تبیان، دستیار زندگی
از گذشته تاکنون معمولا وجود یک سمبل یا نماد خاص برای یک شهر موجب شهرت بیشتر آن می شد. در زمان های خیلی دور این نماد به صورت یک میدان ، رود معروف یا بنای ویژه بوده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از برج میلاد چه می دانید؟

برج

از گذشته تاکنون معمولا وجود یک سمبل یا نماد خاص برای یک شهر موجب شهرت بیشتر آن می شد. در زمان های خیلی دور این نماد به صورت یک میدان ، رود معروف یا بنای ویژه بوده است ؛ اما چند دهه ای است که این نماد به شکل یک ساختمان بلند یا برج نمود پیدا کرده و همین موضوع تب ساخت و ساز برج های بلند را داغ تر کرده است. این واقعیت برای شهروندان تهرانی با وجود برج میلاد ملموس تر به نظر می رسد.

برج میلاد در تهران اگرچه به دلیل کاربرد مخابراتی آن ساخته می شود اما پس از پایان ، نماد بسیار خوبی برای شناساندن پایتخت ایران خواهد بود. ساخت برج های بلند در دنیا معمولا به دلیل این که نیازمند توان فنی و مهندسی در زمینه های مختلف است و از سوی دیگر همکاری و برنامه ریزی گروه زیادی را می طلبد، از همین رو نماد قدرت و اقتدار یک شهر و حتی کشور نیز محسوب می شود. برج میلاد تهران نیز از این ویژگی مستثنا نیست. برای ساخت این برج توان مهندسی عمران و سازه ، مهندسی معماری ، مهندسی مکانیک ، برق ، مخابرات و همچنین قدرت تولید و کنترل ساخت قطعات ، تاسیسات و... برای مهندسان ایرانی در بوته آزمایش قرار گرفته و تاکنون نیز با موفقیت پیش رفته است.

برج

برج میلاد تهران از نظر ارتفاع چهارمین برج بلند مخابراتی دنیا محسوب می شود و پس از برج های شهر تورنتو، شهر مسکو و شهر شانگ های قرار دارد. وجود مراکز مختلف در کنار این برج مجموعه ای را تشکیل خواهد داد که هر گردشگری را به سوی خود جلب خواهد کرد. به طور کلی برج میلاد شامل برج و ساختمان راس آن ، مرکز جشنواره ها و همایش های بین المللی ، مجموعه تجارت جهانی ، هتل پنج ستاره و پارک ای اتی است.

اگرچه ممکن است ویژگی بارز این برج برای شهروندان تنها ارتفاع بلند آن باشد، اما روش های جدید به کار گرفته شده برای ساخت برج میلاد در سطح جهانی قابل تحسین است.

به طور مثال بدنه این برج به جدیدترین روش ساخت یعنی قالب لغزان ساخته شده است. سازه راس برج میلاد مرتفع ترین ساختمان 12 طبقه دنیاست و با این که 3 برج بلندتر از برج میلاد در دنیا وجود دارد، در هیچ کدام چنین عمارتی در ارتفاع تعبیه نشده است.

در طول تاریخ می توان برج های زیادی را نام برد که در دورانی نشانه اقتدار شهر خود بوده اند، در اینجا به چند مورد از این برج ها اشاره می کنم.

ساختمان امپایراستیت

این ساختمان یکی از بلندترین آسمان خراش های جهان است که در خیابان 5نیویورک قرار دارد. این ساختمان طی رکود اقتصادی امریکا در سال های 1930 تا 1931 به عنوان مرتفع ترین ساختمان اداری جهان انتخاب شد. نقشه این ساختمان در مدت زمانی که کارهای طراحی و ساخت و ساز آن انجام می شد 16 بار تغییر کرد. 3 هزار کارگر این ساختمان در طول مدت زمان یک سال و 45 روز و با در نظر گرفتن روزهای تعطیل کار ساخت این بنا را به اتمام رساندند. برای ساخت آن در حدود 60 هزار تن فولاد، 66 هزار متر مکعب سنگ آهک و 10 میلیون عدد آجر به کار رفته است.

این ساختمان با 449 متر ارتفاع به مدت 41 سال به عنوان بلندترین برج دنیا شهرت داشت ، ولی در سال 1972 این عنوان به ساختمان مرکز تجاری جهان انتقال یافت.

شهر نیویورک که به شهر آسمان خراش ها نیز معروف است ، سال هاست که به مکان قدرت نمایی برج ها تبدیل شده و دیگر نمی توان به طور مشخص بیان کرد که کدام یک از این برج ها نماد واقعی شهر نیویورک هستند. البته ناگفته نماند که اولین برج بلند دنیا نیز که از آن به عنوان نماد و سمبل یک شهر یاد می شود در همین شهر بنا شد. این بنا که وول ورس نام داشت سال 1913 پس از 3 سال کار بی وقفه در محله منهتن نیویورک افتتاح شد. این ساختمان 57 طبقه داشت و در حال حاضر نیز با وجود بیش از 90 سال قدمت ، هنوز پا برجاست و از آن استفاده می شود؛ البته برج امپایراستیت اصلا از نظر ارتفاع قابل مقایسه با وول ورس نیست. دهه 20 و 30 میلادی برای شهر نیویورک یادآور قد برافراشتن برج های بلند و رقابت شرکت های مختلف برای ساخت بلندترین برج هاست.

برج

برج ایفل

امروز کمتر کسی پیدا می شود که نام برج ایفل را نشنیده باشد. این برج را می توان کاملا نماد شهر پاریس ، پایتخت فرانسه دانست. این برج در حقیقت به منظور راه اندازی نمایشگاه بین المللی پاریس در سال 1889 و به مناسبت مراسم یادبود وگرامیداشت انقلاب فرانسه ساخته شد. پادشاه انگلیس شاه ادوارد هفتم که در آن زمان ولیعهد انگلستان بود برج ایفل را افتتاح کرد. برای ساخت این برج 700 معمار پیشنهاد شده بودند که در این نمایشگاه با یکدیگر به رقابت پرداختند و در این میان گوستاو ایفل توانست به اتفاق آراء انتخاب شود.

برج ایفل با 300 متر ارتفاع و 7000 تن وزن به عنوان مرتفع ترین برج جهان در سال 1930 انتخاب شد. از دیگر ویژگی های مهم این برج می توان به 2.5 میلیون عدد پرچ میخ و بلندی برج به تناسب دمای محیطی تا 15 سانتی متر اشاره کرد. 1665 پله تا بالاترین نقطه برج وجود دارد که البته پله های طبقه دوم به بالاترین طبقه برج به روی بازدیدکنندگان بسته است. این برج سال 1909 تا حدودی فرو ریخت ، اما استفاده از آنتن هایی که در آن زمان برای تلگراف نصب شده بود مانع تخریب کامل آن شد. در دهه های اخیر به دلیل اهمیت سمبلیک برج ایفل برای شهر پاریس ، از آن کاملا محافظت می شود.

منبع: جام جم

لینک مطالب مرتبط:

پول ندارید؛ برج بخرید!