تبیان، دستیار زندگی

معرفی رشته اویونیك هواپیما

در آسمان تیره شب، چند چراغ كوچك به چشم می‌خورد. این چند چراغ به خلبان می‌گوید كه به باند فرودگاه نزدیك شده است و اكنون باید با حركاتی آكروباتیك، خود را به سطح باند نزدیك كند و در حالی كه هواپیما تكان‌های شدیدی می‌خورد، چرخ‌های جلو و عقب هواپیما را یكی پس از دیگری بر روی باند بنشاند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
معرفی رشته اویونیك هواپیما

در آسمان تیره شب، چند چراغ كوچك به چشم می‌خورد. این چند چراغ به خلبان می‌گوید كه به باند فرودگاه نزدیك شده است و اكنون باید با حركاتی آكروباتیك، خود را به سطح باند نزدیك كند و در حالی كه هواپیما تكان‌های شدیدی می‌خورد، چرخ‌های جلو و عقب هواپیما را یكی پس از دیگری بر روی باند بنشاند!این صحنه‌ای است كه همه ما بارها در فیلم‌های مستند و سینمایی جنگ جهانی اول و دوم دیده‌ایم.
اما هواپیماهای پیشرفته كنونی از فناوری‌های جدید بهره می‌گیرند و دستگاه‌های ناوبری كه در كابین رو به روی خلبان قرار دارد، موقعیت باند فرودگاه را نشان می‌دهد و می‌گوید كه آیا هواپیما در راستای باند است یا به چپ و راست منحرف شده است؟

به همین دلیل، امروزه یك خلبان ماهر، فردی است كه بیشترین آگاهی و مهارت را در استفاده از آلات دقیق الكترونیكی و كامپیوتری موجود در كابین دارد؛ وسایلی كه ایمنی یك پرواز، در گرو سلامتی و دقت عمل آنها است و باز به همین دلیل، در سازمان هواپیمایی هر كشوری، نصب، راه‌اندازی، نگهداری و تعمیر سیستم‌های الكترونیكی و كمك ناوبری موجود در هواپیما از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. وظیفه‌ای كه بر عهده متخصصان اویونیك هواپیما می‌باشد.

در واقع اویونیك، الكترونیك هواپیمایی به معنای تخصصی آن است؛ یعنی متخصص این رشته، اطلاعات لازم را در زمینه دوره‌های ILS، VOR، DME و دوره‌های تخصصی دیگر به دست می‌آورد. برای مثال تعمیر و نگهداری سیستم ILS كه كمك می‌كند تا هواپیما، مسیر باند را تشخیص داده و بر روی آن بنشیند، در رشته تخصصی اویونیك هواپیما آموزش داده می‌شود.
گفتنی است كه دانشجویان اویونیك هواپیما، پس از فارغ‌التحصیلی، براساس مقررات آموزشی دانشكده‌ هواپیمایی كشوری، برای شركت در آزمون و اخذ مدرك بین‌المللی الكترونیك هواپیما، به استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی كشوری معرفی می‌شوند.

توانایی‌های لازم :
در صنعت هواپیمایی، توانمندی در دروس ریاضی و فیزیك بسیار مهم است. همچنین دانشجویان باید با علاقه و پشتكار بسیار، در این صنعت فعالیت كنند؛ یعنی نباید واحدهای آزمایشگاهی و كلاس‌های درس را باری به هر جهت پشت‌سر بگذارند و هدفشان گرفتن مدرك كاردانی یا كارشناسی باشد. بلكه لازم است با انگیزه و هدف، سركلاس درس حضور داشته باشند تا بتوانند در آینده از تحصیل خود، در سازمان هواپیمایی كشور یاری بگیرند.

موقعیت شغلی در ایران :
آیا می‌دانید كه 68% حوادث هوایی به هنگام برخاستن و فرود هواپیما رخ می‌دهد در حالی كه برخاستن و فرود آمدن تنها 6% از عملیات هوایی را تشكیل می‌دهد.آمار فوق بیانگر آن است كه تخصص‌های اویونیك، الكترونیك و مخابرات هواپیمایی، در سازمان هواپیمایی هر كشوری اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و جذب نیروی كارآمد و توانمند در زمینه‌های یاد شده، یك ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

سازمان هواپیمایی كشوری ایران نیز برای تأمین نیروی ماهر و توانمند در تخصص‌های مورد نیاز، هر ساله تعدادی دانشجو در رشته‌های تعمیر و نگهداری هواپیما، الكترونیك هواپیمایی، اویونیك هواپیما و مخابرات هواپیمایی جذب می‌كند كه تعداد قابل توجهی از این دانشجویان، به‌ویژه در رشته‌های مراقبت پرواز، الكترونیك هواپیمایی، اویونیك هواپیما و مخابرات هواپیمایی، در صورت داشتن توانایی و دانش لازم، جذب سازمان هواپیمایی كشوری می‌شوند. نكته بسیار مهم این است كه بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری، تصور می‌كنند كه در صورت پذیرش در رشته‌های دانشكده هواپیمایی كشوری از جمله اویونیك هواپیما، الكترونیك هواپیمایی و مخابرات هواپیمایی و فعالیت در سازمان هواپیمایی كشور، از درآمد بالایی برخوردار خواهند بود و از امتیازات بسیاری مثل دسترسی به بلیت رایگان برای استفاده از خطوط هوایی داخلی و خارجی كشور بهره‌مند می‌شوند. در حالی كه تنها، ‌شركت‌های هواپیمایی، امتیازات یاد شده را دارند و سازمان هواپیمایی كشوری ارتباطی با خطوط هوایی ندارد.

درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه:
ریاضی عمومی، ریاضی كاربردی،‌ فیزیك،

دروس اصلی تخصصی:
مدار الكتریكی، الكترونیك، مدارهای منطقی، نقشه‌كشی صنعتی، برنامه‌نویسی كامپیوتر، سیستم‌های ارتباطی هواپیما، سیستم‌های كمك ناوبری هواپیما، رادار و كاربرد آن در هواپیما ، الكتریك هواپیما، آلات دقیق هواپیما، سیستم‌های كنترل اتوماتیك، كارگاه فن‌آوری و روش‌های جوشكاری، زبان تخصصی هواپیمایی (بسیاری از درس‌های این رشته همراه با آزمایشگاه است).

 مطالب مرتبط: 
چرا باندهای فرودگاه شماره گذاری شده اند؟
رشته هوانوردی - خلبانی
آشنایی با نحوه یافتن مسیر های هوایی