تبیان، دستیار زندگی

تشریح برنامه های المپیاد جهانی زیست شناسی 2018 تهران

24 تا 30 تیرماه زمان برگزاری المپیاد زیست شناسی / حضور حدود1000مهمان خارجی در المپیاد زیست شناسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

تشریح برنامه های المپیاد جهانی زیست شناسی 2018 تهران

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در کمیته راهبردی و اجرایی المپیاد جهانی زیست شناسی 2018 با تشریح جزئیات برگزاری المپیاد 2018 تهران از برگزاری المپیاد زیست شناسی از 24 لغایت 30 تیرماه با حضور بیش از 62 کشور وحدود 1000نفر مهمان خارجی در تهران خبر داد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، فاطمه مهاجرانی در نشست خبری که در ساختمان علاقمندان برگزار شد؛ اظهار کرد: مسیر پذیرش ایران به عنوان میزبان المپیاد زیست شناسی 2018، که از سال 2012 آغازشد، پس از تلاش های فراوانی که صورت گرفت سازمان ibo  با میزبانی کشورمان در سال جاری میلادی موافقت کرد.

*تا کنون 62 کشور برای حضور در المپیاد اعلام آمادگی کردند
وی با اشاره به برخی تنش های دیپلماسی موجود، افزود: هر چند هم چنان زمان برای ثبت نام و اعلام حضور کشورها در المپیاد وجود دارد، اما تاکنون 62 کشور تقاضای خود را ارائه کرده اند و هیچ محدودیتی برای حضور کشورها در المپیاد نداریم.
مهاجرانی از برگزاری آئین افتتاحیه در هتل اسپیناس پالاس خبر داد و تصریح کرد: پیش بینی می شود بیش از 250 نفر دانش آموز در این آزمون شرکت کنند که با احتساب سرپرستان، مربیان و سایر همراهان، میزبان حدود 800 تا 1000 نفر از میهمانان خارجی خواهیم بود.

*تجهزات مورد نیاز برگزاری المپیاد فراهم شده است
وی ادامه داد: از ایران 4 نفر دانش آموز در المپیاد مشارکت می کنند که 2 پسر و 2 دختر و همگی آنان از شهر تهران هستند.
قائم مقام وزیر در کمیته اجرایی المپیاد جهانی زیست شناسی 2018 تهران خاطرنشان کرد: علی رغم نوسانات شدید ارزی، تجهیزات مورد نیاز برگزاری المپیاد خریداری و در حال استقرار است.

وی گفت: آزمون تئوری المپیاد در هتل آزادی تهران و آزمون عملی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

مهاجرانی اظهار کرد: در حوزه امنیت تجهیزاتی ویژه به کار می بریم و در این زمینه سازمان iBo که در آلمان مستقر است همکاری خوبی را با ایران داشته است.

*دعوت از معلمان زیست شناسی برای همراهی دانش آموزان در المپیاد
وی ادامه داد: هدف اصلی المپیاد اشاعه و توسعه علم است و ما این هدف را با 2 کارکرد؛ پویش علمی و پرورش قهرمانان علمی دنبال می کنیم، در اثنای آماده سازی دانش آموزان، از برخی معلمان زیست شناسی دعوت شده است و حدود 60 نفر از آنان در کارگاه های آموزشی زیست شناسی شرکت می کنند.

*تلاش برای معرفی چهره خوب ایران به جهانیان
مهاجرانی زمان برگزاری المپیاد 2018 تهران را 24 لغایت 30 تیرماه اعلام و عنوان کرد: هریک از شرکت کنندگان در المپیاد زیست شناسی 2018 تهران را یک سفیر می دانیم که حامل پیام صلح و دوستی ایران به سراسر جهان هستند؛ بنابراین برنامه هایی مانند بازدید از جاذبه های گردشگری از جمله؛ موزه های علمی داریم تا بتوانیم بدین وسیله  چهره خوبی از ایران را به جهانیان معرفی کنیم.

وی گفت: آزمون المپیاد زیست شناسی در رشته های بیوشیمی،ز یست شناسی مولکولی، زیست فناوری سیستماتیک جانوری و ... برگزار می شود و شرکت کنندگان برای تصاحب مدال های طلا، نقره، برنز و دیپلم افتخار با هم به رقابت می پردازند.
رئیس مرکز استعدادهای درخشان خاطرنشان کرد: هر کشوری متناسب با سیاست های خودش از برگزیدگانش تجلیل می کند،  در ایران هم علاوه بر اهدای جوایز پسران از خدمت سربازی معاف و سفر به یک کشور خارجی نیز از مشوق ها خواهد بود.

*هزینه کردن در المپیادها، سرمایه گذاری علمی است
وی بودجه برگزاری المپیاد را 15 میلیاردتومان برآورد کرد و افزود: البته اعتباری که در المپیادهای علمی صرف می شود هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری علمی است و خوشبختانه ایران سابقه درخشانی در کسب رتبه های برتر در المپیادهای علمی دارد به طوری که از سا ل1366 تاکنون که برای اولین بار در المپیاد شرکت کردیم به طور متوسط سالانه بیش از20 مدال المپیادی را دانش آموزان ما بدست آوردند، یعنی تاکنون بیش از 680 مدال در 31 سال اخیر کسب کردیم.


مطالب مرتبط:
آشنایی با گرایش های زیست شناسی
سرزمین زیست‏ شناسی
انرژی زیست توده


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش