تبیان، دستیار زندگی

آیا با ظهور امام زمان(عج)، تمام مردم مسلمان مى شوند؟

امیرالمومنین امام على (علیه السلام)  مى فرمایند: «تمام خیر در این روزگار است؛ در آن زمان قائم ما قیام مى كند و همه را بر (محور) یك مرام و یك عقیده گرد مى آورد (ثم یجمعهم على امر واحد)».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیا وقتى كه امام زمان(عج) ظهور مى كنند، تمام مردم مسلمان مى شوند؟

در پرسشی داریم: آیا وقتى كه امام زمان(عج) ظهور مى كنند، تمام مردم مسلمان مى شوند یا این كه كافر و پیرو مذاهب و ادیان دیگر هم وجود خواهد داشت؟
در دوران ظهور و روزگار دولت مهدوى، جهان بینى واحدى بر جهان حاكم و راه و روش و برنامه ها نیز یكى مى گردد و یكپارچگى واقعى در عقیده و مرام پدید مى آید و مردمان همه یكدل و یك زبان به سوى سعادت و صلاح حركت مى كنند. ناسازگارى و دوگانگى در اندیشه ها و عقیده ها نیست؛ چنان كه در راه و روش هاى اجتماعى نیز اختلاف و چندگانگى دیده نمى شود.

امام صادق (علیه السلام)  به صراحت به این مطلب اشاره فرموده است: «افوالله لیرفع عن الملل و الادیان الاختلاف و یكون الدین كله واحدا كما قال جل ذكره ان الدین عندالله الاسلام» ؛ «به خدا قسم!... ناهماهنگى و اختلاف مذاهب و ادیان از بین مى رود و فقط یك دین در سراسر گیتى حكومت مى كند ؛ چنان كه خداى تبارك و تعالى فرموده است: به راستى دین در نزد خدا، اسلام است[1]»

امام مهدى(عج) با این اصل اساسى و زیربنایى (وحدت عقیده) در ساختن جامعه یگانه بشرى به توفیقى بزرگ و بى مانند دست مى یابد و همه علل و عوامل ناسازگارى و برخورد و اختلاف را نفى مى كند. راه و روش او، بر قانون جاودان حق و عدل و یكتا پرستى استوار و با فطرت و سرشت انسان ها، هماهنگ و سازگار مى باشد. او وحدتى واقعى را براساس اصول توحید و ایدئولوژى اسلامى پى مى ریزد و همه انسان ها را در زیر شعار یگانه و دین واحد گرد مى آورد[2]

امام على (علیه السلام)  نیز مى فرمایند: «تمام خیر در این روزگار است؛ در آن زمان قائم ما قیام مى كند و همه را بر (محور) یك مرام و یك عقیده گرد مى آورد (ثم یجمعهم على امر واحد) [3]»

با این حال ممكن است گفته شود: براساس بعضى از آیات و روایات، یهود و نصارا از بین نمى روند و تا قیامت باقى هستند ؛ پس این اسلام نمى تواند فراگیر شود؟!

در این رابطه باید گفت كه ما با سه دسته از آیات و روایات رو به رو هستیم؛

1. دسته اول آیات و روایاتى است كه ظاهر آنها، وجود غیرمسلمانان در دوران حكومت حضرت(عج) است؛ مانند: «وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللّهِ مَغْلُولَةٌ... وَ أَلْقَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ»[4]؛ یهود گفته دست  خدا بسته است... (پس)كینه و دشمنى را تاقیامت میان آنان افكندیم.

مشابه این آیه درباره مسیحیت نیز آمده است: «وَ مِنَ الَّذِینَ قالُوا إِنّا نَصارى أَخَذْنا مِیثاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمّا ذُكِّرُوا بِهِ فَأَغْرَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ وَ سَوْفَ یُنَبِّئُهُمُ اللّهُ بِما كانُوا یَصْنَعُونَ[5]»

در این آیات، دشمنى و كینه توزى تا قیامت در بین یهود و نصارا مطرح شده و نیز برترى نصارا بر كفار تا قیامت آمده است[6] و مقتضاى ظاهر آیات این است كه دین یهود و نصارا تا قیامت باقى خواهند ماند.

از بعضى از روایات نیز همین مضمون استفاده مى شود.[7] به هر حال از ظاهر اینها به دست مى آید كه یهود و نصارا نیز در عصر ظهور وجود دارند و تحت حكومت حضرت مهدى(عج) زندگى مى كنند.

