تبیان، دستیار زندگی

شمسپاره، اثر نویسنده پرفروش‌ترین رمان ترکیه ترجمه شد

واکاوی هویت زن و جامعه مردسالار از جمله مباحث کتاب شمسپاره اثر الیف شافاک نویسنده کتاب «ملت عشق» پرفروش‌ترین رمان ترکیه است که به تازگی روانه بازار نشر ایران شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
شمسپاره، اثر نویسنده پرفروش‌ترین رمان ترکیه ترجمه شد

مباحث عنوان شده همراه با کارکردهای سیاسی و اجتماعی جامعه در برقراری توازن میان تفاوت‌های جنسیتی، قومی و مذهبی و نگاه مردم به موضوع ادبیات و در مجموع مسائل اجتماعی، زن، خانواده، ادبیات و سیاست در قالب 65 مقاله در شمسپاره به رشته تحریر درآمده است.
مقاله‌های الیف شافاک نویسنده آرمان‌گرای ترک که نزاع‌های قومی و مذهبی را مورد نکوهش قرار می‌دهد پیشتر در روزنامه «خبر تورک» منتشر شده بود.
شمسپاره لایه‌های پنهانی زندگی یک رمان نویس و عقاید یک زن نویسنده یا نویسنده زن را همچون «تکه‌های خورشید» مقابل چشمان خواننده می‌گستراند.
شمسپاره ترجمه صابر حسینی در 261 صفحه توسط انتشارات مروارید به چاپ رسید.
الیف شاکاف در سال 1971 میلادی در استراسبورگ فرانسه متولد شد، کودکی‌اش را بواسطه شغل مادری که دیپلمات بود در شهرهای کشورهای مختلف گذراند. از دانشگاه فنی و مهندسی خاورمیانه در شهر آنکارا در رشته روابط بین الملل مدرک کارشناسی گرفت و سپس موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته مطالعات زنان و دکترای علوم سیاسی شد.
اولین رمان الیف «پنهان» در سال 1998 شایسته دریافت جایزه بزرگ مولانا شناخته شد، به دنبال این موفقت کتاب « آینده های شهر» و «محرم» را نوشت که این کتاب توانست جایزه بهترین رمان سال 2000 کانون نویسندگان ترکیه را از آن خود کند.
به دنبال آن، دو کتاب «شپش پالاس» و «برزخ» را منتشر کرد و نیز «ملت عشق» را نوشت که یکی از رمان‎های پرطرفدار این نویسنده است که رکورد پرفروش‌ترین رمان ترکیه را از آن خود کرد.
در رمان «اسکندر» داستان زندگی خانواده ای ترک را که به انگلیس مهاجرت کرده بودند به رشته تحریر درآورد و در سال 2013 رمان «من و استادم» را منتشر کرد.
«دیکتاتوری درون زن‌ها خانه کرده است، دیکتاتوری که در اولین نگاه آشکار نمی‌شود و در بیغوله‌ای پنهان شده است به راحتی بیرون نمی‌آید؛ بی‌رنگ و صدا منتظر می‌ماند، قوام می آید.
کلکسیونر است مثل کسی که تمبر جمع می‌کند، مثل فردی که لای صفحات کتاب، برگ‌های گل خشکیده جمع می‌کند، او هم خاطره جمع می‌کند، کجا، کی چه اتفاقی افتاده...کی و چه کسی به دیگری حرفی زده است...
مثل یک وقایع نویس، همه جزئیات را توی دفتری ضخیم می‌نویسد.کلیدهایش فقط دست خودش است، این دیکتاتور زن، زندگی اش را پنهان می‌کند، پر می‌کند توی کشوها. پس انداز می‌کند، ماه‌های گذشته را قطعه قطعه می‌کند و از آن ها ستاره می‌سازد...»

منبع : خبرگزاری ایرنا