تبیان، دستیار زندگی
طی دو سال گذشته دنهی ده ها دانشمند، دانشجو، روزنامه نگار، وبلاگ نویس و فعال را از سراسر جهان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فعالیت شبكه جاسوسی عنكبوت در ایران

عمو سام

روزنامه آمریكایی نیویورك تایمز در ویژه نامه هفتگی خود و در گزارش مفصلی به بررسی عملكرد صندوق دموكراسی این كشور پرداخته كه هدف آن به اصطلاح ارتقای دموكراسی در ایران است.

به گزارش کیهان تصویب مجدد بودجه 75 میلیون دلاری در كنگره آمریكا به منظور آنچه كه در طرح ارائه شده از آن به «پیشبرد دموكراسی، ارتقاء آزادی و حقوق بشر» یاد شده، بهانه تهیه گزارشی از سوی نیویورك تایمز، قرار گرفته است.

نیویورك تایمز در این گزارش می كوشد با مروری بر تاریخچه این صندوق، به توجیه برخی اتهامات وارد بر تعدادی از گروه های داخلی در معرض اتهام دریافت كمك بپردازد. این روزنامه همچنین به تعبیر روزنامه كیهان به شبكه رسانه ای آمریكا بر علیه ایران (خانه عنكبوت) نیز اشاره كرده است.

در پایان گزارش نیویورك تایمز نیز مدیر صندوق 75 میلیون دلاری با ابراز نگرانی از رو به وخامت نهادن اوضاع جامعه مدنی در ایران، زمان فعلی را برای ارزیابی هزینه های صورت گرفته از سوی آمریكا در این بخش مناسب نمی داند و معتقد است باید فقط به حمایت از فعالان این بخش پرداخت.

به نوشته این روزنامه، «دیوید دنهی» به عنوان یكی از مشاوران ارشد اداره امور خاور نزدیك در وزارت خارجه آمریكا مسئولیت نظارت و توزیع میلیون ها دلار بودجه ای را دارد كه با هدف رسیدن به ایرانی دموكراتیك تر توزیع می گردد.

این روزنامه در مورد «دیوید دنهی» می نویسد: طی دو سال گذشته دنهی ده ها دانشمند، دانشجو، روزنامه نگار، وبلاگ نویس و فعال را از سراسر جهان غربال كرده تا به او پیشنهاد دهند كه چگونه ممكن است او وظیفه خود را (كه او نیز همچون رئیس جمهور بوش آن را «برنامه آزادی» می خواند) به نحو احسن انجام دهد؟ او با میلیونرهای تبعیدی، مخالفان، سلطنت طلبان، كمونیست ها رابطه برقرار كرده و به عبارت دیگر چهره عمومی «صندوق دموكراسی» یا همان «75 میلیون دلار» است.

كاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریكا در 14 فوریه 2006 با حضور در برابر كمیته روابط خارجی مجلس سنا خواستار بودجه ای 75 میلیون دلاری برای ارتقاء آزادی و حقوق بشر در داخل ایران شد. افزایش ناگهانی این مبلغ جهشی بسیار چشمگیر بود.

از مبلغ یاد شده 1/36 میلیون دلار به شبكه های تلویزیونی و رادیویی كه برای ایران برنامه پخش می كنند، 10 میلیون دلار برای دیپلماسی عمومی و برنامه های تبادلاتی همچون كمك به ایرانیانی كه قصد تحصیل كردن در آمریكا را دارند اختصاص داده شده بود. مبلغ 20 میلیون دلار نیز به حمایت از تلاش های گروه های جامعه مدنی داخل و خارج از ایران اختصاص داده شده كه شامل رسانه ها، سازمان های غیردولتی فعال در زمینه های حقوقی و حقوق بشر است.

هم اكنون با گذشت یك سال از افشای این طرح، دولت بوش خواستار 75 میلیون دلار دیگر برای سال 2008 شده است.

