تبیان، دستیار زندگی
شبكه خبری بی‌بی‌سی خبر داد كه تنها دو روز پس از سهمیه‌بندی بنزین در ایران، تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را ارائه کرده‌اند که واردات بنزین از سوی ایران را هدف قرار می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمریكا و تحریم فروش بنزین به ایران!

بنزین

شبكه خبری بی‌بی‌سی خبر داد كه تنها دو روز پس از سهمیه‌بندی بنزین در ایران، تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را ارائه کرده‌اند که واردات بنزین از سوی ایران را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، هدف طرح که شرکت‌های تامین کننده بنزین برای ایران را نشانه می‌گیرد، فشار بر آن کشور برای تعلیق بخش‌های حساس برنامه هست‌ای‌اش عنوان شده است.

مارک کرک از حزب جمهوریخواه و رابرت اندروز از حزب دموکرات که دو سال قبل یک گروه کاری در امور ایران در کنگره تشکیل دادند، تنظیم کنندگان طرح هستند. هدف آن گروه افزایش آگاهی نمایندگان در مورد برنامه هسته‌ای ایران و کشف راه هایی برای پرهیز از مناقشه با آن کشور بود.

آنها سرپیچی ایران از دو قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای و نیز حمایت ایران از برخی گروهایی لبنانی که آمریکا آنها را تروریست می‌داند را دلیل تلاش خود برای محدود کردن فروش بنزین به ایران اعلام کرده‌اند.

بر اساس این طرح، هر شرکت خارجی که مستقیما به ایران بنزین بفروشد یا به هر نحوی در فروش بنزین به ایران دخالت داشته باشد حق صدور بنزین به آمریکا را  نخواهد داشت.

این امر می‌تواند برای خیلی از شرکت‌های خارجی ناخوشایند باشد چرا که آمریکا بزرگ‌ترین مصرف کننده فرآروده‌های نفتی در جهان است.

نمایندگان دموکرات و جمهوریخواهی که تحریم صادرات بنزین به ایران را مطرح کرده‌اند می‌خواهند مجازات‌های در نظر گرفته شده از ابتدای سال آینده میلادی یعنی حدود شش ماه دیگر به اجرا گذاشته شود.

مارک کرک ـ نماینده مردم ایلینوی در کنگره آمریكا ـ در این خصوص تصریح كرد كه هدفش از این طرح افزایش فشارها بر ایران برای تغییر سیاست هسته‌ای‌اش و نیز توقف حمایت از گروه‌های به گفته وی تروریستی در خاورمیانه است.

کرک در پاسخ به سوال بی بی سی در خصوص اینكه آیا سهمیه بندی بنزین انگیزه‌ای برای طرح او بوده است می‌گوید: ما مدت‌هاست که بر روی این قضیه کار کرده‌ایم.

به گزارش بی‌بی‌سی، مقام‌های دولت ایران دلیل سهمیه بندی بنزین را یک نیاز اقتصادی و حرکتی حساب شده و سنجیده عنوان می‌کنند.

در آمریکا بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ایران در مقابل تحریم بنزین به شدت آسیب پذیر است چرا که در حدود 40 درصد بنزین مورد نیاز خود را از خارج وارد می‌کند.

بخش اعظم بنزین وارداتی ایران از کشورهای خلیج فارس و هند با وساطت شرکت هلندی وایتول می‌آید. بخش اعظم تانکرهای حمل بنزین به ایران نیز تحت بیمه شرکت انگلیسی لویدز لندن هستند.

کرک در پاسخ به این سوال ما که اگر هدف افزایش فشارها بر دولت ایران است چرا زمان به اجرا در آمدن آن حدود شش ماه دیگر است، گفت: برای اینکه این بهترین راه تعیین جدول زمانی است و دیپلمات‌ها قادر خواهند بود مناقشه هسته‌ای با ایران را حل و فصل کنند. به نظر من طی شش ماه آینده ما باید به ایران در مورد تحریم واردات بنزین هشدار جدی بدهیم. ما خواهان جنگ با ایران نیستیم اما مجبور به فروش بنزین به این کشور هم نیستیم.

مارک کرک و رابرت اندروز پیشتر در سال جاری قطعنامه‌ای را معرفی کردند که خواستار تحریم‌های تازه سازمان ملل علیه ایران از جمله محدودیت در صدور بنزین به آن کشور می‌شد.

آن قطعنامه به اتفاق آرا در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان تصویب شد اما هرگز در صحن این مجلس به رای گذاشته نشد.

بی‌بی‌سی افزود: طرح تازه جدیدترین اقدام نمایندگان کنگره آمریکا برای افزایش فشار بر دولتی است که برای بیش از 27 سال در صحنه دیپلماتیک با آن در نبرد بوده‌اند.

مجلس نمایندگان تنها دو روز پیشتر طرحی را پیش کشیده بود که در صورت تصویب، فشار بر شرکت‌های غیرآمریکایی برای خروج از بخش انرژی ایران را تشدید می‌کند.

آن طرح با بستن منفذهای قانونی در برنامه تحریم شرکت‌های سرمایه‌گذار در صنعت نفت و گاز ایران که بیش از 10 سال قبل تصویب شده بود، کاخ سفید را موظف به تنبیه شرکت‌های اروپایی و ژاپنی طرف معامله با جمهوری اسلامی ایران می‌کند.

قانون تحریم‌های ایران و لیبی مصوب سال 1996 دولت آمریکا را ملزم به تحریم شرکت‌های غیرآمریکایی با سرمایه‌گذاری بیش از 20میلیون دلار در صنعت نفت ایران می‌کند.

هر کدام از این دو طرح برای تبدیل به قانون باید پس از تصویب در دو مجلس نمایندگان و سنای کنگره آمریکا به تایید رییس جمهور این کشور برسد.