تبیان، دستیار زندگی

رشته کارشناسی مهندسی کامپیوتر

معرفی رشته کارشناسی مهندسی کامپیوتر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
 رشته کارشناسی مهندسی کامپیوتر

یک مهندس کامپیوتر باید سخت کوش و با پشتکار باشد چون رشته کامپیوتر رشته پویایی است و دانشجو باید همیشه اطلاعاتش به روز بوده و به دنبال فرا گرفتن مطالب جدید باشد. در نتیجه کسانی که می‌ خواهند فقط چهار سال درس بخوانند و بعد مطالعه را کنار گذاشته و وارد بازار کار شوند، در این رشته موفق نخواهند شد و بر عکس افرادی که همیشه به دنبال مطالعه و فراگیری هستند، در این رشته موفق می‌شوند. مهندس کامپیوتر باید پایه ریاضی قوی داشته و توانایی اش در زمینه فیزیک خوب باشد. هم چنین لازم است که فردی خلاق باشد تا بتواند مسایل را از راه حل های ابتکاری حل کند. راه حل هایی که کمترین هزینه و بهترین کارآیی را داشته باشد.

توجه: با توجه به دفترچه کنکور 95 رشته مهندسی کامپیوتر بدون گرایش می باشد . دانشجویان بعد از یک سال، دو سال تحصیل می توانند در درون دانشکده، گرایش انتخاب کنند.

اینک معرفی مختصری از گرایش های مهندسی کامپیوترخواهیم داشت:
گرایش فناوری اطلاعات:
هسته اصلی این رشته همان هسته اصلی مهندسی کامپیوتر است، منتها توانمندی های دیگری نیز مورد نیاز است . مثلاً یکی از توانمندی‌ های اصلی کارشناسی این رشته بهره‌ وری به موقع و صحیح از اطلاعات است. دانشجویIT باید دارای اطلاعات جانبی در زمینه‌های مختلف باشد.برای مثال فردی که می‌خواهد از این تکنولوژی در تجارت الکترونیکی استفاده کند باید مدیریت بداند یا فردی که می‌خواهد از IT در آموزش از راه دور بهره ببرد, باید با روش‌ های آموزش آشنا باشد.

گرایش نرم افزار:
نرم‌افزار، همانند روح كامپیوتر است و سخت‌ افزار همانند جسم آن. با وجود این، در مقطع كارشناسی تفاوت قابل توجهی بین این دو گرایش به چشم نمی خورد به طوری كه این دو گرایش تنها حدود 20 واحد درسی با یكدیگر تفاوت دارند.
در واقع توانمندی های کلی متخصصین این دو گرایش یکی است هرچند دانشجوی نرم افزار کمی تخصصی تر به طراحی، برنامه نویسی و ارزیابی نرم افزارها و داده ها می پردازد.

گرایش معماری سیستم های کامپیوتری:
معماری سیستم های کامپیوتری دانش طراحی مفهومی و شناخت اجزای رایانه است.
این گرایش یکی از گرایش‌ های مهندسی کامپیوتر است. در این گرایش با اجزای داخلی کامپیوتر که مراحل انجام یک دستور را بر عهده دارند و چگونگی کار آن ها آشنا می شویم. همچنین واحد کنترل مرکزی و حافظه به عنوان دو بخش اصلی کامپیوتر معرفی می شوند و ارتباط و ساختار درونی آن ها مورد بررسی قرار می گیرد. برای درک موضوعات مطرح شده در این گرایش آشنائی با مبحث مدارهای منطقی لازم و ضروری است.

گرایش رایانش امن:
رایانش امن همان امنیت اطلاعات می باشد.
هدف از امنیت اطلاعات این است که تبدیل، ذخیره، حفاظت، پردازش، انتقال و بازیابی اطلاعات به شکلی مطمئن و امن انجام پذیرد و از انجام فعالیت های غیر مجاز جلوگیری شود. منظور از فعالیت‌ های غیر مجاز، دسترسی، استفاده، افشاء، خواندن، نسخه برداری یا ضبط، خراب کردن، تغییر و دستکاری و غیره اطلاعات است.
متخصصین گرایش رایانش امن باید قادر باشند از حملات هکرها (نفوذگران) و سارقان اینترنتی، حملات Dos و DDos و برنامه های مخرب ویروس ها و ... تا حد قابل قبولی جلوگیری نموده و یا در صورت بروز، سیستم‌ ها را سریعاً ریکاوری کنند.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و استخدام به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: دانشگاه های دارای رشته مهندسی کامپیوتر، معرفی رشته های ارشد و دکتری مهندسی کامپیوتر(به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

گرایش های ارشد مهندسی کامپیوتر (بر اساس دفترچه کنکور ارشد 95):
* مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی و رباتیکز
* مهندسی رباتیک
* مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار
* مهندسی کامپیوتر گرایش الگوریتم و محاسبات
 
گرایش های دکترای مهندسی کامپیوتر (بر اساس دفترچه کنکور دکترا 95):
* مهندسی کامپیوتر گرایش مهندسی نرم افزار
* مهندسی کامپیوتر گرایش سخت افزار
* مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی و رباتیکز
* مهندسی کامپیوتر گرایش معماری سیستم های کامپیوتری

وضعیت استخدامی مهندسی کامپیوتر
کارشناس کامپیوتر با توجه به یادگیری مباحث کلی کامپیوتر می تواند در هر یک از مشاغل زیر نیز متبحر شده و جذب بازار کار شود.


مطالب مرتبط:
رشته مهندسی کامپیوتر
رشته مهندسی سیستم


منبع: http://iranianpath.com