تبیان، دستیار زندگی

درباره ویژه برنامه جام جهانی فوتبال

دورهمی داغ عادل و رفقا

این دومین دوره پیاپی است که تهیه کنندگی ویژه برنامه جام جهانی به عادل فردوسی پور می رسد. این برنامه که با عنوان «بیست هجده» روی آنتن شبکه سه می رود توانسته لذت تماشای فوتبال را دو برابر کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عادل فردوسی پور
عادل فردوسی پور با برنامه «بیست چهارده» مدل تازه ای از برنامه سازی در تلویزیون را پیشنهاد کرد و تحسین خاص و عام را روبروی خود دید. علی اصغر پورمحمدی مدیر سابق شبکه سه، بار دیگر عادل را به عنوان تهیه کننده ویژه برنامه جام جهانی انتخاب کرد. او و تیمش مقدمات برنامه را از ابتدای سال کلید زدند که نتیجه اش را در شب 21 خرداد شاهد بودیم. در این شب حشمت مهاجرانی و علی پروین، دو پیشکسوت محبوب فوتبال مهمان «بیست هجده» شدند تا نخستین حضور آن ها در یک برنامه زنده تلویزیونی پس از انقلاب رقم بخورد. عادل گام نخست را محکم برداشت و به قول معروف گل طلایی را زد اما می دانست که هر قسمت مختصات خود را دارد و نباید فریب برنامه اول را خورد. در شب های بعد ،جذابیت برنامه فروکش نکرد و با آغاز جام جهانی،  «بیست هجده» رنگ و بویی دیگر گرفت.

ساختار استودیو

ذات فوتبال به زیبایی پیونده خورده: زمین سبز، آسمان آبی، لباس های خوش رنگ، پایکوبی و موسیقی استادیوم و ... ظاهر یک برنامه فوتبالی هم باید برخوردار از تنوع بصری باشد و از المان های جذاب فوتبال بهره ببرد. این نکته را عادل فردوسی پور خوب می داند و می داند برنامه های موفق تلویزیون های پیشرفته، چه بهایی به مقوله زیبایی شناسی می دهند. طراحی دکور برنامه بیست هجده منبعث از این تفکر است ؛ فضای آن به قدر کافی بزرگ است و کارگردان تلویزیونی آزادی عمل برای حرکت دوربین برای ایجاد تنوع و پرهیز از یکنواختی دارد.

 یکی از عمده ضعف های برنامه های تلویزیونی، پرحرفی مجریان است که با حرافی می خواهند ضعف خود را بپوشانند. عادل فردوسی پور اما مجری محبوبی است که از اطلاعات خود به اندازه خرج می کند. او در برنامه بیست هجده از محمد رضا احمدی استفاده کرده که جزو مجریان جوان و موفق فوتبالی است.



برنامه، دو دکور دارد؛ در دکور اصلی شاهد یک میز هستیم که مجریان و کارشناس پشت آن قرار می گیرند. پشت سر و کنار شان یک ویدئو وال تعبیه شده . دکور دوم فاقد میز است و همین حس صمیمیت بین مجری و کارشناس را بالا می برد و البته انجام گفت و گو در این دکور، باعث ایجاد تنوع می شود.معمولا برنامه ها به یک ویدئو وال قناعت می کنند اما بیست هجده با استفاده از دو ویدئو وال در دکور اصلی و یک ویدئو وال در دکور فرعی دنبال چند هدف بوده است. هدف اول، رسیدن به عمق تصویری است تا بیننده احساس کند با فضایی بزرگ روبرو است. هدف دوم این است که مبحث تبیلغ حامیان برنامه صاحب هویت جداگانه شود. به همین خاطر است که موقع معرفی آن ها، ویدئو وال سمت راست مورد استفاده قرار می گیرد.

محتوای استودیو

یکی از عمده ضعف های برنامه های تلویزیونی، پرحرفی مجریان است که با حرافی می خواهند ضعف خود را بپوشانند. عادل فردوسی پور اما مجری محبوبی است که از اطلاعات خود به اندازه خرج می کند. او در برنامه بیست هجده از محمد رضا احمدی استفاده کرده که جزو مجریان جوان و موفق فوتبالی است. بده بستان های مجریان بیست هجده به اندازه، پر نکته و جذاب است. عادل، برای پربار بودن استودیو، به هر کارشناسی قانع نیست؛ او تا حالا چند برگ برنده رو کرده. در برنامه اول حشمت مهاجرانی و علی پروین به برنامه آمدند تا برای نخسین بار این دو پیکسوت محبوب فوتبال را در قاب یک برنامه زنده شاهد باشیم.

