تبیان، دستیار زندگی

در تبریز چه سوغاتی هایی بخریم؟

کلان شهر تبریز از جذاب ترین شهرهای ایران است و اهمیت اقتصادی و صنعتی زیادی دارد. جاذبه های تبریز خیلی از گردشگران را برای تماشا به این شهر می کشاند البته، در کنار جاذبه های تاریخی و فرهنگی، این شهر سوغاتی های جذابی هم دارد. مطمئنا یکی از لذت بخش ترین قسمت های سفر وقتی است که مغازه های رنگارنگ شهر را برای خرید بهترین سوغاتی ها زیر پا می گذارید. با سوغاتی های تبریز آشنایی دارید؟ می دانید گردشگران معمولا در این شهر چه چیزهایی را به عنوان سوغات می خرند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شیرینی

آجیل


مطمئنا خوراکی ها پر طرفدارترین سوغاتی ها هر شهرند مخصوصا اگر در جایی مثل تبریز باشید. تبریز خوراکی ها و شیرینی های متنوعی دارد که دست شما را برای انتخاب باز می گذارند؛ از میان خوراکی های معروف تبریز که به عنوان سوغاتی استفاده می شوند آجیل ها هستند، آجیل هایی که شهرت جهانی دارند و از زمان قاجار تا به حال حتی به خارج هم صادر می شوند. اگر می خواهید اعلا ترین آجیل را بخرید به سراغ آجیل چهار مغز بروید که شامل بادام، پسته، بادام هندی و بادام کاغذی است.


باقلوا


باقلوا از شیرینی های سنتی آسیای مرکزی است که حتی در شهرهای مختلف ایران هم پرطرفدار است. در تبریز باقلواهایی به سبک ترکیه درست می شود که مواد لازم برای تهیه ی آن ها شکر، تخم مرغ، هل و آرد است. این باقلواها مربعی و لوزی شکل هستند و از محبوب ترین خوراکی های تبریزند.

قرابینه


این کلوچه سنتی با شکر، وانیل، تخم مرغ، آرد و … درست می شود و محبوب ترین سوغاتی های خوراکی تبریز است. با اینکه قیمت این کلوچه کمی گران است اما پیشنهاد می کنیم در سفر به تبریز حتما طعم آن را امتحان کنید و یا مقداری از آن را برای دوستان و آشنایان بخرید.

نوقا


هر چند که ریشه ی این شیرینی سنتی برای خاورمیانه و اروپای جنوبی است اما در ایران هم محبوب شده است. این شیرینی شباهت زیادی به گز دارد و با گردو، سفیده تخم مرغ شکر و وانیل درست می شود.


 گلیم بافی


تبریز به غیر از خوراکی های خوشمزه صنایع دستی جذابی هم دارد که به عنوان سوغاتی استفاده می شوند. گلیم زیر اندازی با طرح های جذاب است که با ابریشم، موی بز و پشم گوسفند درست می شود و یکی از قدیمی ترین صنایع دستی تبریز به شمار می رود. مشهور ترین گلیم تبریز گلیم شاهسون است که با نوارهای باریک و نگاره های بزرگ طراحی می شود.


چرم تبریز


آوازه ی چرم تبریز در دنیا پیچیده است و حتی تعدادی از محصولات آن هم به کشورهای خارجی فرستاده می شود. می توانید  به یکی از مغازه های معروف چرم شهر بروید و به عنوان سوغاتی کیف یا کفشی چرم بخرید.

فرش و قالی


بدون شک یکی از معروف ترین صنایع دستی و البته سوغاتی های تبریز فرش و قالی است و حتی تبریز به عنوان شهر جهانی فرش هم معروف است. از دیرباز و از زمان سلجوقی و ایلخانی قالی بافی در استان آذربایجان شرقی رواج دارد و امروز این هنر آنقدر پیشرفت کرده که قالی های تبریز در دنیا معروف شده اند. به تازگی هنر دیگری به نام چرم فرش هم در تبریز معروف شده که کاربرد زیر انداز تزئینی و فرش دارد و با چیدمان خانه های امروزی در هماهنگی کامل است.

سفال و سرامیک


سفال و سرامیک تبریز هم معروف است و از دیرباز سفال های زیبایی در تبریز درست می شده است. در سفال های تبریز از خاکی مرغوب استفاده می شود که آن ها را از سفال های دیگر نقاط متمایز می کند. مطمئنا ظرفی سفالی می تواند سوغاتی ای جذاب و خاص از این شهر دوست داشتنی باشد.


منبت کاری


تبریز هنرمندان زیادی در زمییه منبت کاری دارد که آثار برجسته ای را ارائه می دهند به طوری که حتی با بازدید از آثار تاریخی تبریز منبت کاری های زیادی را می بینید که برای تزئینات اجزای مختلف استفاده شده اند. منبت از آثار جذاب و پیچیده هست که جذابیت خاصی دارد و خرید آن به عنوان سوغاتی ایده ال، جالب است.
قلم‌زنی

قلم زنی


قلم زنی در واقع نقش آفرینی بر روی فلزاتی مثل مس و نقره است  که قدمت آن به زمان سیت ها و سکاها بر می گردد. دو سبک مختلف برای قلم زنی در ایران وجود دارد که یکی از آن ها سبک تبریزی است که در آن برای نقش آفرینی از حرکت و فشار مچ دست استفاده می شود و نه چکش! به همین دلیل نقش و نگارهایی که از قلم زنی تبریزی به وجود می آید ظریف و کم عمق است.


لبنیات


بیشتر ما پنیر لیقوان تبریز را می شناسیم و شاید برای بعضی ها صبحانه بدون این پنیر خوشمزه معنی نداشته باشد! لبنیات یکی از مهمترین محصولات تبریز به شمار می رود که طرفداران زیادی دارند.


شکلات تسبیحی


این شکلات یکی از محبوب ترین سوغاتی های تبریز است که با طعم و مزه ی بینظیر، طرفداران زیادی دارد. تکه های این شکلات به هم متصل است برای همین به شکلات تسبیحی معروف است، از طرفی دو رنگ سفید و قهوه ای جذابیت خاصی را به این شکلات داده  است. مواد لازم برای تهیه این شکلات شکر، شیر خشک، بکینگ پودر، شیر ، گلوکز، وانیل و کره است البته گاهی پودر کاکائو هم در آن استفاده می شود.

ورنی بافی


شاید تا به حال اسم این صنایع دستی زیبای تبریز را نشنیده باشید، این هنر در بین عشایر آذربایجان رواج دارد و نوعی فرش بافی بدو پرز به شمار می رود. هر چند که نمی توان زمان دقیق پیدایش این هنر را تخمین زد اما به نظر می آید که اولین بار حدود ۱۰۰ سال پیش به وجود آمده است. در مناطق اهر و ارسباران زنان عشایر این زیراندازهای جذاب را می بافند، زیر اندازهایی که مثل گلیم یک رو هستند و برای بافت آن  ها از روش پودچینی استفاده می شود.

منبع: مجله گردشگری الی گشت