تبیان، دستیار زندگی

آیت الله اراکی مطرح کرد؛

ضرورت عرضه تولیدات فکری حوزه‌های علمیه

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه حقوق بشر آمریکایی در سه عرصه دچار چالش جدی است، گفت: حقوق بشر آمریکایی در تئوری، واژگان و رفتار مشکلات جدی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت‌الله اراکی


آیت‌الله محسن اراکی غروب دوشنبه در نشست تخصصی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم برگزار شد با اشاره به اهمیت شناخت حقوق بشر آمریکایی، اظهار کرد: حقوق بشر آمریکایی نمونه‌ پیشرفته و جدید حقوق بشر سکولار است که البته با چالش‌های بسیار جدی رو به رو است.

وی با بیان اینکه حقوق بشر آمریکایی در سه عرصه دچار چالش جدی است، افزود: مهمترین چالش حقوق بشر آمریکایی در عرصه تئوری، ناتوانی آن از ارائه مبنا، برهان و استدلال دقیق و قابل اعتماد است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اهمیت شناخت این نوع از حقوق بشر گفت: اعتقاد دارم که این مسائل در حوزه‌های علمیه باید مورد بررسی قرار گیرد و به آن پرداخته شود.

حقوق بشر اسلامی بر پایه یک اصل و برهانی قابل استدلال استوار است

وی با بیان اینکه تمام تعاریف حقوق بشر آمریکایی و سکولار قراردادی و وضعی است ادامه داد: اعتقاد ما این است که حقوق بشر اسلامی بر پایه یک اصل و برهانی قابل استدلال استوار است در حالی که حقوق بشر آمریکایی در بعد تئوری یک مشکل بزرگ و اساسی و غیر قابل حل دارد.

آیت الله اراکی گفت: اعتقاد ما این است که حقوق انسان‌ها ریشه در اطاعت از خداوند دارد و به اطاعت الهی بازمی‌گردد.

وی با اشاره به مقوله‌های فکری اسلامی عنوان کرد: یکی از عالی‌ترین مقوله‌های فکری که در فرهنگ اسلامی وجود دارد این است که خداوند متعال هیچگاه مورد سوال واقع نمی‌شود بلکه همیشه سوال‌کننده است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه چالش دیگر حقوق بشر سکولار در زمینه واژگان است، اظهار داشت: در حقوق بشر سکولار تعریف صحیح و درستی از واژگان وجود دارد به این معنی که در این تعریف، معانی و مفاهیم ثابتی برای ظلم و حق وجود ندارد و به همین دلیل نیز نظام و حقوق بشر سکولار نمی‌تواند تعبیر درستی از ظلم و حق داشته باشد و در قراردادهایی که با نظام‌های سکولار داریم باید به این مسئله مهم توجه کنیم.

وی ادامه داد: چالش رفتاری دیگر چالشی است که حقوق بشر سکولار با آن مواجه است که البته در حقوق بشر آمریکایی و اروپایی نیز این چالش وجود دارد و جدی شده است.

آیت‌الله اراکی با اشاره به شرایط فعلی حوزه‌های علمیه گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، نظم خاصی در حوزه‌های علمیه وجود نداشت اما در حال حاضر به برکت انقلاب، حوزه‌های علمیه از نظر ساز و کار و نظام بسیار متحول شده‌اند.

تولیدات علمی و فکری حوزه‌های علمیه منزوی است

عضو خبرگان رهبری با اشاره به تولیدات فکری حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: در حوزه‌های علمیه محققان و پژوهشگران زیادی داریم و تولید فکری و علمی که توسط این محققان صورت می‌گیرد از بهترین و نادرترین تولیدات علمی دنیا است اما متاسفانه این تولیدات محبوس و منزوی است.

وی در پایان بیان کرد: فعالیت و اقدامات حوزه‌های علمیه در عرصه‌های مختلف علمی بسیار خوب بوده است اما متأسفانه این فعالیت‌ها و علوم در داخل و خارج از کشور عرضه نمی‌شود و این از مشکلاتی است که نیاز به رسیدگی دارد و باید برطرف شود.

 


منبع : خبرگزاری مهر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.