تبیان، دستیار زندگی

توصیه‌هایی برای سلامت زائران خانه خدا

یکی از نکاتی که در سفر حج باید به آن توجه داشت، به همراه داشتن و مواظبت از داروهای اختصاصی و تجهیزات پزشکی است، چرا که در عربستان فراهم کردن دارو به سادگی امکان‌پذیر نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجاج


زائران خانه خدا قبل عزیمت و در طول سفر حج تمتع باید نکاتی را برای سلامت مورد توجه قرار دهند که در گزارش‌های قبلی به اهمیت معاینات پزشکی و در اختیار قرار دادن اطلاعات صحیح به پزشکان اشاره شد.

سفر حج تمتع با توجه به اهمیتی که دارد، همواره مورد تأکید ائمه اطهار(ع) و فقهای دینی قرار داشته است و توصیه‌هایی در این سفر به زائران می‌شود که در این بخش به برخی از توصیه‌های پزشکی حجاج پرداخته می‌شود.

در این سفر معنوی، استفاده از کفش مناسب به نحوی که هیچ‌گونه فشاری به پا وارد نکرده و سبب تغییر فرم طبیعی استخوان‌بندی پا نشود، از نکات مهمی است که باید در مورد سلامت پا و ستون فقرات، به آن توجه کرد.

برخی از حجاج به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند که برای کنترل آن داروهای تخصصی مصرف می‌کنند که باید آن را با خود همراه داشته باشند، چرا که همراه نداشتن داروهای اختصاصی به هر علت و عدم مصرف آن، موجب عود یا تشدید بیماری در طول سفر خواهد شد.

همچنین اگر زائران خانه خدا داروی خاصی مصرف می‌کنند، برای مصرف حداقل 40 روز، آنها را باید در سفر همراه داشته باشند.

یکی دیگر از نکاتی که در سفر حج باید به آن توجه داشت، مواظبت از داروهای اختصاصی زائران است چرا که در عربستان فراهم کردن دارو به سادگی امکان‌پذیر نیست و داروهای موجود در کشور عربستان با قیمت‌های بسیار زیاد عرضه می‌شود. البته لیست داروهای غیرمجاز و ممنوعه که زائران نباید در سفر حج 97 به همراه داشته باشند نیز از سوی سازمان حج و زیارت اعلام شد که زائران باید از همراه داشتن آن‌ها پرهیز کنند.

علاوه بر این، زائرانی که از سمعک، عینک، عصا و سایر وسایل اختصاصی پزشکی و بهداشتی استفاده می‌کنند، باید آن را در سفر همراه داشته باشند و از آنها مراقبت کنند؛ به همین دلیل زائرانی که از عینک استفاده مى‌کنند، قبل از سفر باید از همراه داشتن آن و یک عدد اضافی اطمینان پیدا کنند و در تمام مراحل سفر مواظب عینک خود باشند چرا که تهیه، تعویض یا تعمیر آن، افراد را با مشکلات زیادی روبه‌رو مى‌کند.

همچنین با توجه به اینکه میانگین سنی زائران حج امسال 56 سال است و یک‌هزار و 521 نفر از زائران نیز بالای 80 سال دارند و به دلیل کهولت سن شاید در پیاده‌روی طولانی با مشکلاتی مواجه شوند، بهتر است از ویلچر استفاده کنند.

بر همین اساس اگر زائری به صورت مستمر به ویلچر نیاز دارد، بهتر است آن را در ایران تهیه کرده و به همراه داشته باشد تا در طول سفر راحت باشد، اما اگر زائری نیاز همیشگی ندارد، می‌تواند در عربستان به طور موقت ویلچر را از هتل و یا حرم به امانت گرفته و استفاده کند.

برای به همراه داشتن ویلچر از ایران باید زائران خانه خدا جای پای آن را باز کنند و به جای آن یک رشته طناب ببندند تا هم ویلچر برای حمل و نقل سبک‌تر شود و هم در محل‌های پر رفت و آمد، به پای دیگران نخورد.

به گزارش فارس، امسال 85 هزار و 200 نفر از کشورمان به حج تمتع مشرف می‌شوند که اولین گروه زائران 27 تیرماه به حج اعزام خواهند شد.


منبع: فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.