تبیان، دستیار زندگی

بررسی میزان باكتری های استافیلوكوك در شیرهای خام مختلف، دستاورد برتر دبستان شکوفا

گروهی از باكتری‌ها بی‌خطر هستند، اما بیشتر باكتری‌ها بسیار خطرناك می‌باشند و باعث ایجاد انواع بیماری می‌شوند. بسیاری از باكتری‌ها را می‌توان در شرایط آزمایشگاه كشت داد. باكتری‌ها خیلی سریع تقسیم می‌شوند، تعدادشان زیاد شده و رشد و نمو می‌كنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره
از 20 استان کشور در سه بخش به تفکیک، 350 گروه در بخش غرفه های نمایشگاهی، 650 گروه در بخش سمینارهای علمی و 750 گروه در بخش مسابقات دانش آموزی از مدارس و پژوهش سراهای دانش آموزی سراسر کشور انتخاب شده اند و به جشنواره کشوری دعوت شده اند.
که تعداد 53 گروه در بخش سمینارهای علمی مقام برتر را کسب نمودند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
بررسی میزان باكتری‌های استافیلوكوك در شیرهای خام مختلف، دستاورد برتر دبستان شکوفا

مقطع: دبستان
موضوع: «بررسی میزان باكتری‌های استافیلوكوك، اشریشیاكلی (ای‌كولای) و كلیفرم‌ها در شیرهای خام (فله‌ای) و پاستوریزه با مارك‌های مختلف»
نام مدرسه: شکوفا
نام استاد: آقای میگونی و خانم محبوبه محبوبی
دانش آموزان: هلنا رنجبر، ملیسا کوچه مشکیان

چکیده:
باكتری چیست؟
باكتری‌ها موجوداتی تك‌سلولی و میكروسكوپی هستند. ساختمان بدن آن‌ها بسیار ساده است و به سه شكل كروی، میله‌ای و یا فنرمانند هستند.

گروهی از باكتری‌ها بی‌خطر هستند، اما بیشتر باكتری‌ها بسیار خطرناك می‌باشند و باعث ایجاد انواع بیماری می‌شوند. بسیاری از باكتری‌ها را می‌توان در شرایط آزمایشگاه كشت داد. باكتری‌ها خیلی سریع تقسیم می‌شوند، تعدادشان زیاد شده و رشد و نمو می‌كنند.

فقط 2 دقیقه زمان لازم است تا یك سلول جدید باكتری‌ درست شود. این زمان در مورد انسان 20 سال است. مثلاً یك سلول باكتری در مدت 18 ساعت، 54 نسل به‌وجود می‌آورد، درحالی‌كه همین اتفاق برای انسان 1000 سال زمان لازم دارد. بعضی از انواع باكتری‌ها فردی زندگی می‌كنند ولی بیشتر انواع باكتری‌های كروی و میله‌ای شكل به‌صورت گروهی زندگی می‌كنند كه به آن كلونی گفته می‌شود.

مقدمه:
- كلیفر‌م‌ها (باكتری‌های روده‌ای) (Enteric Coliforms) :
كلیفرم‌ها باكتری‌های میله‌ای شكل هستند كه می‌توانند در دمای 30 تا 37 درجه‌ی سانتی‌گراد رشد كنند. این موجودات به سادگی می‌توانند باعث خراب‌شدن شیر شوند و در مدت 24 تا 48 ساعت لاكتوز موجود در شیر را به اسیدلاكتیك و گاز تبدیل كنند و پروتئین‌های شیر را بشكنند. این باكتری‌ها در روده‌ حیوانات زندگی می‌كنند و به‌همین دلیل به آن‌ها باكتری‌های روده‌ای می‌گویند. مهم‌ترین عضو گروه كلیفرم‌ها، اشریشیاكلی (ای‌كولای) (E.coli) می‌باشند.

-  بعضی از بیماری‌هایی كه استافیلوكوك‌ها ایجاد می‌كنند، عبارتند از :
عفونت‌های پوستی، جوش، كورك، كفگیرك، گل‌مژه، آبسه، مسمومیت غذایی و بیماری‌های خطرناكی همچون مننژیت، پنومونی، استئومیلیت، اندوكاردیت، سندرم شوك سمی و ...

