تبیان، دستیار زندگی

طارم سفلی، آمیزه ای از تاریخ و طبیعت

وجود دژ سمیران از بناهای دوره ساسانی و محوطه های پیش از تاریخ در کنار دهها جاذبه طبیعی، طارم سفلی دیار زیتون و زیستگاه پلنگ ایرانی را به آمیزه ای از تاریخ و طبیعت تبدیل کرده است.وجود دژ سمیران از بناهای دوره ساسانی و محوطه های پیش از تاریخ در کنار دهها جاذبه طبیعی، طارم سفلی دیار زیتون و زیستگاه پلنگ ایرانی را به آمیزه ای از تاریخ و طبیعت تبدیل کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
طارم سفلی، آمیزه ای از تاریخ و طبیعت

طارم سفلی به مرکزیت سیردان با یک هزار و 754 کیلومتر مربع وسعت از توابع شهرستان قزوین در شمال غربی این استان و در همسایگی با استان های گیلان و زنجان قرار دارد و در واقع محل تلاقی و اتصال این سه استان به شمار می رود.
باغ های انبوه، گسترده و چشم نواز زیتون و انار،طبیعت بکر مناطق ییلاقی،چمنزارهای وسیع و مناطق جنگلی، چشمه سارها و آبشارهای دیدنی در دل کوهستان ها، حضورعشایر و دریاچه سد منجیل، تنوع اقوام،روستاهای پلکانی،زیستگاه پلنگ ایرانی به همراه قلعه سمیران مربوط به دوره ساسانی و وجود محوطه های پیش از تاریخ همگی از جمله جاذبه های گردشگری وسیع ترین بخش استان قزوین به شمار می روند که نشان از پیوند تاریخ و طبیعت در این منطقه است.
نبود راه های دسترسی مناسب در کنار کمبود امکانات رفاهی و معرفی نشدن آثار و جاذبه های تاریخی و طبیعی این منطقه در رسانه ها موجب شده تا گردشگران کمتر با جاذبه های این منطقه آشنا باشند و به آن سفر کنند.

 برج های سمیران طارم سفلی با قابلیت ثبت جهانی

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین در گفت و گو با ایرنا پیرامون طارم سفلی گفت: این منطقه از لحاظ تاریخی بسیار غنی و مهم است و آثار برجسته ای چون برج های دوگانه سمیران یا شمیران را در خود جای داده است.
محمد علی حضرتی ها افزود: برج های دوگانه سمیران از آثار تاریخی ارزشمند مربوط به دوره ساسانیان و از کهن‌ترین بناها با گنبد دو پوسته به محسوب می شود.
وی با بیان اینکه مطالعات باستان شناسی حاکی از وجود یک دژ شهر در گذشته های دور در این نقطه بوده است و در این منطقه همچنین محوطه های پیش از تاریخ مربوط به عصر آهن سه شناسایی شده است،اظهار داشت: برج های دوگانه سمیران قابلیت ثبت در فهرست جهانی یونسکو را دارند.
حضرتی ها گفت: سال گذشته با اختصاص اعتبار موفق به مرمت دیواره برج ساسان در مجموعه سمیران شدیم و هم اکنون مطالعات مربوط به مرمت گنبد این بنا را در دستور کار قرار داده ایم.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: علاوه بر برج ساسان، سال گذشته بنای چهار طاقی گنبدان در روستای کلج طارم را نیز که رو به نابودی گذاشته بود را نیز مورد مرمت قرار دادیم.

راه اندازی پایگاه میراث فرهنگی در طارم سفلی

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین در ادامه از راه اندازی پایگاه میراث فرهنگی در طارم سفلی در جوار برج های دوگانه سمیران خبر داد و گفت: این اتفاق را باید مهم ترین اقدام برای معرفی جاذبه های گردشگری این بخش به ایران و جهان دانست.
وی با بیان اینکه این پایگاه مرکزی برای فعالیت های پژوهشی در حوزه میراث فرهنگی است،اظهار داشت: فعالیت این پایگاه که به تازگی راه اندازی شده است به تقویت مطالعات باستان شناسی در این منطقه کمک می کند و همچنین از مرمت بناهای تاریخی طارم پشتیبانی کرده و مرکزی برای معرفی قابلیت های گردشگری و تاریخی این بخش به گردشگران داخلی و خارجی بدل خواهد شد.
این مسئول اظهار داشت: با فعالیت پایگاه میراث فرهنگی در طارم، پیش بینی می کنیم این بخش در مدت 2 تا 3سال از ناشناخته بودن فاصله بگیرد و همپای منطقه الموت در حوزه گردشگری مطرح می شود.
حضرتی ها،جاذبه های طبیعی طارم سفلی را نیز فراوان خواند و گفت: مناظر دیدنی ییلاقات شامدشت،رودهای دائمی، دربند کلج،باغات گسترده زیتون که مانند نواری سبز رنگ گرداگرد خیلی از روستاها و جاده های این بخش گستردانده شده اند، همگی گویای طبیعت بکر و دیدنی این نقطه از استان قزوین هستند.

