تبیان، دستیار زندگی

21 خرداد 1372

انتخاب دوباره ی آقای هاشمی رفسنجانی

انتخابات ششمین دوره ریاست جمهوری در ایران برگزار شد و نتیجه آن، این بود که آقای هاشمی رفسنجانی برای 4 سال دیگر به ریاست جمهوری اسلامی ایران برگزیده شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
آقای هاشمی رفسنجانی

۲۶ دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و خبرگان در ایران برگزار شده است که در این انتخاب ها آیت الله هاشمی رفسنجانی ۱۳ بار نامزد انتخابات مختلف شده بودند. به عبارتی از هر دو انتخابات ایشان در یکی از انتخاب ها شرکت نموده اند. حاصل این تلاش‌های ۱۳گانه، ۱۰ پیروزی، بوده است.

ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۲۸ داوطلب داشت که چهار نفر از آنان یعنی علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد توکلی، عبدالله جاسبی و رجبعلی طاهری تأیید صلاحیت شدند.

در دور دوم ریاست جمهوری و در طول دهه هفتاد، آیت الله هاشمی رفسنجانی بارها نشانه‌هایی از تمایل دولت خود را برای ایجاد نوعی از رابطه با دیگر کشورها که تا آن روز با جمهوری اسلامی روابطی نداشتند یا روابطشان بسیار محدود بود را نشان دادند؛

ششمین انتخابات دوره ریاست جمهوری در تاریخ 21 خرداد 1372 برگزار شد و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با 10 میلیون و 55 هزار و 499 رای معادل 63درصد آرا به ریاست جمهوری برگزیده شد.

همزمان کارگزاران دولت آقای هاشمی، نگرش جدیدی از اسلام را به مردم معرفی کردند. این دوران، دوره تقابل دو چهره کاملاً متفاوت از اسلامگرایان بود. با آغاز دور دوم ریاست جمهوری آقای هاشمی، او از تمام انرژی و ظرفیت سیاسی خود استفاده کردند تا میان این دو چهره متفاوت آشتی برقرار کند. 

در این میان، جناح های سنتی هم با بازسازی اقتصاد کشور با سیاست آقای هاشمی را تأیید می‌کردند.

مجلس چهارم شورای اسلامی به محسن نوربخش، وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی رای اعتماد نداد و آقای هاشمی در نهایت، مرتضی محمدخان را به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی کرد. از دیگر موارد قابل توجه در فرایند تایید این کابینه می‌توان به ریزش آراء شدید محمدرضا نعمت‌زاده و غلامرضا آقازاده اشاره کرد و آنها با اختلاف رای ناچیز موفق شدند رای اعتماد نمایندگان را کسب کنند.

نقش آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی را در ۱۱ بزنگاه انتخاباتی مرور می‌کنیم:


انتخابات اول
پنجم بهمن‌ماه ۱۳۵۸، اکبر هاشمی رفسنجانی رییس‌ مجلس و سرپرست وزارت کشور بود که مسئولیت برگزاری انتخابات را بر عهده داشت. بعد از حذف جلال‌الدین فارسی از انتخابات اول، کاندیدای مورد حمایت او و حزب جمهوری اسلامی حسن جبیبی بود که نتوانست بیش از ۵ درصد آرا را به دست آوردند.

انتخابات دوم؛ با طعم  پیروزی
دوم مرداد ۱۳۶۰، هاشمی رفسنجانی عضو شورای ریاست جمهوری بود و برای نخستین بار پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را امتحان کردند و حزبشان پیروز شدند.

دولت شهید رجایی، دولتی بسیار کوتاه بود و ریاست جمهوری‌ شان ۲۸ روز بیشتر دوام نداشت. محمدعلی رجایی در انفجار دفتر نخست‌وزیری در هشتم شهریور ۱۳۶۰ شهید شدند.

انتخابات سوم:‌ آغاز دوران رییس‌جمهورسازی
انتخابات سوم نیز مانند دو انتخابات قبلی در غیاب رییس‌جمهور و تحت نظر شورایی برگزار شد که هاشمی رفسنجانی یکی از اعضای آن بودند.

آیت‌الله خامنه‌ای یکی از چهره‌های شناخته شده در میان انقلابیون بودند، و ایشان با همراهی آیت الله رفسنجانی رییس جمهور شدند.

انتخابات چهارم و توازن قوا
ایشان رسما رییس‌مجلس و فرمانده جنگ بود، اما به طور غیررسمی مسوولیت توازن قوا در ساختار جمهوری اسلامی را برعهده داشت و در تنظیم روابط میان مسوولان و کارگزاران جمهوری اسلامی نقش فعالی ایفا می‌کردند و انتخابات ۲۵ مرداد ۱۳۶۴، نقش فعال و اثرگذاری داشت.


انتخابات پنجم
صبح روز ششم مرداد ۱۳۶۸ آقای هاشمی رییس‌جمهور شدند.

انتخابات ششم؛
صبح ۲۱ خرداد ۱۳۷۲، کمتر کسی تردید داشت هاشمی رفسنجانی با قطعیت انتخابات دور ششم ریاست جمهوری را خواهد برد. او البته انتخابات را برد. ۲ و نیم برابر جدی‌ترین رقیبش رای آورد و ۶۳ درصد آرای یکی از خلوت‌ترین انتخابات ادوار ریاست جمهوری را به نام خود کرد، اما خیلی‌ها ۴ میلیون رای احمد توکلی را به خصوص با توجه به بافت آن، نشانه‌‌ای از مخالفت با هاشمی تفسیر کردند.

و دیگر انتخاب ها و ....

1- موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
2- سایت تاور