تبیان، دستیار زندگی

طرح اسوه حافظان قرآن برای نخستین بار برگزار می شود

محمدتقی میرزاجانی، دبیر طرح ملی اسوه از ثبت نام دوره جدید طرح ملی اسوه برای نخبگان قاری پسران ۹ الی ۱۲ سال و برگزاری اولین دوره طرح اسوه برای حافظان خبرداد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قاریان اسوه

نشست خبری طرح اسوه با حضور «محمد تقی میرزاجانی» دبیر طرح ملی اسوه صبح امروز سه شنبه ۲۲ خردادماه برگزار شد.

میرزاجانی در این نشست با اعلام اینکه از امروز ثبت نام دوره نهم طرح ملی اسوه برگزار می شود، گفت: در سال ۹۳ جامعه فرهنگی قرآنی عصربا همکاری شورای عالی قرآن به اهمیت کار ویژه و مبنایی  پی برد و طرح اسوه را راه اندازی شد. علت این احساس نیاز علیرغم رشد خوبی که در سطح قاریان شاهد بودیم متوجه شدیم این رشد و ارتقا متناسب و متعادل پیش نرفته است و به  ابعاد فنی تلاوت قرآن کفه آن تعادل آنچنان برقرار نشده و بیشتر به مسائل فنی قرآن پرداخته شده برهمین اساس طرح اسوه بنا گذاشته شد تا بر روی قاریان نوجوان سرمایه گذاری کرده  که هم از حیث فنی و هم از حیث شخصیتی بتوانند الگوسازدر سطح ملی و جهان اسلام باشند.

 وی با ابیان اینکه طرح اسوه طرحی هشت ساله است، ادامه داد: طرح اسوه هردو سال یکبار از میان استعدادهای برتر و نخبگان قرآنی از بین نوجوانان پسر ۹ الی ۱۲ سال عضو جدید میپذیرد.

رییس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن در تشریح جزئیات این طرح افزود: نخبگان قرآنی و قاریانی برتر می‌توانند از امروز ۲۲ خرداد ماه لغایت ۵ تیر ماه با مراجعه به سایت www.osveh.valasr.net   ثبت نام کنند.

میرزاجانی با تاکید بر، برنامه‌های آموزشی، طرح اسوه را شامل دو بخش حضوری و غیرحضوری اعلام کرد و افزود: بخش حضوری در دو نوبت تابستان و زمستان برگزار می‌شود. قاریان در این دوره‌ها به یادگیری دروسی همچون درک معنای آیات، تجوید و فصاحت، صوت و لحن، حفظ قرآن کریم، اندیشه اسلامی، احکام دین و ادعیه و زیارات مشغول هستند.

دبیر اجرایی طرح اسوه  تماس تلفنی اساتید با قاریان را بخش دیگری از فعالیت غیرحضوری در طرح اسوه عنوان کرد و گفت: طی این تماس‌ها مشاوره‌هایی در زمینه حفظ قرآن، درک معانی آیات و مکالمه زبان عربی به قاریان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه ۴۰ قاری به نهمین دوره طرح اسوه راه می‌یابند، افزود: باتوجه به اینکه سن نوجوانان هرساله رو به رشد است، عنوان این طرح به «طرح تربیتی و آموزشی نوجوانان و جوانان اسوه» تغییر یافت.

وی همچنین از اجرای طرحی موسوم به «تحیّت» در کنار طرح اسوه خبر داد و افزود: در فاصله زمانی بین اجرای دوره‌های حضوری، اساتید و مسئولان طرح به همراه امام جماعت، مدیر مدرسه و اقوام قاری در منزل او حضور می‌یابند و قاری را مورد تشویق قرار می‌دهند.

اجرای دوره طرح اسوه حافظان برای نخستین بار

رئیس اداره ارتباطات شورای عالی قرآن کریم در ادامه از برگزاری طرح اسوه ویژه حافظان برای نخستین‌بار خبرداد و گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب با هدف شناسایی حافظان ممتاز و متخلّق قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی و الگوسازی برای افراد جامعه، این طرح برای نخسین‌بار کلید خورد و هم‌زمان از امروز مراحل ثبت‌نام حافظان نیز در کنار قاریان طبق ضوابط تعریف شده، صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حافظان کل قرآن مخاطبان طرح اسوه حافظان هستند، افزود: در اقدام اولیه دوره یک ساله برای حافظان تعریف و پیش‌بینی شده است که نحوه آموزش و محور دروس همانند قاریان به‌صورت حضوری و غیرحضوری صورت می‌گیرد و در آینده نیز همانند دوره قاریان، در بازه زمانی هشت ساله ادامه خواهد داشت.

میرزاجانی ۲۲ خردادماه تا ۵ تیرماه را زمان ثبت‌نام طرح اسوه اعلام کرد و گفت: نشست‌های هم‌اندیشی با حضور اساتید و کارشناسان و همچنین والدین برگزار شده است و پیش بینی در استقبال از اسوه حافظان به دلیل برگزاری آن در سال نخست، بیش از قاریان است.

رئیس اداره ارتباطات شورای عالی قرآن کریم در ادامه به توفیقات اجرای طرح اسوه اشاره کرد و گفت: از میان قاریان طرح اسوه، ۱۲ نفر توفیق تلاوت در محضر رهبر انقلاب را پیدا کردند و  تلاوت و اذان بیش از ۲۰ نفر از آنها در رسانه ملی پخش شد و بسیاری از آنها در مسابقات داخلی و بین‌المللی توفیق کسب مقام را داشته‌اند .

در ادامه این نشست خبری، سید داود سجادی معاون برنامه‌ریزی و آموزشی طرح اسوه با بیان اینکه پایگاه اطلاع‌رسانی طرح اسوه از امروز آماده پذیرش متقاضیان است، افزود: بخش حافظان و قاریان به تفکیک اطلاعات بارگذاری شده است. یک سری شرایط عمومی و تخصصی در آنجا آورده شده است.

وی افزود: قاریان برای انتخاب در دو مرحله مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، مرحله نخست آن برای عموم قاریان است و مرحله دوم باید متقاضیان در بازه زمانی قطعاتی را که کارشناسان مشخص می‌کنند مطابق با ضوابط و آیین‌نامه به دبیرخانه طرح اسوه ارسال می‌کنند و پس از بررسی، در صورت کسب حد نصاب به مرحله سوم راه خواهند یافت که در آن مرحله به‌صورت حضوری همراه با یکی از اعضای خانواده برای مصاحبه حضور می یابند و تایید نهایی شرکت در طرح را دریافت می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی و آموزشی طرح اسوه از برگزاری نهمین دوره طرح در بازه زمانی اوایل خرداد سال جاری تا شهریورماه سال جاری خبرداد و گفت: شرایط ثبت‌نام حافظان قرآن هم همانند قاریان صورت می‌گیرد که هر کدام آیین‌نامه و ضوابط خاص خود را دارند که متقاضیان با ورود به سامانه طرح اسوه از جزئیات آن مطلع می‌شوند.

منبع : خبرگزاری مهر