تبیان، دستیار زندگی

سی ام خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز چهارشنبه سی ام خرداد 1397 هجری خورشیدی، ششم شوال 1437 هجری قمری و بیستم ژوئن 2018 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
30 خرداد 1393
دور پنجم از گفت وگوهای هسته ای در وین که به منظور نگارش متن پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از 26 خرداد آغاز شده بود، به کار خود پایان داد. در این مدت پنج روزه، دو طرف اعلام کردند که وارد مرحله نگارش متن توافق شده اند ولی اختلاف نظر جدی، هم در محتوا و هم در نحوه نگارش وجود دارد.

30 خرداد 1379
آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری از برخورد دوگانه سازمان ملل با مسایل جهانی انتقاد کرد.

30 خرداد 1373
منافقان در مراسم عزاداری عاشورا حسینی(ع) بمبی را در حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد منفجر کردند. بر اثر این انفجار، ده ها تن از زایران و علاقه مندان اهل بیت(ع) در حرم امام رضا(ع) شهید و مجروح شدند.

30 خرداد 1362
خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل گزارش تیم اعزامی خود درباره ویرانی سنگین خانه های مسکونی ایران براثر بمباران هوایی و حملات موشکی عراق را به شورای امنیت ارایه کرد.

30 خرداد 1356
اسحاق رابین نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پایان دوران نخست وزیری خود، در پیامی به ارتشبد نصیری رییس سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) نقش وی در توسعه مناسبات ایران و رژیم صهیونیستی را مهم دانست و از خدمت های وی قدردانی کرد.

30 خرداد 1329
کمیته مشترک روابط خارجی سنای آمریکا لایحه کمک 11.5 میلیون دلاری این کشور به ایران را تصویب کرد.

30 خرداد 1326
ایران و آمریکا موافقتنامه ای نظامی به امضا رساندند. برپایه این موافقتنامه، ایران 10 میلیون دلار تجهیزات نظامی را از این کشور خریداری کرد.

30 خرداد 1302
لایحه خروج روپیه از ایران در جلسه مجلس شورای ملی بدین شکل تصحیح شد و به تصویب رسید:«از تاریخ این قانون تا مدت سه سال خروج طلا و نقره اعم از مسکوک و غیرمسکوک به استثنای روپیه از سرحدات ایران به کلی ممنوع است.»

30 خرداد 1302
کنسول ایران در عشق آباد با ارایه گزارشی اقتصادی به وزارت امور خارجه، نوشت که از سال گذشته با جایگزین شدن گمرک آسیایی به جای تعرفه گمرک اروپایی، تا اندازه ای به رونق تجارت میان ایران و روسیه افزوده شده است.