تبیان، دستیار زندگی

برخی محدودیت‌های زیارت قبرستان بقیع

زیارت قبرستان بقیع با محدودیت‌هایی همراه است به طوری که درب‌های قبرستان بقیع بعد از نماز صبح و بعد از نماز عصر به مدت دو ساعت باز می‌شود و تنها آقایان اجازه ورود به این محل را دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
قبرستان بقیع

 امسال بیش از 85 هزار نفر به حج مشرف می‌شوند که اولین گروه زائران از 27 تیرماه به عربستان اعزام خواهند شد.

با توجه به محدودیت‌های فرودگاه‌های عربستان به دلیل حجم بالای زائران خانه خدا از کشورهای مختلف دنیا در ایام حج تمتع، امکان حضور زائران تمامی کشورها در زمان خاص ذی‌الحجه امکان‌پذیر نیست؛ بر همین اساس برخی زودتر به عربستان مشرف شده و به زیارت شهر مدینه خواهند رفت.

در مدینه با توجه به تخریب هتل‌های مرکزی و برنامه‌ریزی برای احداث شهرکی برای اسکان زائران و همچنین جایگزین نکردن هتل برای حجاج، امکان توقف و حضور بیش از 6 روز در مدینه وجود ندارد ،به همین دلیل زائران در مدت زمان محدودی می‌توانند در مدینه اسکان داشته باشند.

علاوه بر این، هتل‌های موجود در مدینه اطراف مکان‌های زیارتی است، بر همین اساس دیگر نیازی به وسیله ایاب و ذهاب در آن نیست و زائران به راحتی می‌توانند به زیارت بپردازند.

البته قبرستان بقیع که زائران بسیاری نیز دارد و مردم کشورمان نیز همواره مشتاق زیارت این مکان مقدس هستند، با محدودیت‌هایی همراه است، به طوری که درب‌های قبرستان بقیع بعد از نماز صبح و بعد از نماز عصر به مدت دو ساعت باز می‌شود و تنها آقایان اجازه ورود به این محل را دارند.

بانوان نیز در این ساعات می‌توانند در بعضی نواحی اطراف و پشت دیوارهای قبرستان بقیع، از دور به زیارت قبور پاک ائمه اطهار(ع) بپردازند.

رعایت نکات در نظر گرفته شده از سوی کشور میزبان و برخی ملاحظات در قبرستان بقیع باید مورد توجه زائران قرار گیرد، تا جایی که زائران به هیچ‌وجه نباید برای زیارت بقیع در زمان‌هایی که ممنوع است، اصرار داشته باشند یا با مأموران و مبلغان وهابی حاضر در قبرستان بقیع بحث کنند.

همچنین انداختن پول یا نذورات در قبرستان بقیع ممنوع است و در داخل یا پشت دیوارهای بقیع امکان نمازخواندن وجود ندارد، به همین دلیل باید زائران از اقامه نماز در این مکان خودداری کنند چرا که مأموران وهابی با آن‌ها برخورد می‌کنند.

با توجه به برخی محدودیت‌هایی که هر ساله اعمال می‌شود نخوابیدن پشت دیوارهای قبرستان بقیع و عدم گریه کردن به صورت غیرعادی و با صدای بسیار بلند نیز از دیگر مسائلی است که زائران باید به آن توجه داشته باشند.

البته با توجه به اینکه چند ماه گذشته حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در سفری به عربستان از وضعیت نابه سامان بقیع مطالبی را گزارش کرده بود، ممکن است امکان زیارت قبرستان بقیع محدود شده باشد و امکان توقف در این مکان مقدس وجود نداشته باشد، چرا که با تدابیر جدید باید زائران به محض ورود از درب اصلی به مسیر سمت راست حرکت کنند و ناگزیر هستند بدون توقف مسیر را به سمت دیواره جنوبی بقیع ادامه دهند و سپس تقریبا تا نزدیکی ضلع شرقی که مسافتی چند صد متری است را در راهروی باریک مابین قبرها پیش روند و در برگشت شهدای احد را زیارت کنند. مضجع چهار امام معصوم(ع) را نیز باید گذرا زیارت کنند؛ این در حالی است که پیش از این به محض ورود به بقیع، در محوطه کوچک مقابل مضجع، مجال توقفی اندک بود، اما با تغییر مسیر این فرصت نیز گرفته شده است.

منبع : خبرگزاری فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.