تبیان، دستیار زندگی

رشته کارشناسی مهندسی نساجی

معرفی رشته کارشناسی مهندسی نساجی :
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
رشته کارشناسی مهندسی نساجی

صنعت نساجی قدمتی طولانی دارد و شروع آن شاید به اولین باری که انسان برای خود لباس تهیه کرد، بازگردد. به مرور با افزایش جمعیت نیاز به تولید پوشاک به روش صنعتی پیش آمد. پس از احداث انواع کارخانجات، متخصصینی در این حوزه نیاز بود که باید پرورش داده می شدند. بنابراین رشته مهندسی نساجی در دانشگاه ها دایر شد.

محصولات صنعت نساجی به غیر از حوزه پوشاک در زمینه های مختلف از جمله ساخت ترمز ماشین، ساخت جاده ها، تولید هواپیماها و... نیز کاربرد دارند.

صنعت نساجی‌ شامل‌ بخش‌ های‌ مختلفی‌ می‌شود که‌ از آن‌ جمله‌ می‌ توان‌ به‌ کارخانه‌ های‌ ریسندگی‌ (تولید نخ‌ های‌ مختلف‌)، بافندگی‌ (تولید انواع‌ پارچه‌)، تولید فرش‌ ماشینی‌ و موکت‌ و هم چنین‌ کارخانه‌ های‌ تکمیل‌ کننده‌ این‌ کالاها مثل‌ رنگرزی‌، چاپ‌ و کارخانه‌های‌ تولید الیاف‌ مصنوعی‌ مثل‌ نایلون‌ و پلی‌ پروپیلن‌ اشاره‌ کرد.
دانشجویان مهندسی نساجی دانش و توانایی لازم برای کار و مدیریت بخش های مختلف صنعت نساجی را می آموزند. رشته‌ مهندسی نساجی دارای‌ گرایش های مهندسی پوشاک، مهندسی فناوری نساجی، مهندسی الیاف، مهندسی شیمی نساجی می باشد.

توجه: با توجه به دفترچه کنکور 95 رشته مهندسی نساجی بدون گرایش می باشد . دانشجویان بعد از یک سال، دو سال تحصیل می توانند در درون دانشکده، گرایش انتخاب کنند.

گرایش مهندسی پوشاک 
امروزه که تولید پوشاک به سمت صنعتی شدن پیش رفته و کارخانجات بزرگ تولید پوشاک دایر شده است، نیاز به متخصصان پوشاک بسیار احساس می شود. متخصص گرایش پوشاک باید بتواند خطوط تولید پوشاک را طراحی کرده و نحوه دوخت و اتصال قطعات لباس ها را تعیین کند. در تعیین زمان بندی و طراحی خط تولید هر نوع پوشاک باید طوری عمل کند که هیچ دستگاهی در هیچ زمانی بدون استفاده و بیکار باقی نماند. او باید تعداد دستگاه های لازم و موجود برای دوخت هر قطعه از لباس را تعیین کند تا حداکثر استفاده از دستگاه ها به عمل آید.
دانشجویان این گرایش باید در دروس ریاضی، فیزیک و مکانیک قوی بوده و توانایی تحلیلی و مدیریتی خوبی نیز دارا باشند.

گرایش مهندسی شیمی نساجی و مهندسی الیاف:
دانشجوی‌ گرایش‌ شیمی‌ نساجی‌ و علوم‌ الیاف‌ در زمینه‌ تولید الیاف‌، خواص‌ الیاف‌، مواد رنگزا، خصوصیات‌ مواد رنگزا و نحوه‌ تکمیل‌ مواد نساجی‌ مطالعه‌ می‌کند. در واقع با طرز تهیه‌ الیاف‌ و نحوه‌ کاربرد مواد شیمیایی‌ در صنایع‌ نساجی‌ آشنا می‌گردد .به عبارت دیگر گرایش شیمی نساجی به عملیات شیمیایی صنعت نساجی می‌پردازد.  فعالیت هایی مثل تولید الیاف، رنگرزی و یا عملیات تکمیلی که روی انواع منسوجات از جمله نخ، پارچه و ... انجام می‌شود تا کالای نهایی آماده شده و مورد مصرف قرار گیرد.

گرایش مهندسی فناوری نساجی:
دانشجوی‌ فناوری نساجی‌ نحوه‌ تولید نخ‌، پارچه‌، قالی‌ و موکت‌ را مطالعه‌ کرده‌ و آموزش‌ می‌ بیند و تا حدودی‌ با طراحی‌ ماشین‌ آلات‌ نساجی‌ و قطعات‌ مختلف‌ آنها آشنا می‌گردد. همچنین با شیوه‌های‌ ریسندگی‌ نخ‌ها، مقدمات‌ بافندگی‌ و بافندگی‌ آشنا می‌شود و برای‌ شناخت‌ دستگاه‌ های‌ نساجی‌ دروسی‌ درارتباط‌ با علم‌ مکانیک‌ می‌گذراند.

سر فصل دروس مهندسی نساجی گرایش پوشاک و تعداد واحدها:
تعداد کل واحدها: 140 واحد
دروس عمومی: 21 واحد
دروس پایه: 32 واحد
دروس اصلی: 23 واحد
دروس تخصصی: 57واحد
دروس اختیاری: 6 واحد
کارگاه و پروژه: 5 واحد

سر فصل دروس شیمی نساجی و علوم الیاف و تعداد واحدها:
تعداد کل واحدها: 144 واحد
دروس عمومی: 20 واحد
دروس پایه: 39 واحد
دروس اصلی و تخصصی: 72 واحد
دروس اختیاری: 6 واحد
کارگاه و پروژه: 7 واحد

گرایش های ارشد مهندسی نساجی (بر اساس دفترچه کنکور ارشد 95):
مهندسی نساجی گرایش تکنولوژی نساجی
مهندسی ساختارهای نانو لیفی
مهندسی نساجی گرایش شیمی نساجی و علوم الیاف
مهندسی نساجی گرایش مدیریت صنایع نساجی
 
گرایش های دکترای مهندسی نساجی (بر اساس دفترچه کنکور دکترا 95):
مهندسی نساجی -  تکنولوژی نساجی
مهندسی نساجی -  شیمی نساجی و علوم الیاف

مطالب مرتبط:
سوال و راهنمای تصحیح امتحان نهایی رشته صنایع نساجی
رشته کارشناسی مهندسی پلیمر


منبع: http://iranianpath.com