تبیان، دستیار زندگی

داستان‌های فولکلور مدرن

نمایشگاه نقاشی دنیا رستمی با عنوان "قاراچوخا اویان" در گالری ماه برپا شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نمایشگاه نقاشی دنیا رستمی

 رستمی در این آثار داستان‌های فولکلور را به تصویر کشیده و فضای روایی آثارش پر از موجودات خیالی است که در فضاهایی عجیب، آدم‌ها را احاطه کرده‌اند. جدال خیر و شر و توسل به راه‌های گوناگون برای دوری از آسیب‌ها، در این آثار دیده ‌می‌شود و با وجود اینکه مخاطب شناختی از داستان‌های فولکور مورد نظر نقاش ندارد، می‌تواند با دیدن المان‌های به کار رفته در تابلوها با موضوع آنها ارتباط برقرار کند.

رستمی از رنگ‌های محدودی در آثارش استفاده کرده و پالت رنگی او به آبی، اکر و سیاه محدود می‌شود. این فضای رنگی یکنواخت باعث ایجاد محیطی یک دست شده است که مخاطب را از شوک ناگهانی یا توجه خاص به یک اثر بازمی‌دارد. این یک‌نواختی در فضای بصری، روحیه‌ای کهن در تصاویر به وجود آورده که در تناسب با داستان‌های روایت شده است.

اما رستمی یکنواختی بصری آثار را به شکلی دیگر از بین برده است. قاب‌های تغییر شکل یافته که از فرم مستطیل همیشگی تابلوهای نقاشی به دور است، باعث شده امکانات بصری متفاوتی در اختیار نقاش قرار بگیرد. این فرم‌ها گاه بیننده را به یاد حاشیه‌های مینیاتور انداخته و گاه مانند کتیبه‌ای تاریخی به نظر می‌رسند.
نمایشگاه نقاشی دنیا رستمی

در کنار تصاویر گوناگون آدم‌ها، دیوها، حیوانات و... عنصری که در همه آثار به شکل‌های متنوع دیده می‌شود، فرم‌های هندسی تکرار شونده‌ای هستند که جلوه‌ای مدرن به تصاویر بخشیده‌اند. این اشکال از سویی ریشه در هندسه نقوش ایرانی دارند و از سوی دیگر شباهتی به آپ آرت پیدا می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی دنیا رستمی با عنوان "قاراچوخا اویان" تا 12 تیرماه در گالری ماه واقع در خیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره ۲۶ میزبان هنردوستان است.

منبع: هنر آنلاین