تبیان، دستیار زندگی

از ورم شکم تا بوی بد دهان!

20 سوال سلامتی که همیشه به دنبال پاسخ آن هستید

همه ما وقتی در مورد سلامتی‌مان نگران می‌شویم، سؤالاتمان را در گوگل سرچ می‌کنیم. ولی چون پای سلامت در میان است، باید کار تشخیص را به پزشک بسپاریم، حتی اگر از بابت مشکلی که داریم خجالت می‌کشیم. پزشک می‌تواند به بهترین نحو ریشه مسئله را شناسایی کرده و بهترین درمان را اعمال نماید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جستجوی اینترنتی سوالات مربوط به سلامت
در این مطلب می‌خواهیم نگاهی بیندازیم به مسائلی که اغلب افراد در اینترنت به دنبال علت و درمان آن هستند:

1. چرا شکمم ورم می‌کند؟

ورم شکم، مشکلی است که افراد زیادی از آن شکایت می‌کنند و معمولاً ناشی از تشکیل گاز در مجاری گوارشی است.
هضم نامناسب و خوردن بیش از حد غذا، به ویژه غذاهای پرچرب، می‌تواند موجب ورم و برآمده شدن شکم شود. سایر دلایل شامل آلرژی غذایی، حساسیت غذایی و قاعدگی است.

2. چرا دهانم بدبو می‌شود؟

تغذیه، برخی عادات و بهداشت ضعیف دندان سه عامل در میان سایر عوامل بدبو شدن تنفس است. بوی برخی غذاهای خاص مانند سیر، پیاز و ادویه‌ها می‌تواند برای مدتی در دهان باقی بماند. همچنین، کشیدن سیگار می‌تواند باعث بوی بد دهان و بیماری لثه شود و نیز بهداشت ضعیف دندان موجب تجمع غذا و باکتری‌ها در دهان و بوی بد خواهد شد.

3. چرا از دست خون‌مردگی خلاص نمی‌شوم؟

این لکه‌های بنفش ناشی از پارگی رگ‌های کوچک خون است. می‌توان آن‌ها را با قرار دادن کمپرس سرد در فواصل زمانی نزدیک رفع کرد.

4. چرا گوشم گرفته است؟

موم گوش که در اصطلاح پزشکی به آن سرومِن گفته می‌شود، یک پاک کننده طبیعی گوش است. این موم از داخل مجرای گوش به سمت بیرون آن حرکت کرده و موها، سلول‌های مرده پوست و کثیفی را برمی‌دارد؛ اما گاهی تجمع موم‌ گوش سفت شده و سبب مسدود شدن مجرای گوش می‌شود. برخی افراد با سرومن خشک به دنیا می‌آیند که آن‌ها را بیشتر مستعد انسداد و تجمع موم سفت شده در گوش می‌کند.

5. چه چیزی باعث چشم صورتی می‌شود؟

چشم صورتی، یک التهاب ملتحمه است. این، یک مشکل شناخته شده است که بخش سفید و پلک چشم را درگیر می‌کند.
علل شایع چشم صورتی شامل، عفونت ویروسی و باکتریایی است. آلرژی و تحریک نیز می‌توانند دلیل این التهاب باشند.

پرش پلک چشم ممکن است به دلیل خستگی، تحریک چشم و کمبود خواب اتفاق بیفتد. اگر استرس دارید هم ممکن است این شرایط را تجربه کنید. پرش چشم، به علت مصرف الکل، کافئین و تنباکو نیز رخ داده و یا می‌تواند اثر جانبی یک دارو باشد

6. چرا پوست سرم شوره دارد؟

دلیل شایع خارش و پوسته‌پوسته شدن پوست سر شامل مشکل پوستی و نوع مراقبت از موهاست. خاراندن و پوست چرب، که به درماتیت سبورئیک معروف است، نوع شدید شوره سر است.
استفاده از برخی محصولات مو نیز می‌تواند موجب درماتیت تماسی شده که سبب قرمزی و خارش پوست سر می‌گردد. همچنین عدم استفاده کافی از شامپو نیز موجب افزایش سلول‌های پوست سر و خارش و شوره می‌شود.

7. چرا سقف دهانم زخم شده است؟

سقف دهان، که به آن کام سخت نیز گفته می‌شود، پوست ظریفی دارد. وقتی غذاهای خاصی را می‌خورید، این پوست به راحتی می‌تواند آسیب ببیند یا بسوزد.
غذاهای سفت، مانند چیپس تورتیلا، می‌تواند در سقف دهان خراش ایجاد کرده و باعث درد و تورم شود. سایر دلایل زخم کام ممکن است شامل زخم دهان و کمبود الکترولیت‌ها است.

8. چقدر از بارداری من می‌گذرد؟

پزشک، بهتر و با دقت بیشتری می‌تواند به این سؤال شما پاسخ دهد. اما خودتان می‌توانید با چند محاسبه ریاضی، تاریخ را معین کنید. حواستان باشد این محاسبه بر اساس سیکل قاعدگی 28 روزه است.
اولین روز آخرین پریودی‌تان را بیابید، یک هفته به آن بیفزایید، سپس سه ماه به عقب برگردید. با این محاسبه خواهید فهمید که شما در هفته چندم بارداری‌تان هستید.

9. چرا پوستم خارش زیادی دارد؟

دلایل زیادی برای خارش پوست وجود دارد. شایع‌ترین علل شامل، پوست خشک، آلرژی غذایی و آلرژی محیطی است.
مشکلات پوستی مثل درماتیت، اگزما و پسوریازیس نیز می‌توانند دلیل خارش پوستی باشند. نیش حشرات نیز یکی از مقصرین این ماجراست.

