تبیان، دستیار زندگی

چگونه خرید اینترنتی امن داشته باشیم؟

اینترنت، بخش بزرگی از دنیای حال حاضر را در برمی گیرد. همچنین خرید مخصولات و خدمات نیز در اینترنت همه روزه در تعداد بسیار بالا صورت می گیرد. در این میان افرادی دست به کسب درآمد غیرقانونی و جعل هویت فروشنده های اصیل و باسابقه زده اند. در صورتی که علاقه مند به خرید از فروشگاه های مجازی هستید و یا ترفند های یک خرید حرفه ای را نیاز دارید این مقاله را تا انتها بخوانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خرید اینترنتی

1- وبسایت های نام آشنا

در هر کسب و کار، اشخاص یا شرکایی از مابقی، پیشی گرفته و به اصطلاح در آن کسب و کار نامی می شوند. کسب کار اینترنتی هم از آن مستثنی نیست. در صورتی که قصد دارید خرید اینترنتی کنید، به دنبال وب سایت هایی باشید که در گذشته از آن ها شنیده اید،یا با آنها در ارتباط بوده اید. همچنین به محض ورود به یک فروشگاه مجازی در ابتدا به دنبال نماد الکترونیکی یا enamad باشید. این نماد که توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت به شخص حقیقی یا حقوقی صاحب امتیاز اهدا می شود، نشان دهنده میزان اعتبار آن وب سایت در فضای اینترنت است. یکی دیگر از راه های شناخت اعتبار وب سایت رتبه ی alexa آن است.

2- به نوار آدرس خود توجه ویژه داشته باشید
به هیچ عنوان از وب سایت هایی که ssl ندارند خرید اینترنتی نکنید. Ssl یا secure sockets layer یک پروتکل امن بین خریدار و فروشگاه به وجود می آورد تا عمل خرید با تمام امینت انجام شود. در صورتی که آدرس فروشگاه مورد نظر شما با http:// شروع شده است امن نیست پس به هیچ عنوان از آن خرید نکنید، در مقابل، به دنبال وب سایت هایی با ادرس https:// باشید.
یکی دیگر از مواردی که حتما بایستی در نوار آدرس به آن توجه شود، کد دامنه وب سایت است. توجه داشته باشید که دامنه ها را با یکدیگر اشتباه نگیرید. به عنوان مثال ممکن است وب سایت مورد نظر شما با دامنه .com به ثبت رسیده باشد؛ پس آن را با وب سایت های هم نام ولی با دامنه متفاوت مانند .ir و .net اشتباه نگیرید.

3- همه چیز را نگویید!
هیچ وب سایتی برای دریافت سفارش و ارسال آن به محل سکونت شما، به اطلاعات شخصی شما مانند تاریخ تولد یا کد ملی نیاز ندارد. دریافت این اطلاعات از شما تنها راه را برای جعل هویتتان آسان تر خواهد کرد. علاوه بر این به جز در پورتال های بانکی که اطلاعات کارت را از شما طلب می کند، به هیچ عنوان شماره کارت یا رمز دوم خود را در محل اطلاعات تکمیلی خود وارد نکنید.

4- از کیبورد مجازی استفاده کنید
زمانی که به مرحله ی پرداخت پول رسیدید، از شما طلب شماره کارت، رمز دوم و تاریخ انقضای آن خواهد شد. در صورتی که به سامانه پرداخت الکترونیکی بانک متصل شده باشید، یک کیبرد مجازی با شماره های ٠ الی ٩ در اختیار شما گذاشته می شود تا رمز و کدهای مورد نیاز را وارد کنید. به هیچ عنوان از کیبرد حقیقی خود استفاده نکنید، چرا که امکان هک و نفوذ به آن و سرقت اطلاعات شخصی شما وجود دارد.

5- اگر بیش از حد ارزان است پس درست نیست
بعضاً پیش می آید که وب سایتی محصول خود را با قیمتی بسیار کمتر از سایر رقبا و قیمت بازار به فروش می رساند. این عمل نه تنها باعث سود آوری نمی شود، بلکه باعث ایجاد قیمت کاذب و ضرر عمومی فروشندگان نیز خواهد شد. پس در صورتی که وب سایت فروشگاه مورد نظر شما محصول را با شرایطی فوق العاده و قیمتی پایین تر در اختیار کاربران می گذارد، بدانید که یک جای کار می لنگد! برای اطمینان از خرید خود، حتما قیمت محصول مورد نظر خود را در وب سایت های دیگر و همچنین فروشگاه های حقیقی شهر خود را جستجو کنید.

منبع : خانه م
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .