تبیان، دستیار زندگی

فرمول کوبیدن و ساختن پلاسکوی جدید

قرار است بنیاد ۵ طبقه اضافی در زیرزمین پلاسکو بسازد تا از فروش آن هزینه اضافی از کسبه برای گرفتن مغازه‌هایشان دریافت نشود؛ اما این گودبرداری بدون مجوز است و ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پلاسکو
مراسم کلنگ‌زنی ساختمان جدید پلاسکو حاشیه‌های زیادی را به‌همراه داشت؛ از آغاز گودبرداری بدون مجوز تا شرایط واگذاری مجدد مغازه‌ها به کسبه. برخی می‌گویند نباید بگذاریم پلاسکو هم مانند گود کنار برج میلاد شود و از طرفی دیگر به‌نظر می‌رسد تنها راه‌حل بنیاد برای نگرفتن هزینه اضافی از کسبه همین است که ۵ طبقه منفی بسازد تا از فروش آن هزینه‌های اضافی را تامین کند.


۵ طبقه اضافه می‌شود تا کسبه هزینه اضافی پرداخت نکنند

یکی از کسبه پلاسکو درباره فرمول دریافت مغازه‌ها از بنیاد به «خبرآنلاین» می‌گوید: «قسمت سالم پلاسکو که بازسازی می‌شود و مغازه‌ها سرجای فعلی‌شان قرار دارند و مشکلی به‌وجود نمی‌آید. برای قسمت تخریب شده هم قرار است طبق سندی که در استانداری تهران به امضای استاندار تهران، بنیاد مستضعفان، شهرداری، سازمان میراث و .. رسیده و شورای تامین این مجوز را گرفته، مغازه‌ها مثل قبل ساخته شوند و تمام اسنادی که کسبه در ارتباط با اجاره‌نامه قبلی با بنیاد داشته‌اند به همان شکل باشد و طبق همان متراژ، اجاره‌نامه و اولویت‌ها ساخته خواهد شد و بر اساس آن اجاره‌ها به ذی‌حقان واگذار می‌شود.»

او در ادامه درباره روند دریافت مغازه‌ها توسط کسبه می‌گوید: «در واقع قسمت سالم که نیمی از مغازه‌‌ها و حدود ۲۸۰ مغازه است توسط خود کسبه عملیات تعمیر و مقاوم‌سازی انجام می‌شود و بنیاد در این روند دخالتی نمی‌کند. قسمت تخریب‌شده را هم هم بنیاد ادعا کرده که می‌سازد و هزینه‌ای را هم که در ارتباط با ساخت اینجا متقبل شده از روی طبقات منفی می‌پردازند. به عبارتی دیگر ۵ طبقه زیرزمین ساخته می‌شود که بنیاد از فروش آنها هزینه ساخت برج را تهاتر می‌کند و کسبه تا جایی که امکان‌پذیر باشد نباید برای ساخت هزینه‌ای را پرداخت کنند.»

ساختمان جدید پلاسکو سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد

این کسبه در ادامه درباره تعداد طبقات ساحتمان جدید پلاسکو می‌گوید: «قسمت برج ۱۵ طبقه روی همکف است که با یک طبقه زیرزمین و همکف ۱۷ طبقه می‌شود. البته بنیاد ۴،۵ طبقه زیر طبقه منفی یک می‌سازد و از راه فروش سرقفلی آنها هزینه را تامین می‌کند. استاندار و آقای سعیدی‌کیا هم گفته‌اند که عید فطر ۹۹ ساختمان جدید پلاسکو را بهره‌برداری می‌کنیم.» او درباره مشکلاتی که با سازمان میراث داشتند نیز می‌گوید: «سازمان میراث نسبت به مجموعه ژاندارک مشکل داشت؛ زیرا ثبت شده و حریم آنها بود و نباید ارتفاعی روی آن ساخته می‌شد و حق هم با آنها بود. در قسمت ساخت برج هم از حریم ژاندارک خارج است و ارتفاع آن ربطی به میراث ندارد. مشکل اصلی میراث برای باغ اکبر بود که در مرحله اول قرار بود در این ساختمان جدید باهم ادغام شوند که کلا منتفی شد و وضع سابق اجرایی می‌شود.»


کلنگ‌زنی بدون مجوز مشکل‌ساز می‌شود

اما از سوی دیگر علی اعطا، سخنگوی شورای شهر هم گودبرداری ساختمان جدید را بدون هیچ مجوزی، روندی مشکل‌ساز خوانده و با بیان اینکه پادرمیانی و ورود استاندار به موضوع اقدامی مثبت است، به ایلنا گفته است: «موضوع پلاسکو بسیار جدی است. نباید اجازه داد پلاسکو تبدیل به یک زخم کهنه شود. قبل از عید، شهرداری بدون صدور جواز ساختمانى، برای گودبرداری چراغ سبز نشان داد، اما با پیگیری‌های ما این مسئله متوقف شد. چراکه من عمیقأ اعتقاد داشتم اگر این گودبرداری ادامه پیدا کند، تبدیل به موضوعی از جنس گود کنار برج میلاد خواهد شد که همانطور بلاتکلیف رها شده است. براساس طرح تفصیلى، مالک فقط اجازه ساخت ۷ طبقه را دارد اما به گفته مدیرعامل بنیاد مستعضفان پلاسکوی جدید تا ۱۵ طبقه بالا خواهد رفت.»

