تبیان، دستیار زندگی

جمعه به احتمال زیاد عید فطر است

حجت‌الاسلام مروی گفت: بیش از ۱۲۰ گروه رصدگر برای رویت ماه شوال در سراسر کشور مستقر شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عید فطر
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام احمد مروی رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در نشست خبری صبح امروز (چهارشنبه 23 خرداد) با اشاره به احتمال رویت ماه شوال در غروب روز پنج‌شنبه اظهار داشت: در خصوص رویت هلال ماه شوال پیش‌بینی کارشناسان این است که ماه شوال در بخش‌هایی از استان‌های کشور در روز پنج‌شنبه رویت می‌شود اما رویت این ماه به آسانی شروع ماه مبارک نیست.

وی افزود: بیش از 120 گروه رصدگر در سراسر کشور مستقر هستند و گزارش دقیقی از روند رویت ماه ارائه می‌دهند. اگر این گزارش‌ها  برای مقام معظم رهبری  اطمینان‌آور بود اعلام می‌شود که روز جمعه اول ماه و عید فطر است ولی اگر گزارش‌ها اطمینان‌آور نبود ماه 30 روزه و شنبه روز عید است.

مروی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در سال‌های اخیر صورت گرفته است که پایان ماه مبارک منطبق با تقویم سالانه باشد؟ گفت: دو دلیل برای این موضوع قابل ذکر است، یکی اینکه نظرات فقهی مقام معظم رهبرب در تقویم‌ها مورد نظر قرار می‌گیرد و دوم اینکه چند سالی است برای رویت ماه شوال، علاوه بر کارشناسان ستاد استهلال از کارشناسان ماهر‌ دیگر در این زمینه کمک گرفته می‌شود.

رئس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه معمولا احتمال رویت ماه در استان‌های جنوبی کشور بیشتر است، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته این سوال پیش آمده  که چرا با وجود اینکه در غروب‌ها ماه رویت می‌شود، اعلام رویت ماه توسط رسانه‌ها در ساعات پایانی شب صورت می‌گیرد. علت این موضوع این است که فرآیند اعلام رویت ماه فرآیند طولانی است. به طور مثال افرادی که در کوهستان‌های دور دست وظیفه رویت ماه را برعهده دارند امکان برقراری ارتباط با مرکز استهلال را ندارند و باید خود را به مناطق مناسب  برسانند تا امکان برقراری ارتباط میسر شود.

وی افزود: از سوی ادعای استهلال ماه  از سوی افراد ابتدا توسط کارشناسان ستاد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا احتمال خطای چشم به صفر رسد. علاوه بر این به یک نقل قول بسنده نمی‌شود و باید توسط حداقل 10 گروه اعلام رویت صورت گیرد. پس از آن گزارشات به مقام معظم رهبری اعلام می‌شود و ایشان پس از بررسی‌های دقیق رویت ماه را تایید می‌کنند.
منبع: خبرگزاری تسنیم