ساموئل اتوئو ، بازیکن سابق تیم بارسولانا و جواد نکونام کارشناسان بازی ایران مراکش بودند که حضورشان به رونق بیست هجده افزود. حمید رضا صدر، امیر حاج رضایی و خسرو حیدری دیگر کارشناسان زبده ای هستند که در برنامه حاضر شده اند. علاوه بر این در برنامه شاهد ارتباط های زنده تصویری با کارشناسان مطرح خارجی هستیم. نمونه اش گفت و گو با مارتین تایلر گزارشگر مشهور انگلیسی است که همه با صدایش خاطره داریم و آن را در بازی های کامپیوتری زیاد شنیده ایم. گفت و گوی زنده تصویری با گلیم بالاگ فوتبالی نویس مشهور اسپانیایی دیگر برگ برنده بیست هجده است.


 آیتم های مستند

شاخصه دیگر بیست هجده آیتم های آن است. این آیتم ها هم وزن و گاهی بالاتر از استودیو هستند و باعث می شوند برنامه صاحب تنوع شود. از آن سو اطلاعات نابی در آن ها لحاظ شده که به طور فشرده در اختیار بیننده قرار می گیرد. محتوا و ساختار آیتم ها فراتر از نمونه های معمول تلویزیونی است و حتی به مستند پهلو می زنند. آیتم ها شامل دو بخش است؛ یک بخش از قبل آماده شده اند که غالبا به معرفی کشورهای حاضر در جام جهانی می پردازند. البته معرفی کشورها در حد اطلاعات ویکی پدیایی نیست و علاوه بر فوتبال، تاریخ و فرهنگ کشورها را نیز شامل می شود. بچه های بیست هجده برای ایجاد تنوع سراغ بازیگران رفته اند تا آن ها نریشن مستند را بخوانند. تا حالا صدای حمید فرخ نژاد، نگار جواهریان، پژمان بازغی، اشکان خطیبی، حبیب رضایی و .. را شنیده ایم.

علاوه بر این سه آیتم خاص درباره اسپانیا، پرتغال و مراکش تولید شده که شامل گفت و گو با مربیان، بازیکنان، مردم و کارشناسان این سه تیم است. بخش دیگر آیتم ها، آن هایی است که محمد حسین میثاقی از روسیه تهیه می کند. برخی به هواددران تیم ها و عادت های مختلف شان اختصاص دارد، برخی شامل معرفی مکان های خاص روسیه است؛ مثل موزه فوتبال و برخی متن و حاشیه های تیم ملی کشورمان را در بر دارد. حیف است به ساختار این آیتم ها اشاره نکنیم که از متن، موسیقی ، تدوین و نریشن های جذاب بهره می برند.

آیتم های به روز

برنامه بیست هجده صاحب یک تیم چابک است که کار تولید را با سرعت انجام می دهند. نتیجه این تلاش آیتم هایی است که در لحظه آماده و پخش می شود. مثلا در روزی که بیشتر پنالتی ها از دست رفت، تیم تولید دست به کار شد و همه پنالتی زن ها ناکام اداور مختلف جام جهانی مرور شد. یا بعد از حضور دانیل ارزانی در ترکیب تیم ملی استرالیا به عنوان جوان ترین بازیکن این دوره، آیتمی تهیه شد که جوان ترین های هر جام را معرفی می کرد.

تیم تولید یک نوآوری هم رو کرده و گل ها را از زاویه دید زننده ،آماده و پخش می کند. علاوه بر این آنالیز تیم ملی و بازیکن ها بر عهده تیم تولید است. بعد از هر بازی مربیان و بازیکن های تیم ها با تلویزیون روسیه مصاحبه انجام می دهند. این مصاحبه ها خیلی زود تدوین می شود و مترجم بلافاصله آن را ترجمه می کند و کمی بعد روی آنتن بیست هجده می رود.

محمد حسین میثاقی را فراموش نکنیم که در روسیه است و بخش زیادی از جذابیب برنامه را او رقم زده. علاوه بر گزارش های زنده ای که شاهدیم، میثاقی و تیمش یک سری آیتم روزانه تهیه می کنند که در کمترین زمان از طریق برنامه بیست هجده پخش می شود. در این آیتم ها مصاحبه با هوادران تیم ها، رقبای تیم ملی، ورزشی نویس ها، ملی پوشان، تمرین تیم ملی و ... گنجانده می شود.