تبیان، دستیار زندگی
«كافه ستاره» به‌كارگردانی سامان مقدم با كاندیدا شدن در پانزده بخش، ركورددار بیشترین نامزدی دریافت جایزه از جشن سینمایی «دنیای تصویر» است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«كافه‌ ستاره» ركورددار نامزدی دریافت تندیس «حافظ» شد

«كافه‌ ستاره» ركورددار نامزدی دریافت تندیس «حافظ» شد

علی معلم: تاكید داشتیم جایزه‌های جشن‌ «دنیای تصویر» برایند افكار عمومی باشد .

نامزدهای بخش سینمایی دهمین جشن سینمایی، تلویزیونی «دنیای تصویر» برای دریافت تندیس «حافظ» معرفی شدند.

«كافه ستاره» به‌كارگردانی سامان مقدم با كاندیدا شدن در پانزده بخش، ركورددار بیشترین نامزدی دریافت جایزه از جشن سینمایی «دنیای تصویر» است.

و در ادامه «خون بازی» رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب در 9 بخش و «تقاطع» ابوالحسن داودی و «ازدواج به سبك ایرانی» حسن فتحی در 8 بخش بیشترین كاندیدهای دریافت تندیس هستند.

علی معلم مدیر مسوول مجله دنیای تصویر و مدیر برگزاری جشن، از برگزاری این مراسم در 21 تیر ماه سال جاری در تالار بزرگ كشور خبر داد.

وی ضمن اشاره به سابقه برپایی این جشن كه از سال 76 آغاز شد و در سال 81 در بخش بهترین‌های تلویزیونی نیز تندیس اهدا كرده‌ است، گفت: جشن «دنیای تصویر» امسال دو رقمی می‌شود و یك صفر جلوی آن قرار می‌گیرد.

معلم افزود: این جشن در حالی دهمین دوره‌ی برگزاری‌اش را پشت سر می‌گذارد، كه همچنان به‌عنوان تنها جشن سینمایی و تلویزیونی در بخش خصوصی مطرح است.

در طول 9 دوره‌ی گذشته این مراسم، بیش از دویست دیپلم افتخار و تندیس حافظ به برگزیدگان حوزه‌های تخصصی سینما و تلویزیون ایران اهدا شده است.

امسال علاوه بر معرفی بهترین‌ها در بخش‌های مختلف سینمایی و تلویزیونی جایزه‌ی برای یك عمر فعالیت هنری و فعالیت نوشتاری در عرصه‌ی سینما اهدا می‌شود و اعضای هیات داوران این جشن جایزه‌ی ویژه‌ای نیز به برنده‌ی، مورد نظر اهدا می‌كند و بهترین ترانه فیلم‌ یا سریال معرفی و در نهایت برای نخستین بار در طول تاریخ برگزاری این جشن، بهترین چهره‌پرداز فیلم نیز انتخاب می‌شود.

معلم معتقد است: این جشن كه در بخش خصوصی پیگیری می‌شود و به عنوان جشن مداوم طی 9 سال گذشته برگزار شده است را شاید به‌توان از آن به عنوان یك اتفاق یاد كرد. من این صحبت را نه به‌عنوان پایه‌گذار جشن بلكه به این دلیل مطرح می‌كنم كه برگزاری چنین جشن نشان می‌دهد كه سینما و تلویزیون ایران به جایگاهی رسیده است كه بانیان خصوصی نیز برای آن جشن برپا می‌كنند و برگزیدگانشان را معرفی می‌كنند.

وی افزود: بنابراین پروسه‌ی داوری این جشن یك پروسه یك‌سال بوده است و جمع‌بندی نظریات دیگران در این داوری در نظر گرفته شده و بحث شده و تاكید داشتیم، جایزه‌های این جشن یك نظر كلی و عمومی و برایند افكار عمومی باشد.

معلم همچنین از معرفی بهترین سینماگر درعرصه مستند، كوتاه و انیمیشن خبر داد و گفت: باهدف دیده شدن هنرمندانی كه فعالیت مستری در حوزه سینمایی غیرداستانی به خصوص كسانی كه فعالیت مستمری دارند، به عنوان نسل بعدی سینماگرها كه قرار است در سینمای ایران فعالیت كنند، امسال نیز این جایزه را اهدا می‌كنیم.