10. چرا معده‌ام غرغر می‌کند؟

صدای غرغری که می‌شنوید، احتمالاً از روده نشات می‌گیرد. دیواره مجاری گوارشی منقبض می‌شوند تا غذا را به جلو حرکت دهند. غذا، مایعات و هوا در طول مجاری حرکت کرده و این صدا را ایجاد می‌کنند. شنیدن این صدا در زمان گرسنگی نیز ناشی از انقباض همین مجاری است.

11. چرا در ناحیه سینه احساس درد می‌کنم؟

درد گاه به گاه سینه در زمان قاعدگی در بین زنان شایع است. نوسانات هورمونی منجر به تغییر در بافت پستان شده که منجر به درد یا ناراحتی می‌شود. درد همچنین می‌تواند ناشی از عضلات و بافت‌های اطراف باشد. بنابراین اگر اخیراً یک تمرین قفسه سینه انجام دادید، این قسمت صدمه دیده است.

12. چرا ناخن‌هایم زرد شده‌اند؟

به این فکر کنید که اخیراً با چه محصول یا غذایی تماس (دستی) داشته‌اید؟ مواد خاصی مانند تنباکو و لاک ناخن می‌تواند موجب زرد شدن ناخن‌ها شود. این عارضه همچنین می‌تواند ناشی از کمبود مواد مغذی، قارچ یا یک عفونت باشد. با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

13. چرا پاهایم بو می‌دهند؟

وقتی پاها عرق می‌کنند باکتری‌ها تجمع یافته و عرق را برای تولید اسید می‌شکنند. این مسئله در نهایت می‌تواند به بوی بد پاها ختم شود. از آنجایی که افراد تمام روز جوراب و کفش به پا می‌کنند، عرق پاها نمی‌تواند تبخیر شود و این کار مشکل را بدتر می‌کند. همچنین پاهای مرطوب، بیشتر مستعد ابتلا به قارچ هستند که آن هم بوی بد پاها را منجر می‌شود.

14. چرا دست‌هایم عرق می‌کنند؟

برای تعریق دست‌ها، دلایلی محیطی، روانی و پزشکی وجود دارد. هنگام بروز حوادث و رخدادهای استرس‌زا، که موجب افزایش آدرنالین می‌گردد، غدد تعریق بدن تحریک می‌شوند. تغذیه، سیگار و عدم تعادل هورمونی نیز از دیگر دلایل تعریق دست‌ها هستند. همچنین هیپرتیروئیدی باعث می‌شود که دست‌ها در هر زمانی عرق کنند.

15. چرا وقتی غذا می‌خورم دچار آبریزش بینی می‌شوم؟

واژه پزشکی برای آبریزش بینی در هنگام خوردن غذا «gustatory rhinitis» است. مصرف غذاهای خاص، به ویژه غذاهای پرادویه و تند، موجب آبریزش بینی در برخی افراد می‌شود. آلرژی غذایی می‌تواند دلیل دیگر این مسئله باشد.

16. چرا صورتم چرب می‌شود؟

ژنتیک، هورمون‌ها و محیط می‌تواند باعث چرب شدن پوست صورت شود. نوسانات هورمونی در طول چرخه قاعدگی موجب چرب شدن پوست و آکنه خواهد شد. استرس هم بر هورمون‌ها اثرگذار بوده و موجب افزایش ترشح چربی از غدد چربی پوست می‌شود. هوای گرم و مرطوب و میکاپ سنگین از دیگر دلایل چرب شدن پوست صورت به حساب می‌آیند.


17. چرا هراز چندگاهی چشمم می‌پرد؟

اسپاسم پلک چشم می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. پرش پلک چشم ممکن است به دلیل خستگی، تحریک چشم و کمبود خواب اتفاق بیفتد. اگر استرس دارید هم ممکن است این شرایط را تجربه کنید. پرش چشم، به علت مصرف الکل، کافئین و تنباکو نیز رخ داده و یا می‌تواند اثر جانبی یک دارو باشد.

18. چرا دچار تکرر ادرار هستم؟

ادرار مکرر یعنی نیاز به دفع ادرار بیش از هفت بار در روز. نوشیدن مقدار زیاد مایعات سبب تکرر ادرار می‌شود. از آنجا که دلایل زیادی وجود دارد، بهتر است برای حل مشکلتان به پزشک مراجعه کنید.

19. دلیل زگیل پوستی چیست؟

زگیل، رشد غیر بدخیم سلول‌های پوستی است که مسری نیستند. احتمال این وجود دارد که اصطکاک بین چین‌ها (تاهای) پوستی موجب ایجاد زگیل شود. اما این ضایعات پوستی می‌توانند دلیل ژنتیکی داشته باشند که البته در هر صورت می‌توان با مراجعه به یک پزشک متخصص، آن‌ها را حذف کرد.

20. چرا در دهانم مزه فلز احساس می‌کنم؟

علل متعددی برای احساس طعم فلز در دهان وجود دارد. بعضی از داروها، درمان‌ها و مسائل بهداشتی می‌تواند منجر به این طعم عجیب و غریب شود. این طعم گاهی اوقات از علائم آلرژی غذایی است. سلامت دهان و دندان نیز می‌تواند منجر به تجربه این حالت شود. برای تعیین و درمان علت این مسئله، با دکتر خود صحبت کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.