تبیان، دستیار زندگی
یارکشی نخبگان با اهداف سیاسی جامعه نخبگی را تهدید می‌کند / بنیاد ملی نخبگان به فرهنگستان تبدیل می شود!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بنیاد ملی نخبگان از نگاه نخبگان

بنیاد ملی نخبگان

یارکشی نخبگان با اهداف سیاسی، جامعه نخبگی را تهدید می‌کند / بنیاد ملی نخبگان به فرهنگستان تبدیل می شود!

یارکشی نخبگان برای مقاصد سیاسی از آسیبهایی است که نخبگان را تهدید می کند. تاکنون واژه هایی مانند نخبه کشی و نخبه پروری در ادبیات نخبگان وجود داشت اما با یارکشی گروههای سیاسی از نخبگان امکان آن می رود که بحثهای سیاسی به نخبگان ضربه بزند.

دکتر سید حمید جمال الدینی یکی از نخبگان کشور در حوزه علوم پزشکی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: نخبگان جوان باید در حوزه های مختلف و بدنه اجرایی بر اساس نیاز های مشخصی که وجود دارد، حداقل در تصمیم گیری هایی که مربوط به خود آنها است دخالت داده شوند.

وی یادآور شد: آسیب ها و انتقادات جدی که به عملکرد بنیاد ملی نخبگان مطرح است به زمان شکل گیری آن و عدم حضور نخبگان جوان در بدنه اجرایی و نبود هماهنگی بنیاد با دستگاهها و وزارتخانه های مرتبط با حوزه نخبگان باز می گردد. لازم بود که بیشترین جلسات با دو وزارتخانه علوم و بهداشت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیته نخبگان این شورا صورت می گرفت.

جمال الدینی خاطرنشان کرد: نگاه بنیاد ملی نخبگان از ابتدای شکل گیری بر موضوع فنی و مهندسی استوار بوده است و همین مسئله باعث شد که در ارائه آیین نامه ها، شرایط و تسهیلات بر مبنای فنی و مهندسی عمل شود و حوزه هایی مانند علوم انسانی و پزشکی مغفول واقع شوند. این در حالی است که اگر در بنیاد ملی نخبگان فعالیت تخصصی صورت نگیرد افراد نیز برحسب تخصص جذب نمی شوند.

این نخبه حوزه علوم پزشکی گفت: آسیبی که اکنون به شدت بنیاد ملی نخبگان را تهدید می کند، امکان تبدیل شدن بنیاد به یک آکادمی علوم دیگر و به عبارتی فرهنگستان دیگر است. قانونگذار وظایف بنیاد ملی نخبگان و فرهنگستان ها را مشخص کرده است و هر کدام حیطه های متفاوتی از عملکرد در حوزه علوم کشور دارند که این مسئله باید مورد دقت قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بنیاد ملی نخبگان گرایش خاصی به اساتید برجسته کشور پیدا کرده است در صورتیکه این مسئله با هدف بنیاد که شناسایی، حمایت و جذب نخبگان جوان است، تناقض پیدا می کند.

جمال الدینی اظهار داشت: منش رئیس جمهور در مدتی که از عمر دولت نهم می گذرد حضور دائم میان مردم و اقشار مختلف بوده است، به همین ترتیب انتظار می رود معاون علمی ریاست جمهوری که ریاست بنیاد ملی نخبگان را بر عهده دارد با حضور مداوم میان نخبگان حوزه های مختلف ضمن ارتباط بیشتر با آنها به حضور صمیمانه تر و به دور از تکلفات اداری به حل مشکلات مربوط به آنها و منجر به تصمیمات قاطع شود.

جمال الدینی وجود نگاه تمرکز گرایی با یکی دیگر از آسیب هایی دانست که بنیاد ملی نخبگان را تهدید می کند و گفت: با شکل گیری بخش های استانی بنیاد بهتر می تواند نقش هماهنگی و ستادی خود را ایفا کند در حالیکه نگاه تمرکز گرایی به جای تمرکز زدایی این اجازه را به بنیاد نمی دهد.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه بیشترین حمایت از نخبگان در فرمایشات مقام معظم رهبری صورت گرفته است انتظار می رود تمام کسانی که اعتقاد راسخ به ایشان دارند و دلسوز نظام هستند در این میدان عمل وارد شوند و مسئولان نیز بسترهای لازم برای سامان گیری بحث نخبگان علمی جوان در کشور فراهم کنند.

جمال الدینی با اشاره به شعار اتحاد ملی و انسجام اسلامی یاد آور شد: نخبگان کشور می توانند نقش موثری را در برقراری این اتحاد و انسجام بر عهده گیرند.

وی نخبگان جوان را افراد توانمندی برشمرد که تنها نیازمند بسترسازی برای حضور در محل حقیقی خود یا همان بنیاد ملی نخبگان هستند. نخبگان جوان انتظار پاداش های مالی ندارند اما انتظار دارند بستر فعالیت علمی مناسبی برای ظهور ایده هایی که به حل مشکلات علمی جامعه بیانجامد، فراهم شود.

منبع " خبرگزاری مهر "