تبیان، دستیار زندگی

رشته کارشناسی مهندسی معدن

معرفی رشته کارشناسی مهندسی معدن:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
رشته کارشناسی مهندسی معدن

مهندسی معدن علم و روش هایی را که از اکتشاف یک معدن تا فرآوری مواد معدنی شامل می شود، در بر می گیرد. از آنجا که همیشه مواد معدنی به عنوان مواد اولیه صنایع مختلف مورد نیاز بوده اند، کشف و استخراج آن نیز سال هاست که مورد توجه انسان ها می باشد. برای این کار نیز نیاز به متخصصان و کارشناسان مربوطه است که رشته مهندسی معدن آن ها را به خوبی تربیت می کند.
رشته مهندسی معدن یکی از رشته های سخت دانشگاهی است زیرا دروس آن بسیار متنوع و زیاد است و با بسیاری از رشته ها از جمله زمین شناسی، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع و مهندسی برق اشتراکاتی دارد.

دانشجویان رشته مهندسی معدن باید آماده کار در شرایط سخت باشند و در دروس ریاضی و فیزیک قوی باشند. محدوده کار آنها تنها در معادن نیست بلکه در بسیاری از پروژه های سد سازی، ساختمان سازی، ساخت تونل، اکتشافات صنایع نفت و گاز و... وجود آنها ضروری است.

توجه: با توجه به دفترچه کنکور 95 رشته مهندسی معدن بدون گرایش می باشد . دانشجویان بعد از یک سال، دو سال تحصیل می توانند در درون دانشکده، گرایش انتخاب کنند.

در ادامه تعریف مختصری از گرایش های این رشته خواهیم داشت:
گرایش استخراج معدن:
عملیات حفاری، آتشباری برای خرد کردن سنگ ها، بارگیری و باربری و اغلب فرآیند سنگ شکنی از بخش های اصلی کار مهندس معدن با گرایش استخراج است. استخراج معادن با توجه به عوامل مختلف مانند شرایط فنی، اقتصادی ، میزان دسترسی معدن و... به شکل روباز یا زیر زمینی انجام می شود. دانشجویان استخراج معدن در زمینه‌ هایی مانند حفاری، آتشباری، نگهداری، ترابری و اصول طراحی معدن و فراورده‌ های مواد معدنی آموزش می ‌بینند.

گرایش اکتشاف معدن :
کشف معادن مختلف ، تعیین نوع و شکل مواد معدنی ، ارزیابی میزان ذخایر ، ارزیابی اقتصادی و تعیین روش استخراج آن ها از مهم ترین وظایف مهندسی معدن با گرایش اکتشاف است. طی عملیات اکتشاف از علوم زمین شناسی و مهندسی اکتشاف بصورت آمیخته با ریاضیات و آمار بهره برداری می شود.
در اکتشاف با استفاده از دانش زمین آمار و شبیه سازهای رایانه ای شکل و حجم منابع داخل زمین مدل سازی می شوند.  در این گرایش دانشجویان با مباحث حوزه های زمین شناسی معدنی، مکانیک سنگ، ژئوفیزیک و زمان شناسی ساختمانی آشنا می شوند. 

گرایش های ارشد مهندسی معدن (بر اساس دفترچه کنکور ارشد 95):
مهندسی معدن گرایش فرآوری مواد معدنی
مهندسی معدن گرایش اکتشاف معدن
مهندسی معدن گرایش استخراج معدن
مهندسی معدن گرایش مکانیک سنگ
تونل و فضاهای زیرزمینی
مهندسی معدن گرایش معدن و محیط زیست

گرایش های دکترای مهندسی معدن (بر اساس دفترچه کنکور دکترا 95):
مهندسی معدن گرایش اکتشاف مواد معدنی
مهندسی معدن گرایش استخراج مواد معدنی
مهندسی معدن گرایش فراوری مواد معدنی
مهندسی معدن گرایش مکانیک سنگ

مطالب مرتبط:
رشته کارشناسی مهندسی عمران

منبع: http://iranianpath.com