- شیر خام :‌
شیر خام به شیری گفته می‌شود كه از ترشح معمولی و طبیعی پستان گاو و در یك یا چند دوشش به‌دست آمده و به آن چیزی اضافه یا كم نشده باشد.
بررسی میزان باكتری‌های استافیلوكوك در شیرهای خام مختلف، دستاورد برتر دبستان شکوفا

-  نتیجه‌گیری :‌
همه‌ شیرهای خام (فله‌ای) موجود در بازار بسیار آلوده و غیربهداشتی هستند و تمام شیرهای خام (فله‌ای) آلوده به باكتری استافیلوكوك، كلیفرم‌ها و ای‌كولای‌ می‌باشند و میزان این باكتری‌ها در شیرهای خام بسیار بالا بوده و این شیرها برای سلامت انسان بسیار خطرناك می‌باشند.
همچنین متوجه شدم تمام شیرهای پاستوریزه‌ موجود در بازار سالم نیستند و بعضی از شیرهای پاستوریزه آلوده به استافیلوكوك‌ها، كلیفرم‌ها و حتی ای‌كولای هستند.
بدترین شیری كه من آزمایش كردم، شیرخام گاو با بالاترین میزان باكتری‌های استافیلوكوك، كلیفرم ها و ای‌كولای است.

- میزان باكتری‌های استافیلوكوك : بالاتر از 10.000 كلونی در 100 میلی‌لیتر.
- میزان باكتری‌های كلیفرم و ای‌كولای : بالاتر از 1 میلیون كلونی در 100 میلی‌لیتر.
- در بین شیرهای پاستوریزه، شیرهای زیر آلوده به باكتری های استافیلوكوك هستند :
       * شیر پاستوریزه شتر ساربونا : (100 كلونی باكتری در 100 میلی‌لیتر)
       * شیر پاستوریزه پگاه : (بالاتر از 10.000 كلونی باكتری در 100 میلی‌لیتر)
       * شیر پاستوریزه طراوت و مانیزان و كاله : (10.000 كلونی باكتری در 100 میلی‌لیتر)
      * شیر پاستوریزه پگاه، بالاترین میزان باكتری‌های استافیلوكوك را در بین شیرهای پاستوریزه دارد. (بالاتر از 10.000 كلونی باكتری در 100 میلی‌لیتر)

در بین شیرهای پاستوریزه، شیرهای زیر آلوده به باكتری كلیفرم و ای‌كولای (اشریشیاكلی) هستند :
      * شیر پاستوریزه شتر ساربونا : (100.000 كلونی باكتری در 100 میلی‌لیتر)
      * شیر پاستوریزه چوپان و كاله : (بالاتر از 1 میلیون كلونی باكتری در 100 میلی‌لیتر)
      * شیر پاستوریزه طراوت : (100 كلونی باكتری در 100 میلی‌لیتر)
      * شیر پاستوریزه پاژن : (100.000 كلونی باكتری كلیفرم در 100 میلی‌لیتر)
      * شیر پاستوریزه می‌ماس : (1000 كلونی باكتری كلیفرم در 100 میلی‌لیتر)
     * شیرهای پاستوریزه چوپان و كاله، بالاترین میزان باكتری‌های كلیفرم و ای‌كولای (اشریشیاكلی) را در بین شیرهای پاستوریزه دارند. (بالاتر از 1 میلیون كلونی باكتری در 100 میلی‌لیتر).

و متوجه شدم :
سالم‌ترین شیرهای پاستوریزه در بازار شیرهای زیر هستند :
پاك، هموطن، كانی‌مانگا، هراز، پاكبان، رامك، كوه‌پناه تفرش، دامداران.

عصاره مرزنجوش به میزان قابل توجهی در كاهش و از بین بردن باكتری های استافیلوكوك، كلیفرم ها وای كولای (اشریشیاكلی) مؤثر بوده و بعد از اضافه كردن 2/5  سی سی عصاره مرزنجوش به شیر آلوده، تمام باكتری های كلیفرم و ای كولای از بین رفتند و باكتری های استافیلوكوك را هم به میزان قابل توجهی از بین برده و به استاندارد رساند. همچنین من میزان 5 سی سی عصاره مرزنجوش را هم آزمایش كردم كه باكتری های استافیلوكوك، كلیفرم ها و ای كولای را به طور كامل از بین برد. البته با 5 سی سی عصاره مرزنجوش، شیر مزه و بو گرفت. همان 2/5 سی سی عصاره مرزنجوش هم كفایت می كند و تمام باكتری های استافیلوكوك، كلیفرم ها و ای كولای اثر كرده و پیوند آن ها را می شكند. باكتری های كلیفرم و ای كولای را كامل از بین برده و استافیلوكوك ها را هم از بین می برد و بدون این كه شیر، بو و طعم بگیرد، به حد استاندارد می رساند.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی