تبیان، دستیار زندگی

حجت الاسلام والمسلمین مروی:

ماه رمضان در ابهام سی روزه شدن قرار دارد

رییس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: در خصوص رویت هلال ماه شوال پیش بینی کارشناسان براین است که رویت ماه در بخش هایی از آسمان کشور در پنج شنبه (۲۹رمضان) انجام می شود و ماه قابل رویت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هلال ماه

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی رییس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در نشست خبری رویت هلال ماه شوال و اعلام روز عید فطر اظهار داشت: در خصوص رویت هلال ماه شوال پیش بینی کارشناسان براین است که رویت ماه در بخش هایی از آسمان کشور در پنج شنبه (۲۹رمضان) انجام می شود و ماه قابل رویت است.

وی ادامه داد: امسال رویت این ماه به آسانی رویت ماه رمضان نیست و در حدود ۱۲۰گروه در کشور مستقر هستند و در مکان هایی که رویت راحت تر است گروه های بیشتری حضور دارند و در زمانی که گزارشات کامل شد به دفتر مقام معظم رهبری ارسال خواهد شد و چنانچه برای ایشان گزارشات قابل رویت باشد روز عید اعلام می شود در غیر اینصورت جمعه ۳۰امین روز رمضان خواهد بود.

رییس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در مورد اینکه از قبل زمان تقویمی تنظیم‌ می شود و این‌ ممکن نیست اختلالی ایجاد کند، تاکید کرد: برای نوشتن تقویم ها نظرات فقهی رهبری بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، البته ستاد استهلال هم‌ از گروه های کارشناسی بیشتر استفاده می کند تا اختلاف تقویم رخ ندهد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی در خصوص اینکه چرا زمان عیدفطر دیر اعلام می شود، یادآور شد: دیر اعلام کردن زمان عید به این خاطر است که رویت ماه در غروب رخ می دهد و کارشناسان ما در یک فرآیند طولانی در مناطق کوهستانی قرار دارند و از این رو امکانات ارتباطی ضعیف است و باید خود را به محلی برای ارتباط برسانند.

وی افزود: در عین حال هیات های کارشناسی بعد از رویت باید با یکدیگر جلسه گذاشته تا ببینیم ماه دیده شده یا خطای دید بوده است، حداقل از بیست منطقه باید گزارش دیده شدن ارسال شود، سپس گزارشات به رهبر معظم انقلاب ارسال می شود و گاهی ایشان هم سوالاتی دارند که باید پاسخ داده شود.

رییس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در پایان در مورد وضعیت استهلال ماه در کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس تولد ماه را آغاز ماه می دانند و از این رو با ما متفاوت هستند اما در فقه شیعه رویت ماه آغاز ماه محسوب می شود.


منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.