تبیان، دستیار زندگی

بیست و هشتم خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز دوشنبه برابر با بیست و هشتم خرداد 1397 هجری خورشیدی، چهارم شوال 1439 هجری قمری و هجدهم ژوئن 2018 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
28 خرداد 1377
نیروهای حزب بعث، آیت الله حاج شیخ میرزا علی غروی تبریزی از مراجع بزرگ را هنگام بازگشت از زیارت حرم سیدالشهدا(ع) به نجف به شهادت رساندند.

28 خرداد 1374
سران هفت کشور صنعتی(آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، ژاپن، کانادا و روسیه) در اجلاس هالیفاکس، درخواست آمریکا برای تحریم اقتصادی ایران را رد کردند.

28 خرداد 1358
بروس لینگن جانشین چارلز ناس کاردار آمریکا در ایران وارد تهران شد. او به هنگام اشغال سفارت در محل حضور نداشت و در طول مدت گروگان گیری در حفاظت دولت ایران باقی ماند، اما از محل اقامتش نمی توانست خارج شود و موقعیتش چندان تفاوتی با دیگر گروگان ها نداشت.

28 خرداد 1355
اسحاق رابین نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نامه ای به محمدرضا پهلوی ، درخواست کرد تا دیدگاه انورسادات رییس جمهوری مصر در مورد صلح با آن رژیم را جویا شود و به وی اطلاع دهد. در آن هنگام سادات برای دیداری 6 روزه از ایران در تهران به سر می برد.

28 خرداد 1340
هیات وزیران مصوبه ی تشکیل دانشگاه پهلوی در شیراز را اعلام کرد. برپایه این مصوبه تمامی امور مالی، علمی، فنی، اداری، استخدامی و آموزشی، براساس اساسنامه ی دانشگاه بود.

28 خرداد 1329
محمد مصدق متن پیام آیت الله کاشانی را در جلسه ی مجلس شورای ملی خواند. در این پیام تأکید شده بود که نفت ایران برای مردم کشور است و هیچ بیگانه ای حق تعرض به آن را ندارد.

28 خرداد 1323
آیت الله سیدابوالقاسم کاشانی که در گلاب دره شمیران بود، بنا به درخواست ستاد ارتش متفقین به وسیله ی نیروهای علی سهیلی نخست وزیری وقت بازداشت شد و 28 ماه در زندان نیروهای متفقین و نیروهای اشغالگر در رشت، اراک و کرمانشاه به سر برد.

28 خرداد 1314
کلاه کارمندان برای دومین بار از زمان روی کار آمدن حکومت پهلوی تغییر کرد. براساس بخشنامه ای که به اداره های دولتی و سازمان های دیگر ابلاغ شد، از آن پس کارمندان دولت و مردان مراجعه کننده به سازمان های دولتی باید کلاه شاپو برسر می گذاشتند. پیش از این نیز از کلاه پهلوی(کلاه یک لبه) استفاده می شد. در بخشنامه ی تازه آمده بود که رعایت نکردن این دستور سبب انتظار خدمت کارمند خواهد شد.

28 خرداد 1304
والاس اسمیت موری کاردار وقت آمریکا در ایران در گزارشی از نتیجه ی جنگ اول جهانی در ایران نوشت: در سال های 18- 1917میلادی بر اثر خشکسالی و تخریبی که به کشاورزی ایران به دلیل تهاجم ارتش های بیگانه وارد شد، قحطی بزرگی این کشور را در برگرفت و یک سوم جمعیت را از بین برد.

28 خرداد 1303
شومیاتسکی وزیر مختار شوروی در ایران، تهران را به مقصد بادکوبه ترک کرد. وی در این شهر با مسوولان نفتی ملاقات و در مورد ترانزیت نفت میدان های شمال ایران از مسیر قفقاز گفت و گو کرد.

28 خرداد 1302
رضاخان وزیر جنگ، منصور مزینی نایب اول را برای جاسوسی از احمدشاه انتخاب کرد.

28 خرداد 1300
وزیر امورخارجه سوئد در دیداری با سفیر ایران در استکهلم نسبت به رفتار نامناسب با صاحب منصبان این کشور در ایران اعتراض کرد.

28 خرداد 1300
رضاخان وزیر جنگ دستور داد تا نشانه ی سربرگ های اداره ی ژاندارمری تغییر یابد و از آرم وزارت جنگ استفاده شود.

28 خرداد 1288
سردار اسعد به نام نجات مشروطیت از دست محمدعلی شاه قاجار با بیش از هزار تن سوار بختیاری از اصفهان به طرف تهران به حرکت در آمد.

28 خرداد 1287
محمدعلی شاه قاجار به نمایندگان مجلس برای تبعید چند تن از رهبران مشروطه هشدار داد و به دلیل سرباز زدن نمایندگان از این اخطار، پنج روز بعد در دوم تیر ماه مجلس را به توپ بست.


28 خرداد 1176
آقامحمدخان قاجار نخستین پادشاه سلسله ی قاجار هنگامی که در گرجستان بود، به وسیله ی 2 تن از خدمتکاران خود در 63 سالگی به قتل رسید.