تبیان، دستیار زندگی

رشته کارشناسی مهندسی مواد و متالورژی

معرفی رشته کارشناسی مهندسی مواد :
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
 رشته کارشناسی مهندسی مواد و متالورژی

بسیاری رشته مهندسی مواد را مادر دیگر رشته های مهندسی می دانند. اکثریت قریب به اتفاق مصنوعات بشری که در اطراف می‌بینیم، حاصل تلاش مهندسین مواد است. اگر به اتومبیل، قطار و هواپیما توجه کنیم، قسمت‌ های اصلی آن مثل بدنه، شیشه و موتور از مواد تشکیل شده است.

مهندسی و علم مواد یک حوزهٔ میان رشته‌ای است که در آن رابطهٔ بین ساختار و خواص مواد به منظور طراحی مواد جدید برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون فناوری مواد مورد بررسی قرار می‌گیرد. امروزه با افزایش تحقیقات در زمینهٔ نانو، مهندسی مواد به یکی از رشته‌ های پیشرو در عرصه دانش بدل شده‌است. به‌ طور خلاصه یک مهندس مواد در نخستین گام به‌ کمک میکروسکوپ الکترونی روبشی، میکروسکوپ الکترونی عبوری، پراش پرتوهای ایکس و یا روش‌ها و تجهیزات مشابه به شناسایی و بررسی ساختار میکروسکوپی مواد گوناگون می‌پردازد. در گام بعدی خواص مختلف مواد مورد اندازه‌ گیری قرار می‌گیرند تا روش‌های تولید مواد جدید یا بهبود خواص مواد قبلی فرا گرفته شود
در ساختمان‌ ها تمام قطعات فلزی بکار رفته در اسکلت ساختمان، تمام مواد اولیه سیم کشی، مواد بکار رفته در لوله کشی‌های آب، شوفاژ، گاز، وسایل و لوازم خانگی و… همه و همه به مهندسی مواد مربوط می‌شود.این رشته با هدف تربیت کارشناس در زمینه های تولید و تصفیه فلزات، عملیات روی فلزات، شکل دادن و ریخته گری، خواص، تهیه و کاربرد مواد سرامیکی ایجاد شده است.

توجه: با توجه به دفترچه کنکور 95 رشته مهندسی مواد و متالورژی بدون گرایش می باشد. دانشجویان بعد از یک سال، دو سال تحصیل می توانند در درون دانشکده، گرایش انتخاب کنند.

گرایش مهندسی مواد
این رشته یک حوزه میان رشته ای است که در آن رابطه بین ساختار و خواص مواد به منظور طراحی مواد جدید مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گرایش مهندسی متالورژی
متالورژی به عنوان یک علم، دانش نسبتاً جوانی است که تنها صد سال از عمر آن می‌گذرد و با کشف روش‌های جدید استخراج و تصفیه فلزات، فنون جدید شکل دادن و تولید فلزات، شناسایی مشخصات ساختاری و فیزیکی مواد، متولد شده است.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی (سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته مهندسی مواد ، معرفی رشته های ارشد و دکتری مهندسی مواد(به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

سرفصل دروس و تعداد واحدها
تعداد کل واحدها: 140 واحد
دروس عمومی: 22 واحد
دروس پایه: 30 واحد
دروس تخصصی: 68 واحد
دروس اختیاری: 20 واحد

گرایش های ارشد مهندسی مواد (بر اساس دفترچه کنکور ارشد 96):                 
مهندسی مواد گرایش شناسایی و انتخاب مواد مهندسی
مهندسی مواد گرایش شکل دادن فلزات
مهندسی مواد گرایش جوشکاری
مهندسی مواد گرایش استخراج فلزات
مهندسی مواد گرایش خوردگی و حفاطت از مواد
مهندسی مواد گرایش سرامیک
مهندسی مواد گرایش نانومواد
مهندسی مواد گرایش ریخته گری
مهندسی پزشکی - بیومواد
             
گرایش های دکترای مهندسی مواد (بر اساس دفترچه کنکور دکترا 95):
مهندسی مواد و متالوژی
مهندسی مواد گرایش سرامیک
مهندسی مواد گرایش جوشکاری

مطالب مرتبط:
فولادهای زنگ نزن متالورژی جوشكاری و جوش پذیری
متالوژی چیست؟

منبع: http://iranianpath.com