تبیان، دستیار زندگی

نقش پر رنگ خانواده ی همسر در زندگی

نمی خواهم هووی مادر شوهرم باشم...

یادتان باشد كه شما تنها با شوهرتان ازدواج نكرده اید بلكه با فامیل او هم سر و كار دارید. كنار آمدن و مواجهه شدن با خویشاوندان سببی باید به عنوان یکی از اصول اساسی و مهم زندگی مشترک شناخته شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
خانواده همسر

چند سال است که ازدواج کرده ام و از همان اول ازدواج خانواده همسرم همه جا همراه ما بودند و هر جا که میرفتیم با آنها می رفتیم و هر چیزی که برای من می خرید برای خواهر و مادرش هم می خرید و جلوی آنها به من بی محلی می کرد و  بجز مسائل جنسی اولویت با خانواده اش است و آنها را بر من ترجیح می دهد و این مسائل من را حسابی نسبت به خانواده اش حساس کرده و درمانده شده ام و حس می کنم آنها را بیشتر از من و زندگیمان دوست دارد و همین قضیه باعث دلخوری من در زندگی شده لطفا کمکم کنید.


در تمام دنیا بستگان می توانند خوشی و آسایش زن و شوهرها را به خطر بیندازند. مشکل زن و شوهر با بستگان از همان ابتدای ازدواج شروع می شود و گاهی اوقات با مرگ آنها خاتمه می یابد. البته در این مواقع مشاوران به زن و شوهرها توصیه می کنند که اگر می خواهند آرامش زندگی زناشویی خود را حفظ کنند باید حق تقدم را به نیازهای همسرشان بدهند نه به نیازهای والدین شان. چون وقتی زن و شوهر رضایت یکدیگر را در اولویت اول قرار می دهند تقریبا امکان دخالت اطرافیان غیر ممکن می شود.

 دوست من یادتان باشد كه شما تنها با شوهرتان ازدواج نكرده اید بلكه با فامیل او هم سر و كار دارید. كنار آمدن و مواجهه شدن با خویشاوندان سببی باید به عنوان یکی از اصول اساسی و مهم زندگی مشترک شناخته شود. صرفنظر از اینكه شما چقدر دوستانه رفتار می كنید و یا چقدر آدم خوبی هستید باید بدانید كه ممكن است فامیل شوهرتان با شما رفتار مناسبی نداشته باشد و یا با دخالتها و سبک رفتاری خاص شان باعث ناراحتی و کدورت دایمی شما شوند. در هر حال مشکل شما با خانواده همسرتان هر چه که باشد مهم نیست، مهم این است که شما بر اساس انتخابی که داشته اید، خانواده همسرتان این افراد هستند و شما برای اینکه زندگی شاد، عاشقانه و راحتی داشته باشید، باید با خانواده همسرتان هم ارتباطی آرام و مسالمت آمیز برقرار کنید. این سیاست به نفع هر دو طرف خواهد بود. برای این منظور:

 تصمیم بگیرید كه احساس آرامش و صلح در زندگی تان حکم فرما باشد نه دردسر و ناراحتی. بدانید كه عكس العمل هیجانی نشان دادن به رفتار نامناسب همسرتان تنها شرایط را بدتر خواهد كرد. شما سهم خودتان را برای ایجاد یک فضای آرام و دوستانه انجام دهید به ویژه اگر صاحب فرزند هستید. در برابر انرژی كه به کانون زندگی مشترک تان می بخشید، احساس مسئولیت كنید.

در صورت نیاز خودتان را تخلیه كنید. احساساتتان را درون تان نگه ندارید. درباره آنچه احساس می كنید و ناراحت تان می کند با یک فرد امین و قابل اعتماد(ترجیحا یک مشاور و یا یک دوست بسیار امین) حرف بزنید. این تخلیه هیجانی به شما کمک می کند تا با برخی از  هیجانات و مشکلات کنار بیایید و احساس تنش و فشار نکنید.

حمایت شوهرتان را به دست آورید. با او درباره اینكه خانواده و اقوام او چه احساسی در شما به وجود می آورند حرف بزنید. از او بپرسید به نظرش شما باید چطور با این موضوع مواجهه شوید؟ ممكن است بتوانید روی یک لغت رمزی یا یک علامت خاص به توافق برسید كه وقتی شوهرتان باعث ناراحتی و کدورت تان شدند بتوانید فضا را بیشتر کنترل کرده و به نوعی جو را عوض کنید و اگر این مهم حاصل نشد، همسرتان بهانه ای پیدا کند و آنجا را ترک كنید.

سهم خودتان را برای ایجاد یک فضای آرام و دوستانه انجام دهید به ویژه اگر صاحب فرزند هستید. در برابر انرژی كه به کانون زندگی مشترک تان می بخشید، احساس مسئولیت كنید.


 چیزی را كه به آن علاقمندید بیابید. فراموش نکنید که شما نمی تواید سبک رفتاری همسرتان را تغییر دهید، شما فقط می توانید مسئول رفتارهای خودتان باشید. شما سهم خودتان را برای بهبود اوضاع انجام دهید. خودتان را مقید كنید كه با شوهرتان خوب برخورد كنید. دنبال امتیازات خاص باشید. آیا همسرتان مهربان و صبور است؟ روی ویژگیهای مثبت متمركز شوید. حتی اگر شدت هیجانات منفی باعث شود که نکته مثبتی نیابید، یادتان باشد كه والدین همسرتان، شوهر شما را به دنیا آورده و پرورش داده اند و هر نکته مثبت و خوبی در همسرتان است تحت تاثیر زحمات، تربیت و آموزش والدین همسرتان است.

دوست من واقعیت این است که مرور زمان از شدت همه این حساسیتها می کاهد پس بهتر است که راهبرد مصالحه در پیش گرفته شود به شوهرتان بگویید که چرا عصبانی هستید. اگر لازم است موارد و نمونه ها را یادداشت کنید تا آنها را فراموش نکنید. وقتی که درباره احساسات تان حرف می زنید آرام باشید و از اسم گذاشتن روی دیگران، داد و فریاد کردن، کلمات زشت پرهیز کنید که همگی باعث تنش و عصبانیت بیشتر می شوند. سپس از شوهرتان بخواهید که نقطه نظرش را بگوید. اگر درباره مشکل منطقی حرف بزنید مطمئنا او نیز با شما همراهی خواهد کرد و مشکل حل خواهد شد.

منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره پس از ازدواج مرکز مشاوره تبیان