2. دسته دوم روایاتى است كه اشاره دارد امام(عج) در همه جا دین اسلام را برپا خواهند كرد و همه مردم مسلمان خواهند شد. هیچ خانه اى در شهر و بیابان نمى ماند مگر این كه توحید در آن نفوذ مى كند. در این زمینه به چند روایت اشاره مى شود:

امام صادق (علیه السلام)  مى فرماید: «وقتى قائم ما قیام كند. اهل هیچ دینى باقى نمى ماند مگر این كه اظهار اسلام مى كنند و با ایمان مشهور و معروف مى گردند[8]»

«تا هر كجا كه تاریكى شب وارد شود، دین اسلام نفوذ خواهد كرد (لیدخلن هذا الدین ما دخل علیه اللیل) [9]»

در آن عصر، شرك و كفر و پلیدى رخت برمى بند و آموزه هاى متعالى اسلام به همه جاى جهان ابلاغ خواهد شد: «بى تردید آیین محمد (صلی الله علیه وآله)  به هر نقطه اى كه شب و روز مى رسد، خواهد رسید و دیگر اثرى از شرك روى زمین نمى ماند (لیبلغن دین محمد ما بلغ اللیل و النهار) [10]»

3. بر اساس دسته سوم روایات، امام مهدى(عج) ابتدا همگان را به دین اسلام دعوت مى كند و از آنان مى خواهد كه همگان با رغبت و بصیرت، آن را بپذیرند و در صورت سرپیچى و باقى ماندن در كفر و ضلالت، برخورد شدیدى با آنان مى كند.

عبداللّه  بن بكیر از امام موسى بن جعفر (علیه السلام)  در تفسیر آیه «وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً...»[11] فرمود: «آیه مذكور در شأن حضرت قائم نازل شده است. وقتى آن حضرت ظاهر شد، دین اسلام را بر یهود، نصارا، صائبین و كفار شرق و غرب عرضه مى دارد، پس هر كس با میل و اختیار اسلام بیاورد، به نماز و زكات و سایر واجبات امرش مى كند و هر كس از قبول اسلام امتناع ورزد، گردنش را مى زند تا این كه در شرق و غرب زمین جز موحد و خداپرست كسى باقى نماند[12]»

با توجه به این دسته از احادیث، همه مردم جهان، اسلام را مى پذیرند و البته عموم آنان با علاقه و رغبت مسلمان مى شوند و منافقان و كافران نیز با الزام حكومتى، اسلام را مى پذیرند ؛ قرآن نیز به این مطلب اشاره فرموده است: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ[13]»

جمع بندى روایات

این چند دسته از روایات و آیات، مربوط به دوره ها و مراحل مختلف حكومت حضرت مهدى(عج) است:

دسته اول اشاره به سیره و روش حضرت مهدى(عج) در ابتداى ظهور دارد و دسته دیگر، اشاره به دوره تحكیم و تثبیت حاكمیت آن حضرت.

توضیح اینكه امام (علیه السلام)  در ابتداى ظهور، تنها كافرانى را كه به ظلم و فساد در زمین مشغول اند، سركوب مى كند و یا ملزم به پذیرش اسلام و قوانین حیات بخش آن مى كند.

امام با كافرانى كه از ظلم و جور و فساد به دوراند و پذیراى حكومت دادگستر ایشان هستند، همانند سیره پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله)  از سرمسالمت رفتار مى كند و از آنان جزیه (مالیات مخصوص) مى گیرد و به تدریج با برقرارى عدل و فراگیرى آن در سراسر زمین و از بین بردن باطل ها و بدعت ها و آشكار شدن نشانه ها و آیات حق، حجت هاى روشن الهى بر مردم، تمام مى شود و دیگر جاى هیچ عذرى براى كفر و شرك باقى نخواهد ماند و در آن دوره مردم مسلمان خواهند شد و كفر و شرك مصداق روشن ظلم و تجاوز از حق خواهد بود كه جایى در حكومت الهى مهدى(عج) ندارد و باید از اساس حذف گردد.

پی نوشت ها:
[1]. بشارة الاسلام، ص 265 ؛ بحارالانوار، ج 53، ص 4.
[2]. ر.ك: عصر زندگى، ص 111 و 112.
[3]. الغیبة نعمانى، ص 206.
[4]. مائده 5، آیه 64.
[5]. همان، آیه 14.
[6]. آل عمران3، آیه 55: «جاعِلُ الَّذِینَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِینَ كَفَرُوا إِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ».
[7]. بحارالانوار، ج 52، ص 381.
[8]. ارشاد مفید، ح 2، ص 384 ؛ كشف الغمه، ح 2، ص 45.
[9]. منتخب الاثر، ح 57، ص 212.
[10]. تفسیر عیاشى، ج 2، ص 56 ؛ بحارالانوار، ج 51، ص 55، ح 41.
[11]. آل عمران 3، آیه 83.
[12]. بحارالانوار، ج 52، ص 340.
[13]. توبه 9، آیه 33.

منبع:
"سرنوشت پیروان دیگر ادیان در دولت کریمه امام زمان (عج)"، حجت الاسلام رحیم کارگر، به نقل از سایت شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.