تبیان، دستیار زندگی

با طرح های آموزش و پرورش نباید سیاسی و سلیقه ای برخورد شود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره اجرای طرح کاهش استرس از دوره ابتدایی با حذف آزمون های مکرر گفت: با طرح های آموزش و پرورش نباید سیاسی و سلیقه ای برخورد کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
با طرح های آموزش و پرورش نباید سیاسی و سلیقه ای برخورد شود

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز سید محمد بطحایی در جلسه ستاد عالی تشکیلاتی گسترش و ارتقای فعالیت های تربیت بدنی و ورزش دانش آموزان دختر کشور که در سالن جلسات  ساختمان شهید رجایی تشکیل شد؛ اظهار کرد: با این روش و سبک زندگی که بخشی از آن جنبه تحمیلی دارد، مسیری در زندگی کودکان و نوجوانان در حال طی شدن است که اگر اصلاح نشود، پدران و مادران آینده قطعاً دچار بسیاری از معضلات و مشکلات خواهند شد.

وی افزود:  امروزه موضوع بسیار مهم برای آموزش و پرورش، بحث شادی و نشاط، سرزندگی، امید به آینده، تاب آوری و صبر وتحمل در برابر سختی ها در دانش آموزان است، زیرا فقدان همین موارد بخش عمده ای از مشکلات اجتماعی را به وجود آورده است.

وزیر آموزش و پرورش، گسترش آسیب های اجتماعی را یک مشکل جدی در کشور دانست و خاطرنشان کرد: اینکه نسل آینده به دلیل بی تحرکی، عدم نشاط و عدم فراگیری مهارت های زندگی در خطر است باید به یک باور ملی تبدیل شود تا همه دستگاه ها در کنار آموزش و پرورش در پیشگیری از آسیب های اجتماعی مساعدت جدی داشته باشند.
وی گفت: تا زمانی نسل آینده اولویت اصلی ما نباشد، مشکلات و آ‌سیب های اجتماعی هم چنان باقی خواهد بود، بسیاری از دستگاه ها، امکانات و فضاهای ورزشی مناسبی دارند که اغلب اوقات بدون استفاده است، اگر این باور در جامعه شکل بگیرد، دستگاه ها، فضاهای ورزشی را دراختیار دانش آموزان قرار خواهند داد.
بطحایی  ادامه داد: کمبود فضاهای مناسب ورزشی در سطح کشور، فعالیت های تربیت بدنی به ویژه دختران را با محدودیت مواجه کرده است، البته نوع ساختمان سازی در جوار برخی مدارس دخترانه و تسلط آن بر محیط مدرسه نیز باعث شده تا دختران نتوانند از فضای موجود مدرسه در ساعات تربیت بدنی استفاده کنند.

وی افزود: در آموزش و پرورش در یک حلقه بسته گرفتار شدیم و فکر می کنیم هرچه بیشتر روی مطالب درسی و آموزشی تکیه کنیم موفق ترهستیم بنابراین تمام انرژی را صرف آن می کنیم وهیچ زمانی برای فعالیت های تربیت بدنی باقی نمی گذاریم، البته حجیم بودن کتاب ها نیز مزید بر علت شده تا فعالیت های تربیتی و ورزشی به مخاطره بیفتد.

عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: تلاش هایی را از چندی قبل برای خروج از حلقه بسته آموزش شروع کردیم و با استناد به این موضوع که اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی باید در آموزش و پرورش محقق شود، برای بازگرداندن نشاط و شادابی به مدارس، طرح حذف آزمون های زائد را ارائه کردیم که متأسفانه با مقاومت هایی مواجه شدیم.

وی ادامه داد: نباید با موضوعات آموزش و پرورش سیاسی و سلیقه ای برخورد شود، تست زنی و تدریس کتاب های کمک درسی به ویژه در دوره ابتدایی، روش اشتباهی است که دانش آموزان را از زندگی کردن کودکانه بازداشته است، اقدام ما برای تصحیح این مسیر ناصواب متأسفانه با مخالفت هایی روبه رو شد، اگر نسل آینده برای جامعه مهم است، پس نباید با طرح های آموزش و پرورش سلیقه ای برخورد شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب گفت: متأسفانه راه را برای دلال های آموزشی در مدارس باز کرده ایم نه تنها مسیر برای آنها هموار است، بلکه عوامل مدرسه نیز در خدمت آنان قرارگرفته اند؛ بنابراین از خانواده ها می خواهم برای اصلاح این مسیر مساعدت کنند، هرچند تغییر یک عادت کهنه و مزمن سختی ها و تهدیدهای خودش را دارد.



وی در بخش دیگر از سخنانش به کمبود فضای ورزشی و منابع انسانی به ویژه معلم تربیت بدنی اشاره و اظهار کرد: میانگین خدمت معلم 23 سال است و تا 3 الی 4 سال آینده، حدود یک سوم نیروی انسانی آموزش و پرورش بازنشسته می شوند.
بطحایی با اشاره به اجرای طرح جدید ورزش در مدارس تصریح کرد: با اجرای چنین طرح هایی تا حدودی مشکلات کم تحرکی و سلامت دانش ‌آموزان رفع می شود، اما دراین زمینه باید طرح های اساسی ارائه شود، یعنی باید معلمان تربیت بدنی در همه مدارس حضور یابند.

وی گفت: براساس آمار و ارقام، 36 درصد شاخص توده بدنی دانش آموزان بالاتر از حد طبیعی است و آنها دچارچاقی و اضافه وزن هستند، این امر باعث افسردگی و درون گرایی دانش آموزان می شود، امیدوارم باتوسعه ورزش دختران بتوانیم از آسیب های اجتماعی بیش از پیش جلوگیری کنیم.
معاون آموزش ابتدایی نیز دراین جلسه، اظهار کرد: مشکلات ورزشی دانش آموزان تنها با امکانات آموزش و پرورش قابل حل نیست، بلکه سایر دستگاه باید فضاهای ورزشی خود را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

رضوان حکیم زاده افزود: اگر دختران امروز از لحاظ جسمی به درستی پرورش یابند، در آینده مادرانی با فرزندانی سالم خواهیم داشت.

وی ادامه داد: هرچند ورزش قهرمانی برای کشور مهم است، اما مهم تر از آن سلامت جسمی دانش آموزان است؛ بنابراین برای تحقق ساحت های ورزشی سند تحول بنیادین نیازمند مربیان متخصص تربیت بدنی هستیم و در کنار آن فضا و امکانات مناسب نیز باید وجود داشته باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش نیز در ادامه این جلسه از آمادگی حوزه پرورشی برای همکاری در اجرای طرح های تربیت بدنی خبرداد و افزود: اجرای طرح فوق العاده ورزشی در مدارس نیازمند امکانات و زیرساخت هایی است که باید قبل از اجرای طرح فراهم شود.
علیرضا کاظمی تصریح کرد: اگر بخواهیم در آینده شاهد افزایش انواع و اقسام بیماری ها نباشیم باید روی ورزش دانش آموزان امروز سرمایه گذاری کنیم.
وی اضافه کرد: اجرای این طرح نیازمند جدیت معلمان ابتدایی است، معلمانی که خود باید از تحرک کافی وشرایط فیزیکی مناسبی برخوردار باشند.


مطالب مرتبط:
اجرای طرح «ایران مهارت» با آموزش 500 رشته مهارتی به دانش آموزان
تشكل های فرهنگیان؛ حسگرهای مطمئن آموزش و پرورش
رنگ و بوی فعالیت های ورزشی آموزش و پرورش


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش