تبیان، دستیار زندگی

خانم‌ها چه زمانی به متخصص قلب مراجعه کنند؟

تأثیر یائسگی بر سلامت قلب

قلب یکی از اعضای حیاتی است که یائسگی روی سلامت آن تأثیر می‌گذارد. بنابراین باید با دقت بیشتری به فکر حفظ سلامت قلب خود باشید و اجازه ندهید این تغییرات هورمونی سلامتی‌تان را به خطر بیندازد. در این مطلب اثرات یائسگی روی سلامت قلب را بررسی می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سلامت قلب زنان
با شروع دوره یائسگی قاعدگی قطع می‌شود و فصل جدیدی از زندگی برای خانم‌ها کلید می‌خورد؛ چون قطع عادت ماهانه، اثرات خود را روی وضعیت بدنی آن‌ها می‌گذارد. در این دوره تغییراتی در ترشح هورمون‌های ضروری مانند استروژن و پروژسترون ایجاد می‌شود. در نتیجه بر اثر غفلت از سلامتی ممکن است بدن در معرض برخی بیماری‌ها قرار بگیرد. قلب یکی از اعضای حیاتی است که یائسگی روی سلامت آن تأثیر می‌گذارد. بنابراین باید با دقت بیشتری به فکر حفظ سلامت قلب خود باشید و اجازه ندهید این تغییرات هورمونی سلامتی‌تان را به خطر بیندازید. در این مطلب اثرات یائسگی روی سلامت قلب را بررسی می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

یائسگی و مشکلات مربوط به گردش خون

بعد از یائسگی کاهش میزان هورمون استروژن یک عامل مهم در بروز مشکلات قلبی محسوب می‌شود. در واقع استروژن نقش مؤثری در نرمی و انعطاف‌پذیری رگ‌های خونی دارد. یکی از عملکردهای استروژن این است که نرمی و انبساط لازم عروق برای گردش خون را فراهم می‌کند. اگرچه استروژن نقش مؤثری روی بدن دارد اما در عین حال برخی از متخصصان با هورمون درمانی بعد از یائسگی مخالف هستند.
توصیه می‌شود بعد از یائسگی به متخصص قلب مراجعه کنید تا سلامتی قلبتان را بررسی کند. متخصص قلب در صورت نیاز به مشاوره با پزشک متخصص زنان یا متخصص غدد راهنمایی‌های لازم برای مراقبت بیشتر از سلامت قلبتان را ارائه می‌دهد. اگر شما سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی عروقی یا سکته مغزی دارید انجام این بررسی‌ها و مراقبت ضرورت بیشتری دارد.

یائسگی با ایجاد تغییراتی در چربی خون سلامت قلب را به خطر می‌اندازد. به این دلیل که میزان استروژن روی میزان کلسترول بد خون تأثیر دارد و حتماً می‌دانید که این نوع کلسترول قلب را بیمار می‌کند. بنابراین مهم است که در هر زمانی تعادل هورمون‌ها را حفظ کنید

یائسگی و اختلال در میزان قند خون

تغییرات ایجاد شده در میزان استروژن و پروستروژن روی واکنش سلول‌ها نسبت به انسولین تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل نیز کاهش یا اختلال در میزان این هورمون‌ها باعث ایجاد نوسان در قند خون می‌شود. اگر مبتلا به دیابت نیستید و در وضعیت پیش-دیابت یا مشکلات قند خون قرار ندارید مهم است که همچنان مراقبت‌های لازم را روی قند خونتان داشته باشید. بهتر است هر 6 ماه یکبار آزمایش خون بدهید. اما اگر دیابت دارید باید توجه ویژه‌ای به تغییرات قند خونتان داشته باشید. حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید و توصیه‌های لازم را به کار بگیرید. این مراقبت‌ها ضروری است چون یائسگی با به خطر انداختن سلامت خون و رگ‌های خونی سلامت قلب را نیز با مشکل مواجه می‌کند. در اغلب موارد رگ‌های خونی خاصیت ارتجاعی و نرمی خود را از دست می‌دهند. تمام این موارد نیز باعث افزایش فشارخون در رگ‌ها می‌شوند.

یائسگی و افزایش وزن

یائسگی متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن و توانایی آن برای هضم غذا را کند می‌کند. این دو عامل نیز تأثیر مستقیمی روی افزایش وزن دارد. متأسفانه خانم‌هایی که دچار اضافه وزن هستند بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی ناشی از پرفشاری خون قرار دارند. برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی بعد از یائسگی از 35 سالگی سبک زندگی‌تان را اصلاح کنید. برای این کار لازم است که تغذیه سالمی داشته باشید و مواد غذایی طبیعی مصرف کنید. روزانه حداقل نیم ساعت پیاده روی کنید. به اندازه کافی آب بنوشید. سالانه یک تا دو بار آزمایش خون بدهید.

یائسگی و تغییر در میزان کلسترول خون

یائسگی با ایجاد تغییراتی در چربی خون سلامت قلب را به خطر می‌اندازد. به این دلیل که میزان استروژن روی میزان کلسترول بد خون تأثیر دارد و حتماً می‌دانید که این نوع کلسترول قلب را بیمار می‌کند. بنابراین مهم است که در هر زمانی تعادل هورمون‌ها را حفظ کنید. برای این کار به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده، آزمایش خون بدهید و مشورت بگیرید. بدانید که کلسترول بالای خون باعث مسدود شدن رگ‌ها و سکته قلبی می‌شود.


یائسگی و تغییرات در ضربان قلب

یکی دیگر از اثرات یائسگی روی سلامت قلب تأثیر آن روی ضربان قلب است. در واقع انسدادهای ایجاد شده در عروق که ناشی از تغییرات هورمونی است باعث ایجاد تغییر در گردش خون می‌شود. اگر از قبل دچار بیماری‌های قلبی دیگری بوده‌اید باید توجه بیشتری روی علائم ارسالی بدنتان داشته باشید. در هر صورت اگر دچار علائمی مانند تپش قلب غیرعادی و گیجی یا سرگیجه می‌شوید حتماً به متخصص قلب مراجعه کنید.

به طور مرتب با پزشک خود در تماس باشید

خیلی از خانم‌ها بدون مشکل دوره یائسگی را پشت سر می‌گذارند. اما در هر حال بهتر است برای اطلاعات بیشتر و مراقبت از بدنتان حداقل یک مرتبه به متخصصینی که در ادامه اشاره می‌کنیم مراجعه کنید:
در گام اول حتماً به متخصص زنان مراجعه کنید تا تغییرات ایجاد شده در دوره یائسگی را بررسی کند. اگر علائم خاص یا مشکلی نداشته باشید نیازی به مراجعه‌های متعدد نخواهید داشت.
در مرحله بعد اگر متخصص زنان تشخیص کلسترول بالا داده باشد لازم است که با متخصص قلب نیز مشورت کنید. اگر سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی دارید حتماً باید آزمایشات منظم انجام دهید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.