تبیان، دستیار زندگی

مارمولک خاردار

مطالب بسیاری در رابطه با مارمولک هاف نوع زندگی آن ها، تغذیه و زیست گاه ذکر کرده ایم اما در رابطه با مارمولک و یا اژدهای خاردار مطلب کم تر شگفته شده، این مطلب در رابطه با اژدهای خاردار است که در استرایا زندگی می کند و حیوان بسیار عجیبی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مارمولک خاردار

 مارمولکی در منطقه استرالیا وجود دارد که به نام اژدهای خاردار یا شیطان خاردار معروف است.نام دیگرش شیطان کوهستان است این حیوان تا 20 سانتی متر رشد طولی دارد و بیش از 20 سال عمر می نماید. مارمولک می تواند با تغییر رنگ خود را در طبیعت استتار نماید.
از مورچه های بیابانی تغذیه می كند، این نوع مورچه ها به دلیل اندازه بزرگ شان غذای محبوب اژدها هستند.

 با توجه به فصول سال رنگ حیوان نیز تغییر می نماید.پشت مارمولک مانند جوجه تیغی پر از برآمدگی های تیغی شکل است. این حیوان در پشت سرش صاحب سر قلابی است.هنگامی که دشمن به وی نزدیک می گردد آن را نمایان می نماید .جفت ماده مارمولک بزرگ تر است و قادر به ذخیره آب در بدن می باشد.

در شرایط جوی مختلف با تغییر رنگ بدنش، با محیط اطرافش سازگار می شود. در تابستان ها بسیار روشن و به رنگ های زرد،خاكستری روشن وسفید تغییر رنگ می دهد، سری كاذب درست پشت سرش دارد كه شكارچیانش را متحیر خواهد كرد. قدرت حفظ و نگهداری مایعات در بدنش از دیگر خصوصیات متمایزش به حساب می آید.

در تابستان ها بسیار روشن و به رنگ های زرد،خاكستری روشن وسفید تغییر رنگ می دهد، سری كاذب درست پشت سرش دارد كه شكارچیانش را متحیر خواهد كرد. قدرت حفظ و نگه داری مایعات در بدنش از دیگر خصوصیات متمایزش به حساب می آید. 

شیطان خاردار به‌رغم نام و ظاهر ترسناکش تنها از مورچه‌ها تغذیه می‌کند. این حیوان هنگامی که تهدیدی را در اطراف خود حس کند، سر خاردارش را پایین می‌آورد تا ظاهر هولناک‌تری به خودش داده و به شکارچی (اگر در نگاه اول متوجه نشده باشد) نشان بدهد که لقمه ساده‌ای برای بلعیدن نیست!
مارمولک خاردار

مطالب مرتبط:
مارمولک پرنده
مارمولک های دم برگی مخلوقی شگفت انگیز
دُم مارمولک را نخور

کانال کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: شهرزاد فراهانی- منبع: سایت پارس نیوز- خبرگزاری جمهور
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.