تبیان، دستیار زندگی
سید کاظم موسوی در سال 1314 در میامی از توابع شاهرود بدنیا آمد. ایشان به فراگیری دروس حوزوی مشغول بودند و در محضر اساتیدی چون ایت الله میلانی به فراگیری علوم دینی می پرداخت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی نامه شهید حجت الاسلام سید کاظم موسوی

(معاون وزارت آموزش و پرورش)

حجت الاسلام سید کاظم موسوی

سید کاظم موسوی در سال 1314 در میامی از توابع شاهرود به دنیا آمد. ایشان به فراگیری دروس حوزوی مشغول بودند و در محضر اساتیدی چون ایت الله میلانی به فراگیری علوم دینی می پرداخت. در سال 36 به منظور همکاری با انتشارات کتب اسلامی دعوت شدند و برای یادگیری سهل و آسان عربی کتاب عربی آسان را در 4 جلد تدوین می نماید تا جهت آموزش بهتر در اختیار طلاب و دانشجویان و دانش آموزان قرار گیرد. ناگفته نماند که ایشان تالیفات و تصحیحاتی بر کتاب هایی از جمله بحارالانوار و مجمع البیان و... داشته اند.

از تاکیدات ایشان این بود که خانم ها را به فعالیت های اجتماعی در کنار تحصیل دانش تشویق می کردند و استدلالشان این بود که در جهت رها سازی جامعه از سلطه فرهنگی و سیاسی اجانب و تقویت زمینه ها و بارورکردن اندیشه های اسلامی نباید دست از تبلیغ و ارشاد برداشت.در مورد علاقه ایشان به امام و انقلاب، برادر رجائی می فرمود: ما سخنان امام را گوش می دادیم و بعد منتظر می ماندیم تا آقاموسوی با برداشت های خاص خود به اداره بیاید و با بازگو کردن آنها ما را به وجه بیاورد. و ایشان در پست های مختلف از جمله سنگر تعلیم و تربیت خدمات ارزنده ای را انجام داده اند.

مسئولیت انجمن اسلام شناسی خانم ها را که بوسیله مرحوم شاهچراغی بنیانگذاری شده بود داشتند،سعی ایشان بر این بود که خانم ها درک صحیحی از تعبیرات اسلامی داشته باشند و به عمق مفاهیم پی ببرند و در همین جهت گاهی روی مباحثی از قبیل توکل، هدایت، شفاعت، قضا و قدر و مرجعیت و تقلید، صبر و قناعت، ادب و تواضع، حلم و ولایت تکیه نمود و به بررسی و تحلیل دقیق آنها همت گماشت. ایشان موسس و پایه گذار مدرسه راهنمایی و دبیرستان روشنگری دخترانه را در سال 1350 پایه گذاری کرد. در جهت تشویق خانم ها به فعالیت های همه جانبه هشدار می داد. عمری برای مطالعه و عمری برای خودسازی و عمری برای مبارزه بطور جدا جدا نداریم بایستی طوری برنامه ریزی کنیم که به همه تکالیف خود در کنار یکدیگر بپردازیم.

سرانجام در راه اعتلای اسلام و خون شهدا خود در 7 تیر ماه 60 در فاجعه حزب جمهوری به درجه رفیع شهادت نائل آمد.