تبیان، دستیار زندگی

خواندن داستان چه تاثیری روی کودکان دارد؟

داستان‌های گرم و سرد

تحقیقات جدید دانشمندان ثابت کرده است که انواع مختلف داستانخوانی برای کودکان تاثیر ویژه‌ای روی مغز آنها دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مطالعه کودک


 در تحقیقات جدید دانشمندان معلوم شده است که نوع خواندن داستان برای کودکان تاثیر خاصی روی مغز آنها می‌گذارد به طوری که می‌توان آن را با واژه سرد و گرم مشخص کرد.

در تحقیقات تیم آکادمی پدیاتریک کانادا معلوم شده است که نحوه خواندن داستان برای کودکان تاثیر متفاوتی روی مغز کودکان دارد که به دو دسته گرم و سرد تقسیم می‌شود. محققان این آکادمی نام این تاثیر را «آدم موطلایی» گذاشته‌اند. آنها اعتقاد دارند بعضی از انواع داستان‌گویی‌ها گرم بوده و بعضی نیز سرد هستند.

دکتر «جان هوتون» پزشک متخصص کودکان بیمارستان سینسیتای و سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید: «وقتی برای کودکان داستانی خوانده می‌شود این تاثیر در نحوه گویش داستان ایجاد می‌شود. مغز کودکان داستان را بر اساس محتوا درک نمی‌کند بلکه بر اساس زبان و لهجه خواننده داستان دریافت می‌کند.

وی افزود: می‌توانیم به طور ساده اینگونه این مسئله را بیان کنیم که بعضی انواع داستان‌ها و نحوه خواندن آنها تاثیر گرم روی مغز کودکان دارد و بعضی نیز موجب ایجاد سرما می‌شوند. حتی انواع و فرمت‌های مختلف کتاب داستان نیز تاثیر متفاوتی روی مغز کودکان دارد.

دکتر هوتون با استناد به نتایج این تحقیق اعتقاد دارد انواع مختلف کتاب‌های داستان مثل کتاب صوتی، چاپی و مصور تاثیر متفاوتی روی کودکان دارد.

در این تحقیق 27 کودک برای آزمایش در ماشین مخصوص داستان‌گویی انتخاب شدند که در سه حالت برای آنها داستان تعریف شد. در یک حالت داستان شنیده شد، در یک حالت به صورت دیداری داستان به آنها نشان داده شد و در یک حالت نیز به صورت کارتون و انیمیشن برای آنها نمایش داده شد. همزمان مغز کودکان توسط دستگاه اسکن مغز مورد بررسی قرار گرفت. دکتر هوتون می‌گوید کودکان در سه حالت سه تاثیر متفاوت از داستان تجربه کردند.

طبق نتایج این تحقیقات معلوم شده است که هر کدام از انواع داستان روی مناطق خاصی از مغز کودکان تاثیر دارد. در اصطلاح ابداع شده توسط دکتر هوتون تاثیر سرد مربوط به داستان‌های صوتی است که روی شبکه‌های زبان مغز قابل مشاهده است. در تاثیر گرم مناطق مربوط به دیداری مغز فعال می‌شود. در مورد داستان‌های مصور نیز وضع کاملاً متفاوت است. بر اساس این گزارش کتاب‌های مصور تاثیر بسیار عمیق‌تری نسبت به دیگر انواع کتاب داستان روی مغز کودکان دارد به طوری که اکثر قسمت‌های مغز را درگیر می‌کند. 

منبع: ایبنا  به نقل از ان پی آر /مترجم : محمد حسن لو