وی ادامه داد: جایزه چهره‌پردازی را با توجه به پیشرفت كه سینمای ایران در این حوزه داشته است و امسال دیدیم كه این بخش فعالیت خوبی داشته است، در تندیس‌ها اضافه كردیم.

معلم به تنها تندیسی كه بطور مشترك در بخش سینمایی و تلویزیونی اهدا می‌شود، اشاره كرد و افزود: تنها یك جایزه بخش «ترانه» بطور مشترك با حوزه سریال طبق روال چند سال گذشته اهدا می‌شود و دلیل آن این است كه بخش ترانه‌ در فیلم‌های سینمایی آنقدر قوی نیست بنابراین مشترك با حوزه‌ی سریال داوری می‌شود و امیدواریم این تندیس باعث شود كه فقط به خواننده جایزه ندهیم، بلكه این جایزه به شعر و ترانه هم اهدا شود.

وی درباره‌ی نوع داوری «ازدواج به‌سبك ایرانی» با توجه به تهیه‌كنندگی‌اش در این فیلم، این نكته را تذكر داد: فیلم «ازدواج به سبك ایرانی» در بخش فیلم‌نامه، كارگردانی و فیلم داوری نشده است اما بقیه‌ی عوامل برای اینكه حق‌شان از بین نرود، در داوری‌ها قرار گرفتند.

معلم درپایان از احتمال برگزاری یك مراسم ویژه در شیراز خبر داد و افزود: تندیس بزرگ جشن درحال ساخت است و امیدواریم با حضور برگزیدگان جشن، در شیراز در موزه حافظ آن را قرار دهیم.

وی درباره عنوان تندیس كه عنوان ادبی است برای یك چهره سینمایی است با اعتقاد بر اینكه حافظ به عنوان شاخص‌ترین هنرمند برگزیده در ایران است، تاكید كرد: «حافظ» را نمی‌توان از شعر، ادبیات و سینما جدا كرد و برای ما جای بسی افتخار است كه اسم یكی از مفاخر بر روی این تندیس باشد و مدعی باشیم كه تنها جایزه‌ی است كه به اسم «حافظ» وجود دارد.

نامزدهای تندیس حافظ در بخش سینمایی بدین شرح معرفی شدند:

بهترین چهره پردازی:

1ـ مجید اسكندری «یك تكه نان»، 2ـ مهری شیرازی «میم مثل مادر»، 3 ـ مهری شیرازی «كافه ستاره»، 4 ـ مهرداد میركیانی «خون‌بازی»، 5 ـ مهین نویدی «ازدواج به‌سبك ایرانی».

بهترین كار صدا:

1ـ مسعود بهنام و حسین ابوالصدق صداگذاری فیلم «تقاطع»، 2ـ اسحاق خانزادی صدابرداری «ازدواج به سبك ایرانی»، 3 ـ محمدرضادلپاك صداگذاری «خون بازی»، 4 ـ یدالله نجفی صدابرداری «زمستان است».

بهترین طراح صحنه و لباس:

1 ـ امیر اثباتی «تقاطع»، 2 ـ ملك‌جهان خزاعی «زمستان است»، 3 ـ آیدین ظریف «كافه ستاره»،

4 ـ مهدی كرم‌پور «چه كسی امیر را كشت» 5 ـ مجید میرفخرایی «ازدواج به سبك ایرانی»

بهترین تدوین:

1ـ مصطفی خرقه‌پوش «ازدواج به‌سبك ایرانی»، 2 ـ بهرام دهقانی «تقاطع» 3 ـ سپیده‌عبدالوهاب

«خون‌بازی» 4 ـ محمدرضا موئینی «كافه‌ستاره»، 5 ـ مستانه‌مهاجر «آتش بس».

