تبیان، دستیار زندگی

نحوه ی برخورد با کودکی که دچار لکنت زبان است

ل مثل لکنت

مشکل تکلم در برخی از کودکان یکی از بزرگترین چالش هایی است که والدین با آن مواجه هستند و متاسفانه برخی از والدین تصور می کنند که مشکل لکنت زبان فرزندانشان وراثتی است و هیچ راه درمانی نخواهد داشت در حالیکه والدین نقش بسیار موثری در درمان لکنت زبان فرزندانشان ایفا می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لکنت زبان، کودکان، والدین، مشکلات شنوایی، حرف زدن، اعضای خانواده، تکلم کودک،مشخره کردن، خانواده ایرانی، اختلالات ومشکلات رفتاری کودکان

کودکی که لکنت دارد تنها گفتارش قدری طولانیتر میشود، وگرنه تمامی خواسته ها و نیازهایش مشابه سایر کودکان است. او باید در وهله اول خود را عادی بداند، ارزش های اجتماعی، مسؤلیتهای گوناگون و رفتارهائی که از سایر کودکان انتظار دارید، باید از او هم نیز انتظار داشته باشید، اختصاص دادن زمان کافی برای شنیدن صحبت های کودکی که مبتلا به لکنت است، سبب میشود تا احساس اعتماد به نفس کند و نظرات و گفته هایش را با ارزش بداند. فراهم آوردن فرصت هائی برای شنیدن حرف‌های کودک تا حد زیادی میتواند لکنت او را کاهش دهد.

به خاطر داشته باشید که اگر زمان حرف زدن با کودک یا بزرگسالی که دچار لکنت است احساس ناراحتی کنید، این احساس منفی به طرف مقابل هم القا می شود.
البته بروز لکنت عمدتا در کودکان مشاهده می شود و شاید به جرات بتوان گفت که حدود یک درصد از افراد در جامعه ممکن است در بزرگسالی دچار لکنت باشند اما در کل هستند خانواده هایی که درگیر این مساله بوده و لذا برای مواجهه با این شرایط باید اموزش ببینند. خصوصا که که طرز رفتار خانواده با این دست افراد خصوصا کودکان، در شکل گیری اعتماد به نفس آنها در آینده و همچنین میزان و نحوه تعامل اجتماعی شان بسیار موثر و تاثیرگذار است.
چرا که لکنت زبان ممکن است باعث شرمساری فرد در تعاملات اجتماعی گردد که این خود به نوعی به حس تنها بودن و عدم تمایل به شرکت در هر گونه فعالیت و مشارکتی که لازم باشد این افراد صحبت کنند، دامن زند. لذا کمک کردن به این دست کودکان و حتی بزرگسالان(برای اینکه احساس امنیت و اسودگی کنند) بسیار حایز اهمیت است.حال ما در این مقاله به نکاتی در جهت برخورد با کودکانی که لکنت زبان دارند می پردازیم:

-با شخصی که لکنت دارد به طور طبیعی صحبت کنید. به جز کسانی که دارای مشکلات شنوایی هستند، نیازی نیست که هنگام صحبت کردن با این دست افراد صدای خود را بالا ببرید و یا سرعت حرف زدن خود را کم کنید.
تماس چشمی تان را به طور طبیعی حفظ کنید. نیازی نیست که به چهره فرد مبتلا به لکنت زل بزنید و یا از نگاه کردن به او طفره بروید.

-به او آموزش دهید که شمرده و آرام صحبت کند و مراقب وضعیت تنفسی خودش باشد. این کار را با او تمرین کنید. در تمرینات از کلمات و جملات ساده شروع کنید و بعد به تدریج بر دشواری آن بیفزایید.

-هیچ‌وقت به جای او صحبت نکنید؛ مشوق او برای حرف زدن باشید. از جمع بچه‌ها یا افراد آشنا شروع کنید و بعد در بیرون از خانه برای او موقعیت‌هایی را فراهم کنید که شروع‌کننده‌ صحبت باشد تا ترس او از صحبت کردن نیز کاهش یابد.

-در مواجهه با لکنت کودک، اضطراب و ناراحتی خود را کاهش دهید و سعی کنید این شیوه حرف زدن او را نادیده بگیرید. به خصوص مادر کودک نباید اضطراب و ناراحتی خود را از این مشکل نشان دهد. واقعا باید در رفتار و چهره تان این حس موج بزند و با همه وجود لکنت او را نادیده بگیرید. این قسمت سخت ترین و مهم ترین بخش رفتار با کودک است. خود بچه از شیوه حرف زدن جدیدش مضطرب است اما این قضیه او را ناراحت نمی کند؛ آنچه باعث ناراحتی و آزارش می شود، واکنش والدین و اطرافیان است. همه خانواده اعم از خاله، عمه و مادربزرگ بارها تماس می گیرند و حال او را می پرسند، مدام می شنود که می پرسند امروز چطور است، بهتر شد یا بدتر و این اضطراب دیگران او را می آزارد.

-یکی از بازی های خوبی که توصیه می کنیم با فرزندتان انجام دهید، حرف زدن با او مقابل آینه است. تمرین یک نمایش یا شعر یا هر بازی دیگر در حالی که هر دو در آغوش هم یا کنار هم هستید و خود را در آینه می بینید، ترس و اضطراب کودک را می کاهد و جو لذت بخش بازی او را در خود غرق می کند.

-در مواردی با تقویت اعتماد به نفس کودک، میزان لکنت او کاهش می‌یابد، بنابراین والدین و اعضاء مؤثر خانواده میتوانند با مهم نشان دادن توانایی های کودک و کم اهمیت نشان دادن لکنت او، عزت نفس او را تقویت کنند (نقاط قوتش را تشویق کنند و کمک کنند تا به هدفهایش ـ هر چند کوچک و ناچیز باشد ـ برسد.)

-خواندن، یک منبع قوی برای تقویت توانایی های صحبت کردن کودکان است .با  خواندن ،آنها،کلمات جدیدی را توسعه میدهند. با خواندن ,آنها یاد میگیرند که عبارت ها را بهتر بسازند و کلماتی را که برایشان دشوار تر است، را تلفظ کنند برای مثال داستان ها, به تحریک تقویت تخیل و خلاقیت آنها کمک میکند.

نقش والدین در رفع مشکلات تکلم کودکان

به طور مشابه, از 6ماه به بعد، والدین باید هرروز باکودکان خود بخوانند ؛ برای تحریک پیشرفت زبان داستان هایی که تصاویر دارند ، بسیار ایده آل هستند. برای تقویت زبان و صحبت کردن، از زمان حمام کردن استفاده کنید و لباس های خود را عوض کنید این یک موقعیت ایده آل ،برای یادگرفتن نام اشیاء,انواع لباس و قسمت های بدن است.

والدین و سایر افراد اطراف کودکان نباید به اشتباهات آنها بخندند ، به طور طبیعی،مسخره کردن کودکانی که مشکلات زبان دارند، میتواند باعث آسیب های روانی عاطفی در آنها شود.


منابع : نمناک / دکتر سلام / دکتر والی پور / بیتوته 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.