در ادامه این گزارش آمده است در میان دستگیرشدگان ماه های اخیر تهران كه ممكن است به نوعی با صندوق دمكراسی در ارتباط باشند می توان به هاله اسفندیاری از مركز بین المللی وودرو ویلسون و كیان تاجبخش مشاور موسسه جامعه آزاد اشاره كرد كه به اتهام جاسوسی برای آمریكا در زندان اوین نگهداری می شوند.

روزنامه كیهان نیز تقریبا به صورت روزانه سرمقالاتی را در مورد شبكه هایی كه به دنبال سرنگونی حكومت هستند منتشر و از آن به عنوان «خانه عنكبوت» یاد می كند.

اگر این خانه عنكبوت مقری داشته باشد این مقر دفتر امور ایرانیان در طبقه دوم وزارت امور خارجه آمریكا خواهد بود. این دفتر كه در مارس 2006 راه اندازی شده وظیفه تعیین چگونگی توزیع این بودجه را با مشورت نزدیك با دنهی برعهده دارد.

جاسوسان

دنهی برخلاف اكثر همكاران خود در وزارت امور خارجه، یك گماشته سیاسی است. وی پیش از این نیز در برنامه های ارتقای دمكراسی در اروپای شرقی و آسیای مركزی با موسسه بین المللی جمهوریخواهان همكاری كرده است.

نیویورك تایمز ادامه می دهد: فشارهای كنونی در ایران و بدبینی های دیرینه نسبت به خارجی ها مسائل جدیدی نیستند. طراح كودتای سال 1953علیه دولت مصدق نیز سازمان سیا بود كه با بودجه یك میلیون دلاری انجام گرفت اما خود شخص شاه نیز كه از متحدان دولت های آمریكایی بود نسبت به خارجی ها بسیار بدبین بود.

در سال های پس از انقلاب نیز مساله تهاجم فرهنگی مطرح شد و طی 27سال گذشته حكومت ایران، مخالفان داخلی خود را نوكران غرب توصیف كرده است.

در آوریل سال گذشته نیز رامین جهانبگلو كه یك ایرانی- كانادایی بود به تحریك انقلاب مخملی از طریق شبكه هایی از دانشگاهیان بین المللی متهم شد و پس از چهار ماه زندانی شدن به مورد استفاده قرار گرفتن توسط عوامل خارجی اعتراف كرده و آزاد شد.

این در حالی است كه ایرانیان كاملا از تلاش های اخیر آمریكایی ها برای ایجاد بی ثباتی در دولت خود آگاه هستند. یكی از تازه ترین نمونه های آن نیز در سال 1996بود كه «نیوت گینگریچ» پیشنهاد كرد یك برنامه 18میلیون دلاری مخفیانه برای سرنگونی حكومت ایران طراحی شود. از آن زمان به بعد ایرانیان متقاعد شده اند كه آمریكایی ها به دنبال تغییر حكومت ایران هستند.

این روزنامه در مورد محل صرف بودجه 75میلیونی می نویسد: 1/36میلیون دلار از این بودجه 75میلیون دلاری به شبكه رادیویی فردا اختصاص یافته است كه به پوشش اخبار و پخش موسیقی پاپ می پردازد.

این شبكه اقدام به تهیه برنامه هایی با حضور رضا پهلوی فرزند شاه سابق ایران كرد و در اول آوریل سال جاری نیز عبدالملك ریگی، رهبر گروه جندالله كه یك گروه سنی در مرزهای جنوبی ایران است در برنامه این شبكه حضور یافت و به عنوان رهبر یك گروه مقاومت در ایران معرفی شد. این در حالی است كه این گروه تاكنون گروگان گیری ها و عملیات تروریستی متفاوتی در ایران انجام داده است.

در پایان این گزارش آمده است: هلندی ها نیز همچون آمریكایی ها در سال 2004 بودجه ای 15میلیون یورویی برای حمایت از جوامع مدنی ایران اختصاص داده بودند و این بودجه نیز همچون بودجه آمریكا متهم به ایجاد بی ثباتی در ایران شده است.