تبیان، دستیار زندگی

در سه ماهه اول سال 97 بر گیشه چه گذشت؟

بهار مرموز سینما

یک گزارش درباره متن و حاشیه فیلم هایی که در بهار امسال روی پرده رفتند. سینمای ما در سه ماهه اول سال چه شرایطی را تجربه کرد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
خوک

10 میلیاردی ها

در جشنواره سال پیش فجر شاهد چند فیلم بودیم که می شد به گیشه شان امید داشت. فیلم هایی مثل به وقت شام، لاتاری ، مصادره و ... همین اتفاق هم رخ داد و این سه فیلم صدر جدول اکران بهار را از آن خود کردند.

مصادره: اولین ساخته مهران احمدی به لطف حضور رضا عطاران خیلی زود خودش را در گیشه از دیگر فیلم ها جدا کرد و حالا با 15 میلیارد و 600 میلیون تومان صدرنشین است. مصادره، کمدی است اما جنس کمدی آن از نوعی نیست که مخاطب قهقه بزند. حتی عطاران بار دیگر شمایل یک شخصیت ابله را تکرار کرده ولی مخاطب این بازیگر را دوست دارد و این بار هم برای تماشای فیلمی از او صف کشید.

لاتاری: ملودرام محمد حسین مهدویان، روایتی است تکان دهنده از قاچاق دختران ایرانی به دوبی. لاتاری برای بیان این مفهوم یک داستان عاشقانه را انتخاب می کند که در نهایت با انتقام شخصی به پایان می رسد؛ شبیه مدل هایی که در سینمای پیش از انقلاب نمونه هایش را زیاد دیده ایم. فروش 14 میلیارد و 700 میلیون تومان لاتاری نشان داد، مخاطب همچنان به ملودرام هایی این چنین علاقه مند است.

به وقت شام: ابراهیم حاتمی کیا با فیلم به وقت شام بخشی از پلشتی های داعش و تفکر پلید آن ها را به تصویر کشید؛ در قالب یک داستان مهیج. فیلم به خاطر برخورداری از تبلیغات مناسب گیشه موفقی تجربه کرد و به فروش 13 میلیارد و 300 میلیون تومانی رسید.

تگزاس: کمدی تگزاس در اکران دوم نوروز روی پرده رفت و نظر برخی را جلب کرد. این فیلم که از جنس کمدی های بازاری است با استفاده از کلیشه های این ژانر موفق شد مورد پسند دسته ای از مخاطبان واقع شود و به فروش 10 میلیارد و 600 میلیون تومانی دست یابد.


کم فروش ها

در مقابلِ فیلم هایی که به باشگاه 10 میلیاردی راه یافتند، چند فیلم به کف فروش نرسیدند و زنگ خطر را بیش از پیش برای گیشه به صدا درآوردند.

ناخواسته: فیلم ناخواسته بعد از پنج سال فرصت اکران پیدا کرد اما نه پتاسنیل فروش داد و نه سینماهای کافی در اختیار آن بود. ناخواسته اولین فیلم برزو نیک نژاد فقط 71 میلیون تومان فروش داشته است.

جشن دلتنگی: پوریا آذربایجانی در جشن دلتنگی سراغ مصائب فضای مجازی رفت. مخاطب اما روایت او را دوست نداشت و فیلم برغم بهره مندی از چند بازیگر مطرح مثل بابک حمیدیان و مینا ساداتی فقط 197 میلیون تومان فروش کرده است.

بزرگان شکست خورده

در اکران نوروز ، نام کارگردان های شاخصی دیده می شود که فیلم شان بسیار بسیار پایین تر از انتظار فروش داشته است.

آن سوی ابرها: مجید مجیدی آن سوی ابرها را در هندوستان ساخت و با توجه به علاقمندی مخاطب ایرانی به سینمای هند و نیز نام مجیدی، امید زیادی به فروش مطلوب آن می رفت. آن سوی ابرها اما فقط 204 میلیون تومان فروخت.

فراری: علیرضا داود نژاد کارگردان کاربلدی است که با فراری یک بار دیگر به آمال جوان ها نزدیک شد و فیلمی قصه گو ساخت. فراری نوروز روی پرده رفت ولی برغم همه شایستگی هایش فروش آن پایین بود و در نهایت با 530 میلیون تومان از اکران خداحافظی کرد. کارگردان ، تهیه کننده را مقصر این اتفاق می داند.

خوک: انتظارها از مانی حقیقی بالا بود؛ خوک در جشنواره برلین کلی سر و صدا به راه انداخت و از آن ها عنوان یک کمدی متفاوت یاد می شد. قصه خوک و شوخی های آن اما به مذاق مخاطب ایرانی خوش نیامد و فیلم به فروشی بیش از 1 میلیارد و 114 میلیون تومان دست نیافت.

