تبیان، دستیار زندگی

فرزانه کرم‌پور:

در داستان‌نویسی مشترک هم می‌توان خلاقیت را حفظ کرد

فرزانه کرم‌پور یک مجموعه داستان بلند و یک رمان مشترک را در دست چاپ دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
در داستان‌نویسی مشترک هم می‌توان خلاقیت را حفظ کرد

فرزانه کرم‌پور (نویسنده) در گفتگو باخبرنگار  درباره آخرین کارها و داستان‌هایش گفت: دو کتاب زیر چاپ دارم. یک مجموعه که سه داستان بلند را شامل می‌شود و «کابوس‌های ما» نام دارد که قرار است توسط نشر هم‌آواز منتشر شود و یک رمان یک رمان مشترک با دوتا از شاگردهایم. مجموعه «کابوس‌های ما» درواقع 4 داستان بوده ولی یکی از داستان‌ها در جریان روند دریافت مجوزی سانسور و حذف شد و سه داستان باقی ماند. سه داستان باقی‌مانده هم فضاهایی کاملا متفاوت و مجزا از هم دارند. یعنی محوریتی بین سه داستان وجود ندارد و هرکدام یک داستان بلند یا نولت و رمان کوتاه هستند.

این نویسنده ادامه داد: رمان مشترکی نیز با دوتا از شاگردهایم، خانم آتیه مشکی و آقای حامد معصومی آماده چاپ شده که نشر ققنوس آن را منتشر می‌کند. این اثر به نام «پنهان در تاریکی» مجوز گرفته‌ و در انتظار چاپ است.

او درباره تجربه نوشتن یک داستان مشترک و در حوزه‌ای که مستقیما با تخیل مرتبط است نیز اظهار داشت: در کاری که من از ابتدا و با داستان «علائم حیاتی یک زن» آغاز کردم و با خانم‌ها نیکنام و رونقی همکاری داشتیم و الان هم با دو دوست دیگر ادامه داده‌ام. درواقع هرکسی این آزادی را دارد که تخیل خودش را به کار بیندازد. هر کس نقش خودش را دارد. ممکن است معماری داستان مشخص باشد ولی هرکسی در نقش خودش آزادی عمل دارد که چگونه بنویسد و لحن خودش را داشته باشد. حتی در جلسات مشترک می‌توان بر سر مسیر داستانی بحث کرد و شاید کسی پیشنهادی بدهد که خطر داستان تغییر کند. در نتیجه مشکلی از این نطر نیست که طرف تصور کند تماما خودش را به دست فرد دیگری سپرده است و دیگری باید تخیل کند و او بنویسد. اصلا چنین چیزی نیست.

کرم‌پور در پایان تاکید کرد: اتفاقا این تجربه هم بسیار تازه است و هم لذت‌بخش. چون وقتی کار تمام می‌شود گویی به تعداد افراد لذت چندبرابر می‌شود. وقتی تنهایی هم کاری را تمام می کنی لذت می‌بری ولی اینجا واقعا لذت مضاعف می‌شود. منتها کار دسته‌جمعی در حوزه داستان‌نویسی کار سختی هم هست ولی وقتی تمام می‌شود نتیجه کار لذت‌بخش است.
 منبع : خبرگزاری  ایلنا