تبیان، دستیار زندگی

پاداش واسطه‌گری در ازدواج

در روایات است اگر کسی زمینه ازدواج دو تا جوان را فراهم کند ولو با حرف زدن، پیغمبر(صلی الله و علیه وآله) می‌فرماید: برای چنین افرادی در امتم دری از بهشت باز می‌شود که قیامت می‌گویند این در مخصوص توست از همین‌جا برو.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
پاداش واسطه‌گری در ازدواج

کلام در رحمت خداوند بود. اهل نماز شبانه‌ روز در ده رکعت به صورت واجب در هر رکعتی چهار بار رحمت پروردگار عالم را به زبانشان با همراهی قلبشان جاری می‌کنند؛ یک‌بار در خواندن آیه شریفه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» و یک‌بار هم بعد از آیه «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ الرَّحْمنِ الرَّحِیم».

معرفت نسبت به نماز

آن‌گونه که تعالیم الهی به ما تعلیم می‌دهد و از بزرگان و نمازگزاران واقعی خبر داریم در کتاب‌ها آمده که لازم است نمازگزار به معنای نماز آگاه باشد و بعد از این معرفت به معنای نماز، حقیقت نماز را به مشاعر خودش، به احساسات خودش، به باطن خودش انتقال دهد یعنی همان‌گونه که نماز می‌خواند نماز هم بشود.

طلوع رحمانیت و رحیمیت از افق اعمال ما

من همین‌گونه که نماز می‌خوانم باید همه وجودم هم بشود نماز یعنی آن‌قدر معانی را با کمک پروردگار به خودم انتقال بدهم که بشوم نماز؛ وقتی می‌گویم «الرَّحْمنِ الرَّحِیم» با انتقال مفهوم رحمان و رحیم به خودم تبدیل به یک موجود مهربانی بشوم، به یک موجود نان‌رسانی بشوم، به یک موجود نرمی بشوم، به یک موجود با عاطفه‌ای بشوم و به خاطر نماز هم دائماً مواظب خودم باید باشم که در نقاطی که همه از کوره در می‌روند من از کوره در نروم، همه خشمگین می‌شوند من خشمگین نشوم، همه بخیل هستند من بخیل نباشم، همه نان‌بُر هستند من نان‌بُر نباشم؛ یعنی رحمانیت و رحیمیت از افق اعمال من و حال من طلوع کند.

حسابرسی به اعمال توسط خود شخص

پول‌های سنگین را بهتر است آدم تبدیل به یک خیر مستمر بکند. یک پول‌هایی هم هست مردم خرج می‌کنند هیچ‌جا حساب نمی‌شود و شاید قیامت عتاب داشته باشد «لک العتبی» حقت است که من را سرزنش کنی و در قیامت بر سرم بزنی که این پولی که به تو داده بودم به چه علت آمدی افتادی وسط و گفتی مثلاً در این مسابقه فوتبال من بلیط پنجاه هزار نفر را می‌دهم که برای آن دار و دسته‌ای که مورد محبت من هستند شلوغ‌تر بشود، این کجا حساب می‌شود؟ هیچ جا. این پول فردای قیامت عتاب هم دارد، بازخواست هم دارد، محاکمه هم دارد، پنجاه هزار تا بلیط را پول دادی می‌رفتی عروسی پانصد تا دختر و پسر را راه می‌انداختی، خانه می‌ساختی به آنها می‌دادی که حساب بشود.

به ما می‌گویند: «حاسبوا» در همه کارهایتان حسابگر باشید به خاطر این است که خودمان را به باطل هزینه نکنیم، زبانمان را به باطل هزینه نکنیم، شکممان را به باطل هزینه نکنیم، غریزه جنسی را به ناحق هزینه نکنیم، پولمان را هم به ناحق هزینه نکنیم. حسابگر باشید پیش از آن که خدا به حسابتان برسد که از دست او دیگر نمی‌توانید فرار کنید، خودتان حسابگر همه چیزتان باشید.

در روایات است اگر کسی زمینه ازدواج دو تا جوان را فراهم کند ولو با حرف زدن، پیغمبر(صلی الله و علیه وآله) می‌فرماید: برای چنین افرادی در امتم دری از بهشت باز می‌شود که قیامت می‌گویند این در مخصوص توست از همین‌جا برو. آدم باید در همه چیز حسابگر باشد.

منبع:
بیانات شیخ حسین انصاریان، رمضان 1397

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.