سرنوشت این بازیگران

لیلا حاتمی: فیلم خوک را در اکران بهار داشت. نقش حاتمی در این فیلم پررنگ نیست و نمی توان، خوک را فیلم او دانست. سرنوشت فیلم در اکران خوش نبود و خاطره خوش رگ خواب برای حاتمی تکرار نشد.

رضا عطاران: همچنان مرد اول گیشه است. مصادره بخاطر حضور او مورد استقبال قرار گرفت و فروش آن به رقم 15 میلیارد و 600 میلیون تومانی رسید.

مهتاب کرامتی: سهم او از اکران بهار، یک فیلم بود که 5 سال پیش بازی کرد: ناخواسته. او در این فیلم یک بار دیگر شمایل شیک همیشگی را شکسته که خب چنین شمایلی در گیشه جواب نمی دهد. ناخواسته فقط 71 میلیون تومان فروش داشته.

محسن تنابنده:یکی از بهترین بازی هایش در فراری رقم خورده تا جایی که سیمرغ بهترین بازیگر جشنواره سی و پنجم را برایش به همراه داشته است. محسن تنابنده اما در گیشه موفق نبود و فراری اش فقط 530 میلیون تومان فروش کرد.

بابک حمیدیان: در به وقت شام بازیگر اصلی است و بازی موفق دارد. علاوه بر این، از بابک حمیدیان کمدی خرگیوش و فیلم جشن دلتنگی هم روی پرده رفت. گیشه خرگیوش به رقم 2 میلیارد و 100 میلیون تومانی رسید و جشن دلتنگی فقط 197 میلیون تومان فروخت.

ساعد سهیلی: بازیگر جوانی است که بسرعت پیشرفت کرده و با لاتاری وجهی دیگر از توانمندی خودش را به رخ کشید. بازی ساعد سهیلی در نقش جوان عاشق پیشه غیرتی به دل نشست و البته فیلم گیشه درخشانی داشت: 14 میلیارد و 700 میلیون تومان.

احمد مهران فر: بازی اش در خجالت نکش متفاوت از نقش های دیگر است. او در این فیلم کمدی نقش مردی را بازی می کند که در دوران پیری صاحب بچه می شود و همسرش او را شماتت می کند ... فیلم به فروش 3 میلیارد و 300 میلیون تومانی دست یافته که خب زیاد نیست.

پرکارهای اکران

برزو نیک نژاد: از این کارگردان در اکران نوروز فیلم لونه زنبور روی پرده رفت که گیشه آن 9 میلیارد و 100 میلیون تومان است و کمی بعد فیلم اول او که 5 سال پیش ساخته بود روی پرده رفت. ناخواسته اما فروش پایینی داشته است.

پژمان جمشیدی: دو کمدی لونه زنبور و تگزاس از این بازیگر در اکران بهار به نمایش درآمدند. بازی پژمان جمشیدی در هیچ کدام متفاوت از تجربیات پیشین نبود.

محسن کیایی: این بازیگر لونه زنبور، چهارراه استانبول و جشن دلتنگی را روی پرده داشت. محسن کیایی نویسنده لونه زنبور هم هست. در این میان از چهارراه استانبول انتظار بیشتری می رفت اما فروش فیلم در بهار از 2 میلیارد و 700 میلیون تومان بالاتر نرفت. حال آن که روایت گزنده مصطفی کیایی از حادثه پلاسکو که در قالب یک قصه تو در تو بیان می شود، قدرت درگیر کردن مخاطب را دارد.

حاشیه های اکران

به وقت شام: تبلیغات عجیب به وقت شام که در آن بازیگران فیلم با گریم داعشی وارد پردیس کوروش می شوند باعث رعب مردم، عذرخواهی ابراهیم حاتمی کیا و جنجال چند روزه شد.

لاتاری: اکران فیلم باعث شد مساله غیرت یک بار دیگر سوژه کاربران فضای مجازی شود و تا مدت ها بر سر این مساله چالش کنند.

عصبانی نیستم!: فیلم بعد از سال ها به اکران رسید اما تا مدت ها اجازه تبلیغات تلویزیونی نداشت. وقتی هم اجازه یافت، باران کوثری از تیزرهای فیلم حذف بود و کمی بعد به طور کلی جلوی پخش تیزرها گرفته شد تا اعتراض کارگردان را به همراه داشته باشد.

*فیلشاه مورد خاص اکران بهار 97 است که نشان داد انیمشین ایرانی هم از نظر کیفی رشد داشته و هم مورد استقبال است. فیلشاه با 7 میلیارد و 600 میلیون تومان در رده ششم جدول فروش ایستاده است.