تبیان، دستیار زندگی

نقد و بررسی پیام های اخلاقی در داستان ، دستاورد برتر دوره دوم فرزانگان 3

ادبیات کودک و نوجوان عبارت است از تلاش هنرمندانه در قالب کلام، برای هدایت کودک به سوی رشد با زبان و شیوه­ای مناسب و در خور فهم او.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره از 20 استان کشور در سه بخش به تفکیک، 350 گروه در بخش غرفه های نمایشگاهی، 650 گروه در بخش سمینارهای علمی و 750 گروه در بخش مسابقات دانش آموزی از مدارس و پژوهش سراهای دانش آموزی سراسر کشور انتخاب شده اند و به جشنواره کشوری دعوت شده اند.
که تعداد 53 گروه در بخش سمینارهای علمی مقام برتر را کسب نمودند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: متوسطه دوم
موضوع: نقد و بررسی پیام های اخلاقی در داستان های سیّد نوید سیّد علی اکبر
نام مدرسه: فرزانگان 3
نام استاد: خانم مینا باقرزاده چهره
دانش آموزان: مهسا محمّدزاده مویّد، سنا حقیری
نقد و بررسی پیام های اخلاقی در داستان ، دستاورد برتر دوره دوم فرزانگان 3

چکیده:
     ادبیات کودک و نوجوان عبارت است از تلاش هنرمندانه در قالب کلام، برای هدایت کودک به سوی رشد با زبان و شیوه­ای مناسب و در خور فهم او. ادبیّات کودک و نوجوان چندین بخش دارد که مهم­ترین بخش های آن کتاب­ های مصور، کتاب­ های فانتزی و شعر و ادبیات منظوم است. در این تحقیق کوشش شده است که محتوای اخلاقی کتاب ­های سیّد نوید سید علی اکبر، نویسنده­ ی معاصر، بررسی شود.

     اصطلاح تحلیل محتوا، نامی است كلّی برای روش‌های تحلیل، مانند: روش‌های ژرفانگرانه یا درونی كه در آن كیفیّت محتوایی داده‌ها مورد تفسیر و یا تأویل و تبیین واقع می‌ شوند.

     کودکان هر سرزمین آینده­ سازان کشورشان هستند و کتاب­ هایی که در دوران کودکی خوانده می­ شوند تأثیر بسزایی در بزرگ­سالی افراد و شکل­ گیری ویژگی­ های شخصیّتی ­شان دارند. پیام کتاب­ های کودکان باید در راستای رشد شخصیّت و اخلاقیات کودک، آشنایی او با هنجار­های اجتماعی، مفاهیم فلسفی تا حد فهم او و با توجّه به روحیه­ ی لطیف کودکانه باشد.

     آن­چه در مطالعه­ اولیه­ آثار نوید سیّد علی اکبر به نظر می­ آید، این است که نویسنده دارد مفاهیم بعضاً پیچیده را از دیدی خلاقانه و تقریباً ساده برای کودک بیان می­ کند. از توضیح عواطف انسانی تا مفاهیمی هم­چون طلاق به شیوه­ ای بیان شده که می­ تواند بدون خدشه­ دار کردن روح کودکان ذهن آن ها را مشغول کند، از احساسات آن ها برای همدردی با شخصیّت ­ها استفاده کند و به آن­ها بگوید احساساتی مثل خشم، نا­امیدی، ناراحتی و غیره عادی و گذرا هستند و بخشی از زندگی انسانی.

اهداف پژوهش:
هدف کلی:
بررسی پیام های اخلاقی در داستان­ های کودکانه­ سیّد نوید سیّد علی اکبر

اهداف جزیی:
1. بررسی میزان تطابق پیام­ های داستان­ های سیّد نوید سیّد علی اکبر با هنجارهای ایرانی اسلامی.
2. بررسی تأثیر پیام ­ها بر کودکان.
3. بررسی تأثیر پیام­ ها بر پدر و مادر­ها.

اهداف کاربردی:
     این پژوهش برای والدین، نویسندگان داستان­ های کودکانه و دیگر پژوهشگرانی که به نحوی با ادبیات کودک و نوجوان در ارتباط هستند کاربرد دارد.

فرضیه:
1. داستان­ های مورد نظر تأثیر منفی اخلاقی بر روی کودک ندارند.
2. آثار مورد نظر با ارزش­ های اخلاقی جامعه هم­خوانی دارند.
3. آثار مورد نظر در روش­ های تربیتی پدر و مادر تأثیر مثبت دارد.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی