تبیان، دستیار زندگی

آدم‌های ساده و خطوط روان

نمایشگاه نقاشی شهریار صمصام بختیاری در گالری گلستان برپاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه نقاشی شهریار صمصام بختیاری

 صمصام در این مجموعه انسان را سوژه آثارش قرار داده و با فرم‌هایی ساده و روان، اجتماع افراد را به نمایش گذاشته است. بیشتر این افراد در فضای مشخصی قرار ندارند و زمینه ساده تابلوها باعث شده افراد در فضایی ناشناخته که تعلق به هیچ جغرافیایی ندارد، حضور داشته باشند. با وجود این نحوه پوشش آنها که تنها با چند تاش قلم به وجود آمده است، به مخاطب می‌فهماند که این افراد نه تنها ایرانی هستند بلکه به عشایر و اقوام گوناگون تعلق دارند.

در هیچ تابلویی انسان تنها دیده نمی‌شود و بودن در گروه، وجه شاخص زندگی انسان در نظر گرفته شده است. این اجتماعات دلایل مختلفی می‌توانند داشته باشند و در این میان آداب و رسوم قومی هم در تعدادی از این تابلوها قابل مشاهده است. رقص‌های آیینی که به مناسبت‌های مختلف توسط اقوام ایرانی انجام می‌شود در این آثار به چشم می‌آید و از سوی دیگر حضور زنان پشت دار قالی نماینده نوعی از زندگی در اقوام ایرانی است.

اما صمصام نگاهی هم به زندگی شهری داشته و گاه لکه‌های رنگ و سطوح را به گونه‌ای در کنار هم قرار داده است که معماری ساختمان یا فضای شهری از آن تداعی شود. این بار اشخاص حاضر در تابلوها انسان‌های شهرنشینی هستند که همچنان زندگی اجتماعی دارند اما گهگاه به تنهایی در میان جمع قدم برمی‌دارند.
نمایشگاه نقاشی شهریار صمصام بختیاری

شیوه کار صمصام با سادگی و آزادی همراه است و او بدون پرداختن به جزییات توانسته حس فیگورها را به خوبی به مخاطب منتقل کند. تنوع رنگی فراوانی در آثار این مجموعه دیده می‌شود و هنرمند سعی کرده تمامی رنگ‌ها را با ویژگی‌های حسی خاص خودشان در تابلوهای مختلف به کار بگیرد.

نمایشگاه نقاشی شهریار صمصام بختیاری تا 30 خرداد در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ ادامه دارد.

منبع: هنر آنلاین