تبیان، دستیار زندگی

رشته کارشناسی مهندسی پلیمر

معرفی رشته کارشناسی مهندسی پلیمر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
 رشته کارشناسی مهندسی پلیمر

رشته مهندسی پلیمر از رشته های نوپا در جهان است که به دلیل کاربردی بودن، بسیار سریع پیشرفت کرده است. بسیاری از چیزهای اطراف ما از فرآورده های صنعتی پلیمر هستند از جمله انواع رنگ ها، محصولات لاستیکی و پلاستیکی، چسب ها، مواد تفلونی و.... پلیمرها به‌ دو دسته‌ طبیعی‌ و مصنوعی‌ تقسیم‌ می‌شوند. پلیمرهای‌ طبیعی‌ موادی‌ مانند ترکیب‌ های‌ سلولزی‌، چوب‌، کاغذ و پشم‌ هستند و از مواد نفتی‌ نیز می‌توان‌ مواد پلیمری‌ مصنوعی‌ را ساخت‌.

دانشجوی رشته مهندسی پلیمر باید در دروس شیمی، ریاضی و زبان انگلیسی قوی بوده و با نحوه کار با کامپیوتر نیز آشنا باشد. از طرفی چون در طول تحصیل زمان زیادی را در آزمایشگاه می گذراند، باید نسبت به مواد شیمیایی حساسیت نداشته و توانایی کار  طولانی در آزمایشگاه ها را داشته باشد.

به دلیل گستردگی کاربرد پلیمرها در صنایع مختلف، فارغ التحصیلان مهندسی پلیمرمی توانند در بخش های مختلف صنایع پوشاک، حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی، نظامی، پزشکی و کشاورزی مشغول به کار شوند.
توجه: با توجه به دفترچه کنکور 95 رشته مهندسی پلیمر بدون گرایش می باشد. دانشجویان بعد از یک سال، دو سال تحصیل می توانند در درون دانشکده، گرایش انتخاب کنند.

در ادامه تعریف مختصری از گرایش های رشته پلیمر خواهیم داشت:
گرایش تکنولوژی و علوم رنگ:
در مهندسی تکنولوژی و علوم رنگ با توجه به مکان و نوع کاربرد رنگ، خواص آن پیش بینی شده و فرمول آن تهیه می شود. به طور کلی دروس‌ گرایش‌ تکنولوژی و علوم رنگ دو بخش هستند.‌ یک‌ بخش‌ در مورد سنتز مواد رنگ زا است‌ که‌ کاربرد آن‌ در صنعت‌ نساجی‌، چاپ‌ و چرم‌ سازی‌ است و بخش‌ دوم‌ پوشش‌ دهی‌ است‌ که‌ روی‌ سطوح‌ فلزی‌ یا غیرفلزی‌ مانند پلیمرها، چوب‌ یا بتن‌ استفاده‌ می‌گردد.
 
گرایش صنایع پلیمر:
پلیمرها در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارند. در این گرایش مهندسی‌ پلیمر تولید کلیه‌ محصولات‌ پلیمری‌ از قبیل‌ لاستیک‌، پلاستیک‌، الاستومر، رزین‌ و سایر مواد مورد نیاز صنعت‌ مطرح است‌. پلیمرها همچنین در صنعت پزشکی‌ نیز کاربرد دارند از جمله در تهیه دندان‌ مصنوعی‌ و لنزهای‌ چشمی.‌ در مجموع مهندسی صنایع پلیمر شناخت، طراحی،‌ فرمولاسیون، آنالیز و بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی سه ماده عمده لاستیک،‌ پلاستیک و کامپوزیت است.

سر فصل دروس مهندسی صنایع پلیمر و تعداد واحدها :
تعداد کل واحدها : 142 واحد
دروس عمومی : 20 واحد
دروس پایه : 32 واحد
دروس اصلی : 45 واحد
دروس تخصصی : 37واحد
دروس اختیاری : 2 واحد
کارآموزی یا کارگاه : 3 واحد
پروژه : 3 واحد

گرایش های ارشد مهندسی پلیمر (بر اساس دفترچه کنکور ارشد 95):
مهندسی پلیمر گرایش رنگ
مهندسی پلیمر گرایش فرایند پلیمریزاسیون
مهندسی مواد مرکب
مهندسی پلیمر گرایش صنایع رنگ
مهندسی پلیمر گرایش پلیمر
مهندسی پلیمر گرایش نانو فناوری

گرایش های دکترای مهندسی پلیمر (بر اساس دفترچه کنکور دکترا 95):
مهندسی پلیمر گرایش صنایع پلیمر
مهندسی پلیمر گرایش صنایع رنگ
مهندسی پلیمر گرایش فرایندهای پلیمریزاسیون

وضعیت استخدامی رشته کارشناسی مهندسی پلیمر
مشاغل زیر به طور مستقیم به این رشته تحصیلی ارتباط دارد و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این شغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد.

مطالب مرتبط:
مقدمه ای بر پلاستیک ها - پلیمر ها
آشنایی با پلیمرها
شیمی سوپرا مولکول

منبع: http://iranianpath.com