تبیان، دستیار زندگی

آبراه کامارس، جاذبه ای از دوران عثمانی در لارناکا

لارناکا مقصدی تابستانی و جذاب در قبرس جنوبی است که گردشگران زیادی در فصل های گرم سال به آن سفر می کنند. این شهر ساحلی پر از جاذبه های تاریخی ست که گذشته ی باشکوه این شهر را به زیباترین شکل ممکن به تصویر می کشند. شاید تصوری که از جاذبه های لارناکا در ذهن دارید در چیزهایی مثل قلعه، کلیسا و موزه خلاصه شود ولی امروز می خواهیم به سراغ جاذبه ای منحصربفرد برویم که نمایانگر معماری رومی است: آبراه کامارس، بنایی از زمان عثمانی که در چند کیلومتری لارناکا قرار دارد و در روزگاری که در شهر لارناکا خبری از آب لوله کشی نبود با انتقال آب به شهر مشکل بزرگ بی آبی را حل کرده بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آبراه کامارس

لارناکا مقصدی تابستانی و جذاب در قبرس جنوبی است که گردشگران زیادی در فصل های گرم سال به آن سفر می کنند. این شهر ساحلی پر از جاذبه های تاریخی ست که گذشته ی باشکوه این شهر را به زیباترین شکل ممکن به تصویر می کشند. شاید تصوری که از جاذبه های لارناکا در ذهن دارید در چیزهایی مثل قلعه، کلیسا و موزه خلاصه شود ولی امروز می خواهیم به سراغ جاذبه ای منحصربفرد برویم که نمایانگر معماری رومی است: آبراه کامارس، بنایی از زمان عثمانی که در چند کیلومتری لارناکا قرار دارد و در روزگاری که در شهر لارناکا خبری از آب لوله کشی نبود با انتقال آب به شهر مشکل بزرگ بی آبی را حل کرده بود.


درباره آبراه کامارس


آبراه کامارس (Kamares Acquaduct) که به آبراه بکیر پاشا هم معروف است جاذبه ای است تاریخی که در سال ۱۷۴۷ در حومه ی شهر لارناکا و در نزدیکی جاده ی قدیمی لیماسول ساخته شده است. خیلی ها این آبراه را برجسته ترین منبع آبی ساخته شده در کل قبرس می دانند برای همین بازدید از آن برای علاقمندان به آثار تاریخی جذابیت زیادی دارد. این آبراهه جواهر شهر لارناکا و بخشی از تاریخ بلندبالای آن است که گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند.

تاریخچه آبراه کامارس
در حدود ۳۰۰ سال پیش شهر لارناکا با مشکل جدی کمبود آب روبرو بود و مردم مجبور بودند برای تهیه ی آب چند کیلومتری از شهر دور شوند. مشکلات بی آبی مردم انقدر جدی بود که حاکم عثمانی شهر دست به کار شد و با هزینه ی شخصی آبراه کامارس را ساخت تا این مشکل بزرگ شهر را حل کند. ساخت این آبراه به دستور «بکیر پاشا» حاکم عثمانی لارناکا در سال ۱۹۴۷ شروع و در سال ۱۷۵۰ به پایان رسید. این آبراه در نهایت با ۷۵ طاق تا سال ۱۹۳۹ فعال بود و با انتقال مستقیم آب رودخانه ترمیدوس به شهر مشکل بی آبی را برای همیشه از بین برد. مسافران خارجی معمولا این آبراه را یکی از مهمترین بناهای ساخته شده توسط امپراتوری عثمانی در قبرس می دانند.

این آبراه جذاب قرن هجدهمی به سبک رومی ساخته شده و نام خود را از طاق های منحصربفردش گرفته است چون کامارس به زبان یونانی یعنی طاق. بکیر پاشا حاکم ترکی لارناکا این آبراهه را با هزینه شخصی خودش درست کرد تا بتواند از منبع آبی که در ۱۰ کیلومتری لارناکا قرار داشت آب را به شهر برساند. این آبراهه تا سال ۱۹۳۹ کار می کرد تا اینکه جای خودش را به لوله کشی های مدرن داد.

از این زمان به بعد از آن جایی که دیگری نیازی به این آبراه نبود قسمت های زیادی از آن آسیب دید تا اینکه گروهی متخصص با حفظ معماری تاریخی بنا مرمت آن را شروع کردند. حدود ۲۰ طاق از این آبراه تا به امروز دست نخورده باقی مانده است که به خصوص شب ها در زیر نور چراغ ها جذابیت خارق العاده ای دارند.
آبراه کامارس

بازدید از آبراه کامارس


آبراه کامارس در غرب شهر لارناکا و شمال غربی دریاچه نمک قرار دارد و قسمتی از آن با طاق هایی جذاب از دیگر قسمت ها معروف تر است و از جاده ی لیموسل به سمت لارناکا هم دیده می شود، بر روی این آبراه دو نقطه ی دیگر هم هست که ارتفاع زمین کم شده و لازم بوده که طاق ساخته شود. گذشته فقط به قسمت هایی از آبراهه که طاق داشت کامارس گفته می شد اما امروز تمام قسمت های پل (حتی آن قسمت هایی که طاق ندارد) و همینطور محوطه ی اطراف آن به کامارس معروف است.

در کنار این جاذبه  یک مسیر سنگفرش شده به همراه نیمکت هایی برای نشستن وجود دارد که به شما اجازه می دهد از این بنای تاریخی لذت ببرید. چون آبراه کامارس تا دریاچه نمک معروف لارناکا فاصله چندانی ندارد همه ی گردشگران  از این دو جاذبه همزمان دیدن می کنند به خصوص اینکه در کنار این آبراه مسیری هست که به دریاچه نمک منتهی می شود. آبراه کامارس یکی از بهترین مکان های قبرس برای انداختن عکس های یادگاری است، با رفتن به کنار طاق های این آبراه گردشگران زیادی را می بینید که محو تماشای یکی از بهترین آثار به جای مانده از دوره حکومت عثمانی ها در قبرس هستند.

در نزدیکی آبراه کامارس جاذبه ی دیگری هم هست: کلیسای سنت جورج که گردشگران معمولا در بازدید از این منطقه از این کلیسا هم دیدن می کنند. گفته می شود که در زمان ساخت این آبراه، سنت جورج به خواب سازنده ی این پل رفته و به او در حل مشکلی کمک کرد برای همین این مرد در نزدیکی این آبراه کلیسایی ساخت و آن را به سنت جورج اختصاص داد.

امروز کنار این آبراه به یک پیادروی سنگ فرش شده ی توریستی تبدیل شده و گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند. مسیر این آبراه بیش از ۱۰ کیلومتر است و در طول مسیر بارها با دره هایی تلاقی پیدا می کند. بر روی طاق های ۳۲، ۱۲ و ۳۱ پل هایی زده شده تا در قسمت هایی که آبراهه به دره می رسد آب هم سطح دیگر قسمت های مجرا باشد.


منبع: مجله گردشگری الی گشت به نقل از wikimapia.org