانی
کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)
مهندسی پزشکی (زیست مواد)
نانوتکنولوژی پزشکی
تاریخ علوم پزشکی
آموزش پزشکی
برنامه ریزی یادگیری الکترنیکی در علوم پزشکی 
مدیریت توانبخشی
ژورنالیسم پزشکی
تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی

مطالب مرتبط:
معرفی رشته مدیریت
معرفی رشته مهندسی برق
رشته کارشناسی پرستاری

منبع: http://iranianpath.com