بهترین موسیقی‌متن:

1 ـ محمدرضا درویشی «جایی در دوردست»، 2 ـ دكترمحمد سریر «ازدواج به سبك ایرانی» 3 ـ آریا عظیم نژاد «میم مثل مادر» 4ـ «گروه‌هال» برای «باغهای كندلوس»

بهترین فیلم‌برداری:

1ـ بهرام بدخشانی «كافه ستاره»، 2ـ شاپورپورامین «میم‌مثل مادر» 3 ـ محمد داوودی «زمستان است» 4 ـ محمود كلاری «خون بازی»، 5 ـ نادر معصومی «جایی‌در دوردست».

بهترین بازیگر زن (دو جایزه):

1 ـ خاطره اسدی «تقاطع»، 2 ـ افسانه بایگان «كافه ستاره»، 3 ـ هانیه توسلی «كافه ستاره»، 4ـرویا تیموریان «كافه ستاره» 5ـ نیلوفر خوش خلق «به‌آهستگی»، 6 ـ لادن طباطبایی «ازدواج به سبك ایرانی» 7 ـ گلیشفته فراهانی «میم مثل مادر» 8 ـ بیتا فرهی «خون بازی»، 9ـ باران كوثری «خون بازی» و 10: فاطمه گودرزی «ازدواج به سبك ایرانی»

بهترین بازیگران مرد (دو جایزه):

1 ـ داریوش ارجمند «ازدواج به سبك ایرانی»، 2ـ بیژن امكانیان «تقاطع»، 3 ـ پژمان بازغی «كافه ستاره»، 4 ـ حامد بهداد «كافه ستاره» 5 ـ حمید جبلی «زیردرخت هلو»، 6ـ مسعود رایگان «خون بازی» 7 ـ مهران رجبی «كودك و سرباز»، 8 ـ خسروشكیبایی «چه كسی امیر را كشت»، 9ـ محمد رضا فروتن «به‌آهستگی»، 10ـ رضا ناجی «باغ‌های كندلوس»

بهترین فیلم‌نامه:

1 ـ محمد رضایی‌راد «كودك وسرباز»، 2 ـ پرویز شهبازی «به‌آهستگی»، 3 ـ فرید مصطفوی و ابولحسن داوودی «تقاطع»

بهترین كارگردانی:

1 ـ ابولحسن داوودی «تقاطع» 2 ـ محسن‌عبدالوهاب و رخشان بنی‌اعتماد «خون بازی»، 3 ـ سامان مقدم «كافه‌ستاره»، 4 ـ مازیار میری «به‌آهستگی» و 5 ـ زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور «میم‌مثل مادر»

بهترین فیلم:

1 ـ «تقاطع» به‌تهیه كنندگی سعید حاجی میری، 2 ـ «خون‌بازی» به‌تهیه كنندگی جهانگیر كوثری، 3 ـ «كافه ستاره» به‌تهیه كنندگی مصطفی شایسته، 4 ـ «كودك و سرباز» به‌تهیه كنندگی رضا میركریمی بهترین سینماگر در عرصه مستند كوتاه و انیمیشن:1ـ مهناز افضلی «كارت قرمز»، 2 ـ مهرداد اسكویی «روزهای بی‌تقویم»، 3 ـ حمید سهیلی «جاودانه‌ها»، 4 ـ مهوش شیخ‌الاسلامی «ماده 61»، 5 ـ فرهاد ورهرام «گذر شهر برآب»

نامزدهای معرفی شده در بخش سینمایی شامل فیلمهایی هستند كه از اول فروردین ماه 85 تا 29 اسفند سال گذشته در سینماهای كشور به نمایش درآمده‌اند.

اسامی هیات داوران این جشن عبارتند از:محمدآقازاده، رضا درستكار، امیرحسین رسائل، جواد طوسی، غلامعباس فاضل، هیوا مسیح، حسین معززی‌نیا و علی معلم.

طی روزهای آینده نیز نامزدهای بخش تلویزیونی این جشن معرفی می‌شوند.

مطالب مرتبط:

گاو خونی

حسن فتحی و علی معلم

«فیلم‌های با كیفیت» یا«فیلم‌هایی درباره كیفیت»؟!