تبیان، دستیار زندگی

بیست و سوم خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز چهارشنبه بیست و سوم خرداد 1397 هجری خورشیدی، بیست و هشتم رمضان 1439 هجری قمری و سیزدهم ژوئن 2018 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
23 خرداد 1367
عملیات بیت المقدس 7 به منظور عقب راندن دشمن از خاک ایران در منطقه ی عمومی «شلمچه» در شمال شرقی خرمشهر با رمز عملیاتی یا اباعبدالله الحسین از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد.

23 خرداد 1359
امام خمینی فرمانی را مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی صادر کرد که در بخشی از این پیام آمده است: «...مدتی است ضرورت انقلاب فرهنگی که امری اسلامی و خواست ملت مسلمان است، اعلام شده است و تاکنون اقدام موثری انجام نشده است... از افراد صاحب نظر متعهد، از بین اساتید مسلمان و کارکنان متعهد با ایمان و دیگر قشرهای تحصیل کرده، متعهد و مومن به جمهوری اسلامی دعوت نمایند تا شورایی تشکیل دهند و برای برنامه ریزی رشته های مختلف و خط مشی فرهنگی آینده دانشگاه ها براساس فرهنگ اسلامی و انتخاب و آماده سازی اساتید شایسته، متعهد و اگاه و دیگر امور مربوط به دانشگاه ها اقدام نمایند.»

23 خرداد 1354
یک قرارداد برای برطرف کردن اختلافات مرزی ایران و عراق در بغداد به امضای نمایندگان 2 کشور رسید، که در آن بر حسن همجواری، علامت گذاری مرز خاکی، تعیین مرز آبی و استقرار امنیت مرزی تاکید شده بود.

23 خرداد 1327
کابینه ی عبدالحسین هژیر در دوره ی پهلوی دوم تشکیل شد. این کابینه تا پانزدهم آبان همان سال به کار خویش ادامه داد.

23 خرداد 1325
احمد قوام نخست وزیر ناچار شد با رهبران دمکرات آذربایجان پیمانی را به امضا برساند که در آن تشکیل یک شورای مدیریت در چارچوب استان شامل فرمانداری کل ، رییسان اداره های استان و هیات رییسه انجمن استان پیش بینی شده بود.

23 خرداد 1316
برپایه ی پیشنهاد وزارت معارف و اوقاف و با تصویب فرهنگستان ایران، نام اداره ی عتیقات به اداره ی باستان شناسی تغییر یافت.

23 خرداد 1302
بونزوم وزیر مختار جدید فرانسه در تهران با محمدحسن میرزا ولیعهد دیدار و اعتبارنامه ی خود را تقدیم کرد. در این دیدار وزیر مختار فرانسه از این که کشورش در حال آموزش دانشجویان نظامی و غیرنظامی ایران است و نیز رایزنان آن کشور در ایران مشغول کار هستند، ابراز خوشحالی کرد.

23 خرداد 1302
کابینه ی دوم میرزاحسن خان مشیرالدوله تشکیل شد. این کابینه تا سی ام مهر همان سال به کار خویش ادامه داد.

23 خرداد 1289
مجلس شورای ملی، قانون استخدام مورگان شوستر خزانه دار کل ایران را تصویب کرد.