خانه های اربابی طارم به اقامتگاه های بوم گردی تبدیل می شوند

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین در ادامه با اشاره به نبود اقامتگاه های بوم گردی در طارم سفلی،اظهار داشت: برای جبران این کمبود و رفع نیازهای گردشگران در این منطقه، در حال رایزنی با مالکان خانه های اربابی در روستاها برای تبدیل آنها به اقامتگاه های بوم گردی هستیم.
وی اضافه کرد: با تبدیل این خانه ها به اقامتگاه های بوم گردی بدون شک شاهد رونق گردشگری روستایی در این منطقه و همچنین تقویت اشتغال و اقتصاد در روستاهای طارم سفلی خواهیم بود.
حضرتی ها اظهار داشت: بسیاری از روستاهای طارم سفلی از جمله نیارک، کلج و آلتین کش با برخورداری از بافت خاص و تاریخی می توانند گردشگران زیادی را به خود جلب کنند.

طارم سفلی به لحاظ زیرساخت های گردشگری فقیر است

مرتضی کشاورز کلهر بخشدار طارم سفلی نیز در خصوص وضعیت گردشگری این بخش به ایرنا گفت: با وجود برخورداری از جاذبه های فراوان گردشگری این بخش فاقد کمترین امکانات و زیرساخت های مربوط به این حوزه است.
وی افزود: به لحاظ کمبود امکانات و نداشتن راه های ارتباطی مناسب، سرمایه گذاران کمتر به فعالیت و سرمایه گذاری در این بخش رغبت دارند.
کشاورز کلهر با بیان اینکه کمتر نقطه ای از ایران مانند طارم سفلی دارای این حجم از تنوع زیستی، اقلیمی،فرهنگی و قومیتی است، اظهار داشت: در صورت کمک مسئولان و تقویت زیرساخت ها می توانیم از همه جای ایران و بسیاری از کشورهای خارجی گردشگر جذب کنیم.
بخشدار طارم سفلی با بیان اینکه بخش ما هیچ اقامتگاه رسمی برای اسکان و پذیرایی از گردشگران ندارد،اظهار داشت: در این حوزه نیازمند ارایه تسهیلات به علاقه مندان سرمایه گذاری در حوزه تاسیس و راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی هستیم.
وی اظهار داشت: به تازگی نیز توسط بخش خصوصی شاهد ساخت یک مرکز رفاهی و خدماتی برای گردشگران در روستای نیارک هستیم که امیدواریم به دیگر نقاط طارم نیز سرایت کند.
کشاورز کلهر با بیان اینکه علاوه بر جاذبه های طبیعی، طارم سفلی دارای آثار تاریخی مهمی نیز مانند برج های سمیران یا شمیران است که دارای ارزش معماری کم نظیری هستند،افزود: برج امرای کلج، نارین قلعه نیارک و قلعه دختر و پسر از دیگر قلعه های تاریخی این بخش به شمار می روند.
بخشدار طارم سفلی از آبشارهای زیبا و چشم نواز در ارتفاعات و دربند کلج نیز به عنوان دیگر جاذبه های طبیعی طارم سفلی یاد کرد و گفت: این بخش قطب تولید زیتون در ایران به شمار می رود و باغ های این محصول همچون نواری سبز بخش های زیادی از اراضی بویژه اراضی شیب دار منطقه را آراسته اند.
وی با بیان اینکه طارم سفلی زیستگاه پلنگ ایرانی، این گونه ارزشمند و کمیاب جانوری است،اضافه کرد: طارم سفلی همچنین بیشترین پوشش درختان جنگلی در استان را به خود اختصاص داده است که همه این ها نشان از یک منطقه پرجاذبه تاریخی و طبیعی برای گردشگران است.
کشاورز کلهر گفت: حضور اقوام ترک و کرد و همچنین عشایر هم تنوع بالای قومی این منطقه را می رساند.
بخشدار طارم سفلی افزود: زیبایی های طارم سفلی به حدی بوده که ناصرخسرو در سفرنامه خود از آن نام برده است.
وی اظهار امیدواری کرد با توجه بیشتر مسئولان برای ایجاد زیرساخت های رفاهی و خدماتی، حق مطلب در حوزه گردشگری برای این بخش ادا شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا