تبیان، دستیار زندگی

آیت‌الله قائم مقامی در گفتگو با تبیان:

عید فطر مقطع تجلی رضایت خداوند است/ روزه‌دارن از خداوند آزادی جهان را بخواهند

این مدرس درس خارج حوزه در گفتگو با تبیان با بیان اینکه عید فطر مقطع تجلی رضایت خداوند است، گفت: روزه داران در روز عید فطر تداوم انقلاب اسلامی، پیروزی دین بر کفر جهانی و در یک کلمه پیروزی خداوند بر شیطان را مصرانه مطالبه کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه مقدمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قائم مقامی


آیت الله سید محمد قائم مقامی مدرس درس خارج حوزه علمیه، ضمن تبریک فرارسیدن عیدفطر به امت اسلامی و موحدان عالم، به طور کلی اعیاد را وسیله ای برای نزدیک شدن مسلمانان به هم و مرور مسائل اصلی جهان اسلام دانست و افزد: بدیهی است اصلی‌ترین موضوع جهان اسلام موضوع حرم‌‌های مقدس به ویژه قدس شریف است.

وی با اشاره به تلاش شیاطین برای به حاشیه بردن مسئله قدس، گفت: شیاطین تلاش می‌کنند این مسئله را به عنوان مسائل حاشیه‌ای قرار دهند ولی اقتضاء اسلام و اعیاد اسلام است که انسان را متوجه این امور مهم کند.

اصلی‌ترین موضوع جهان اسلام موضوع حرم‌‌های مقدس به ویژه قدس شریف است


آیت الله قائم مقامی با آرزوی اینکه در این عید فطر این توجه به مسئله مهم قدس برای همه مسلمانان پیش آید گفت: امیدوارم همه مسلمانان حول این محور کنار هم جمع شوند و در خصوص مسئله مهم قدس وحدت داشته باشند.

این مدرس درس خارج در ادامه با اشاره به اختلاف تعیین روز عید فطر در کشورهای مسلمان گفت: امیدواریم عید سعید فطر امسال و سال‌های آینده در تمام کشورهای اسلامی یک روز اعلام شود. و ما شاهد این اختلاف در کشورهای اسلامی نباشیم.


در عالم واقع و در حقیقت روز عید فطر یک روز قمری در کل جهان است و در دو روز اتفاق نمی‌افتد، البته در مقام استنباط تقابل وجود دارد و تبدیل به دو روز شده است. اما زمینه فتوایی این وحدت هم وجود دارد.


وی در ادامه افزود: در عالم واقع و در حقیقت روز عید فطر یک روز قمری در کل جهان است و در دو روز اتفاق نمی‌افتد، البته در مقام استنباط تقابل وجود دارد و تبدیل به دو روز شده است. اما زمینه فتوایی این وحدت هم  وجود دارد.

آیت الله قائم مقامی در ادامه با اشاره به اینکه شیعه معتقد است مبهم ماندن اول ماه و پایان ماه یک نوع بشارت به ظهور امام زمان (عج) بوده و خبراز این دارد که ما به سمت عالم ظهور می‌رویم، اما پایان دادن به اختلاف تعیین روز عید امکال دارد، گفت: فتواهایی داریم که بر مبنای آن رویت هلال ماه را در هر جای زمین برای تمام مناطق زمین کافی می‌دانند.

این مدرس درس خارج با بیان اینکه در بین علمای شیعه نظراتی مبنی بر کفایت استهلال در هر نقطه زمین برای تمام ساکنین نقاط دیگر وجود دارد، افزود: من امیدوارم این دیدگاه عملیاتی شود. همه مسلمانان یک روز را به عنوان عید فطر جشن بگیرند.اگرچه باید شروع و پایان روز در هر نقطه از زمین مبتنی بر افق آن سرزمین باشد، اما ممکن است که در مجموع یک روز به عنوان عید فطر اعلام شود.

اعیاد مقاطع تجلیات خداوند است

وی اعیاد را مقاطع تجلیات خداوند معرفی کرده و افزود: اعیاد مقاطعی است که خداوند رضایت خود را نسبت به انسان اعلام می‌کند، در روز عید فطر انسان تجلی خداوند را به عینه احساس، درک و شهود می‌کند. انسانی که یک ماه ریاضت کشید و جهاد کرد و خداوند را عبادت و اطاعت کرد، شاهد تجلی رضایت خداوند در روز عید است. این رضایت جنبه عینی دارد و قابل شهود و درک است.

آیت الله قائم مقامی در ادامه افزود: جا دارد از طریق عید فطر و سایر اعیاد بزرگ اسلامی، غیر مسلمانان هم متوجه حقیقت اسلام، زیبایی آن و عینی بودن حقایق آن شوند. اگر این چنین باشد عید فطر به دنبال خود فتوحات و پیروزی‌هایی را خواهد داشت.

روزه داران در روز عید فطر تداوم انقلاب اسلامی و پیروزی دین بر کفر جهانی و در یک کلمه پیروزی خداوند بر شیطان را مصرانه مطالبه کنند.

این مدرس درس خارج به روزه داران توصیه کرد تا در این عید بزرگ از خداوند متعال درخواست فرج نمایند و گفت: در این عید بزرگ بندگی باید از خداوند متعال تضمین و تکمیل فرج و درجات بالاتر ظهور و آزادی جهان خواسته شود و این مهم باید قبل از هر خواسته شخصی و فرعی دیگر باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه ما آزادی جهان را در گرو آزادی دین می‌دانیم و آزادی دین را در گرو آزادی مراکز مقدس دینی همانند مکه مکرمه از لوث آل سعود و قدس شریف از لوث صهیونیسم می‌دانیم، گفت: روزه داران در روز عید فطر تداوم انقلاب اسلامی و پیروزی دین بر کفر جهانی و در یک کلمه پیروزی خداوند بر شیطان را مصرانه مطالبه کنند.  
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.