تبیان، دستیار زندگی

اعلام توافق هسته‌ای آمریکا و کره شمالی

جهان در شوکِ توافق 38 دقیقه‌ای

ترامپ بر آن است که "برجام" بدترین توافق سیاسی تاریخ آمریکا محسوب می‌شود و باید برای همیشه به آن خاتمه داد ضمن این‌ که موضوع ایران برای وی در سطح پایین‌تر و مرحله‌ی آسان‌تری نسبت به موضوع هسته‌ای کره شمالی قرار دارد و تصور آن را دارد که می‌تواند نام خود را در تاریخ آمریکا و جهان، به‌عنوان موفق‌ترین رئیس جمهور ایالات متحده در تحقق اهداف آمریکا و رفع موانع آن، ثبت کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترامپ
فشردن دست دوستیِ "ترامپ" و "کیم جونگ"، جهان را در شوک بزرگی وارد کرده است. شب گذشته رئیس جمهور آمریکا با همتای کره‌ای خود مذاکراتی داشت که پس از 38 دقیقه به نتیجه رسید! مذاکراتی در راستای خلع سلاح هسته‌ای کره‌ی شمالی.

توافق هسته‌ای آمریکا و کره‌ی شمالی

موضوع فعالیت‌های هسته‌ای کره‌ی شمالی، بحثی است که طی 60 سال گذشته، هیچ دولتی توان تقابل و حتی مذاکره بر سر آن را نداشته است. موضوعی حساس و استراتژیک که فعالیت بسیاری از دیگر کشورها را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود. اما بالاخره، این تابوی قدیمی به دستان دونالد ترامپ شکسته شد.

ماجرا؛ به دیدارهای پنهان از دیدِ رسانه‌ها پنهان و مذاکرات پشت صحنه‌ی ترامپ و کیم جونگ باز می‌گردد. این که چه وعده‌هایی بین این دو رئیس جمهور رد و بدل شده و چه مبنایی برای عقب نشینی دو کشور از مواضع قاطعانه و خاص خود وجود دارد، در دسترس نیست اما نتیجه‌ی دور از تصور آن، تحلیل‌گران سیاسی را بر آن داشته تا به واکاوی بیش از پیش این مهم بپردازند.

ترامپ هدفی بالاتر از توافق با کره را در سر دارد. در واقع وی تمام تلاش و ترفندهای زیرکانه‌ی خود را به‌کار گرفت تا نشان دهد، آنچه که 11 رئیس جمهور پیشین آمریکا از انجام آن عاجز بودند را به سرانجام رسانده است.



اینکه ترامپ و کیم جونگ که پیش‌تر، در تنش‌های لفظی و عملی آشکاری به‌سر می‌برند، ناگهان وارد فاز تفاهم و موافق شوند، جای شبهه و سوالات بی‌پاسخ فراوانی دارد.

به طور مثال چند ماه پیش بود که طی بحث لفظی سیاسی بین کره شمالی و آمریکا، ترامپ رئیس جمهور کره را به جنگ نظامی و تحریم‌های گسترده تهدید و کیم جونگ با شلیک موشک پاسخ وی را داد. به راستی چه اتفاقی در پس پرده افتاده است که این دو، دست دوستی به هم داده و رسما توافق‌نامه امضا می‌کنند. این جریان از ابعاد مختلفی قابل بررسی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

رفتار دیپلماتیک معنادار ترامپ

در این میان، رفتار فیزیکی و دیپلماتیک رئیس جمهور ایالات متحده، بیش از هر چیز نظر رسانه‌های جهانی را به خود جلب کرده است. ترامپ علاوه بر فشردن دست رئیس جمهور کره شمالی، دست دیگر خود را بر شانه‌ی وی گذاشت که این امر در دنیای سیاست به معنای دوستی و نزدیکی خاص دو طرف است!

از دیگر رفتارهای خاص ترامپ در دیدار شب گذشته؛ هنگامی حاشیه ساز شد که در طول سخنرانی کیم.جونگ.اون، وی همراه در حال تکان دادن سر خود به‌معنای تایید و تاکید بود. مسئله‌ای که تاکنون کم‌تر از ترامپ دیده شده بود.


چرایی خاتمه دادن به مسائل هسته‌ای کره شمالی

در این میان، بسیاری بر این عقیده‌اند که ترامپ هدفی بالاتر از توافق با کره را در سر دارد. در واقع وی تمام تلاش و ترفندهای زیرکانه‌ی خود را به‌کار گرفت تا نشان دهد، آنچه که 11 رئیس جمهور پیشین آمریکا از انجام آن عاجز بودند را به سرانجام رسانده است؛ پس بی‌تردید از مسئله‌ی ایران و موضوع برجام را نیز حل خواهد کرد چرا که اکنون پرونده‌ی حل نشدنی کره شمالی بسته شده و وقت رسیدگی به ایران و فعالیت‌های هسته‌ای آن است.

دونالد ترامپ، همچنان بر آن است که "برجام" بدترین توافق سیاسی تاریخ آمریکا محسوب می‌شود و باید برای همیشه به آن خاتمه داد ضمن این‌ که موضوع ایران برای وی در سطح پایین‌تر و مرحله‌ی آسان‌تری نسبت به موضوع هسته‌ای کره شمالی قرار دارد و تصور آن را دارد که می‌تواند نام خود را در تاریخ آمریکا و جهان، به‌عنوان موفق‌ترین رئیس جمهور ایالات متحده در تحقق اهداف آمریکا و رفع موانع آن، ثبت کند.

در تحلیل‌های ارائه شده در این راستا، بسیاری ترامپ را قائل به نظریه‌ی در نظریه‌ی  صلح دموکراتیکِ "کانت" می‌دانند. نظریه‌ی "صلح دموکراتیک" Democratic Peace، ایمانوئل کانت؛ سعی دارد در برخی برهه‌های سیاسی خاص، صلح را تنها راه در پیش روی رجال سیاسی معرفی کند. نظریه‌ی صلح دموکراتیک، تاکید می‌کند که گاهی برای حصول نتیجه در کم‌ترین زمان، با بالاترین بهره‌وری، باید به مسامحه روی آورد و از ایجاد تنش‌های نظامی جلوگیری کرد حتی به ظاهر! و از آن جایی که یکی از خصیصه‌های بارز ترامپ در سطح بین‌المللی، فریبکاری است؛ این مهم چندان هم دور از ذهن نیست.

به هر حال باید در انتظار رفتار و واکنش‌های بعدی "رئیس جمهور آتش و خشم" باشیم تا مشاهده کنیم که چه بر سر کره‌ی شمالی خواهد آورد.