او با اشاره به اختلاف‌هایی که بر سر تعداد طبقات میان بنیاد مستضعفان و شهرداری وجود دارد، گفته است: «میراث فرهنگی مخالف‌ها و محدودیت‌هایی دارد، وضعیت ساختمان شمالی هم هنوز تعیین تکلیف نشده است. پارکینگ ضلع شرقی دارای جداره تاریخی است و بحث حریم در مورد آن مطرح است، وضعیت آن نامشخص بوده و مشکل مالکیت هم دارد در چنین شرایطى که هنوز طرحى مصوبى براى پلاسکوى جدید وجود ندارد، اگر گودبردارى را آغاز کنند تازه اول این اختلافات است. در این شرایط احتمالا این گود دوباره تبدیل به یک گود پرخطر در منطقه مرکزی تهران می‌شود، منطقه‌ای که خودش به اندازه کافی مشکل دارد. به همین دلیل هم من مخالف گودبرداری بدون مجوز بودم و هستم. تا زمانی که این ساختمان مجوز نگیرد، آغاز عملیات به صلاح نیست.»

اعطا به مسائل کسبه اشاره کرده و با بیان اینکه روی شهرداری و شورای شهر در رابطه با پلاسکو فشار اجتماعی وجود دارد، گفته است: «فشارهای اجتماعی قابل درک است اما نباید کار را به شکلی آغاز کنیم که راه‌حل امروز تبدیل به مشکل فرداى ما شود. این کار به نفع کسبه هم نیست. مشکل پلاسکو مشکل لاینحلى نیست، فقط مدیریت و تدبیر بیشتر مى‌خواهد و یک مقدار هم نیازمند کوتاه آمدن از انتظارات و ایدآل‌ها میان همه طرف‌هاى درگیر است. باید درخواست بنیاد به کمیسیون ماده ٥ برود و هر هشت عضو کمیسیون ازجمله شهردارى، وزارت راه و شهرسازى، میراث فرهنگی و شوراى شهر به تصمیمى با حداکثر وفاق برسند و براساس راى کمیسیون پروانه ساختمانى صادر شود. موضوع نباید تبدیل به زخمى کهنه شود.»

تصمیم درباره بخش سالم پلاسکو؛ تخریب یا نوسازی؟

محمد مقیمی، استاندار تهران نیز در رابطه با کلنگ‌زنی پلاسکو در روز عید فطر به ایلنا گفته است: «ساختمان پلاسکو دو قسمت دارد قسمت جنوبی که کامل تخریب شده است و باید با طراحی و ساخت جدید قابل بهره‌برداری شود. قسمت پشت ساختمان یعنی بخش شمالی که ساختمانی پنج طبقه است، متاثر از آتش سوزی بخش جنوبی بود‌ه‌ و خسارتی هم به آن وارد شده است، اما گفته‌اند که باید مقاوم‌سازی شود. تصمیمی که در رابطه با بخش شمالی پلاسکو گرفته شد با توجه به اینکه افرادی اعلام کردند؛ مشکل ما با مقاوم‌سازی حل می‌شود و سیستم‌های تاسیسات آن نیز باید تعمیر شود و چون باید این کارها انجام می‌شد، قرار شد بخش شمالی نیز کوبیده و از نو ساخته شود.»

او در پاسخ به این سوال که آیا هزینه تعمیرات و مقاوم‌سازی بیشتر از هزینه تخریب و ساخت دوباره می‌شد که این تصمیم‌گیری برای بخش شمالی پلاسکو صورت گرفت، گفته است: «این ساختمان ۲۸۶ ساکن دارد؛ تصمیم‌گیری راجع به اینکه چه کاری باید انجام شود، بر عهده بنیاد مستضعفان است. شورای شهر مسئولیتی در رابطه با اینکه آیا این بخش از ساختمان باید تخریب شود یا خیر ندارد. این شورا وظایف دیگری دارد، اما می‌تواند نظر بدهد این ساختمان مالک دارد و مالک باید تشخیص دهد که چه کاری باید انجام بدهد کسبه در رابطه با این تصمیم‌گیری دخیل هستند. ما جلسه‌ای با کسبه و مالک برگزار کردیم، عده‌ای خواهان ساخت دوباره بودند و عده‌ای هم می‌گفتند که باید با مقاوم‌سازی فعالیت تجاری از سر گرفته شود.»

به گفته مقیمی، به مالک و کسبه گفتیم که باید با هم جلسه بگذارند و اگر نصف به علاوه یک نفر خواهان مقاوم‌سازی بودند با توجه به اینکه کسبه اعلام کرده بود که حتی هزینه مقاوم‌سازی را هم پرداخت می‌کنند، این مسئله به این صورت حل شود اما اگر نصف به علاوه یک نفر خواهان تخریب بودند پس بخش سالم باید تخریب شود، یعنی اختیار را به آنها واگذار کردیم، حال اینکه چه اتفاقی افتاد از آن اطلاعی ندارم. بنیاد مستضعفان اعلام کرده در صورت تخریب بخش شمالی دو طبقه زیر هم‌کف هم می‌سازد به عنوان تالار و خدماتی که این مجموعه داشته باشد و از محل آن هزینه کل ساختمان را می‌دهد تا هزینه اضافی به ساکنان تحمیل نشود. برای تخریب بخش شمالی ساختمان هم، اگر نصف به علاوه یک نفر خواهان تخریب باشند، باید تخریب شود.»
منبع: خبرآنلاین